• Anonym (Anonymhjälp)

Behöver akut pengar idag!

Hej!
    jag behöver akut då in ca 40.000kr tills i morgon bitti! Hunden åkte akut in till veterinären idag och blir kvar över natten. Dum som jag är så är han inte försäkrad 😭 dom säger att jag får räkna med 40.000kr.

vad gör jag? jag har inte 40.000kr just nu! Fonder är inget jag heller kan söka. Dom låter mig inte hämta utan betalning, trotts att jag kan betala om 1 månad och då frågar om jag kan ta det på faktura? men det går inte.

så behöver ALLA tips på hur jag ska göra! Har haft skulder hos kronofogden (som nu är betalda) men alla betalningsanmärkningar ligger ju kvar så alla lånegivare nekar mig, även sms lån! Finns det NÅGOT lån där ni vet att man blir beviljad trotts anmärkningar? Eller privatlån? Finns de?

och snälla, inga pekpinnar eller kommentarer som inte HJÄLPER. Tack!
  • Svar på tråden Behöver akut pengar idag!
  • Anonym (Klara)

Låna av familj, vänner etc. 

Sedan säljer du hunden du uppenbarligen inte har råd med. 

• Anonym (Klarna)

De flesta djursjukhus erbjuder Klarna eller typ Svea Bank. Be någon du känner att för fakturan/avbetalningen. Det brukar vara den bästa och tryggaste lösningen. 

• Dexter dot com

Dom flesta större kliniker erbjuder ju avbetalning via Klarna. Om du själv inte får ta på avbetalning kanske dina föräldrar eller nära vän kan lösa ut hunden och du betalar tillbaka till den personen.

• Anonym (Anonymhjälp)
    Anonym (Klara) skrev 2024-06-04 06:35:27 följande:

Låna av familj, vänner etc. 

Sedan säljer du hunden du uppenbarligen inte har råd med. 

så du menar på fullaste allvar att alla som har hund har 40.000kr sparade på banken? vilken sjuk kommentar. fan va perfekt du måste vara, skäms.

Jag har en lön på 38.000kr efter skatt, tror mycket väl jag har råd med hund och som jag även skrev: om 1 månad har jag 40.000kr (från lön). Just nu har jag inte 40.000kr då jag precis betalat av mina skulder jag haft på grund av dåligt mående för flera år sedan. Ett misstag jag rättar nu, och har rättat. 

hunden har varit hos mig i 1 vecka, kom akut från en familjemedlem som dog i Cancer. jag har inte hunnit tänka på försäkring denna tid. Det var mig eller avlivning då ingen annan vill ha en hund med seperationsånges. 

så hoppas du mår bättre av att döma och anklaga andra du inte ens känner. 

• Anonym (K)

Trots försäkring så kan det lätt bli över 40 tusen hos veterinären. 

Konstig klinik om de ej tar avbetalning. Då lär de ha många djur som gisslan. 

Kan du be någon annan ta lånet kanske. Om du har 38k i lön så lär du ju kunna avbetala detta ganska snabbt. Vore värre om du var sjukskriven eller arbetslös.

• Jemp
    Anonym (Anonymhjälp) skrev 2024-06-04 11:33:11 följande:

så du menar på fullaste allvar att alla som har hund har 40.000kr sparade på banken? vilken sjuk kommentar. fan va perfekt du måste vara, skäms.

Jag har en lön på 38.000kr efter skatt, tror mycket väl jag har råd med hund och som jag även skrev: om 1 månad har jag 40.000kr (från lön). Just nu har jag inte 40.000kr då jag precis betalat av mina skulder jag haft på grund av dåligt mående för flera år sedan. Ett misstag jag rättar nu, och har rättat. 

hunden har varit hos mig i 1 vecka, kom akut från en familjemedlem som dog i Cancer. jag har inte hunnit tänka på försäkring denna tid. Det var mig eller avlivning då ingen annan vill ha en hund med seperationsånges. 

Är du i så fall säker på att hunden inte är försäkrad sen gamla hemmet? 

• Anonym (Lotta)

Ja, folk som har husdjur som hund/katt och liknande har generellt antingen rejält med pengar på banken eller en försäkring. 40 000 är dessutom inte jättemycket i sammanhanget. Vi köpte nyligen katt och fick veta att upp till 80 000 åtminstone måste man vara beredd att lägga ut om man inte vill ha försäkring (eller avliva när katten blir sjuk). 

Jag förstår att situationen är jättejobbig. Men har du inte ens 40 000 på banken kan du inte ha ett oförsäkrat djur. Det är inget någon säger för att vara elak utan på grund av omtanke om djuret. 

• Dexter dot com

så du menar på fullaste allvar att alla som har hund har 40.000kr sparade på banken? 

Nej, tyvärr har inte alla en rejäl buffert fast dom borde för att slippa hamna i den situation du hamnat i. Personligen tycker jag 40000 i buffert när man har djur är för lite då det snabbt drar i väg fast man har försäkring.

Hoppas det löst sig för dig och att hunden mår bra.
  • Anonym (Klara)

Menar du på allvar att folk som har hund och katt inte kan betala sina veterinärräkningar?
    Ja, skaffar man hund bör man ha en rejäl buffert. 
Svar på tråden Behöver akut pengar idag!