• Anonym (Paff)

Betalt för house-sitting?

Vänner bodde i vårt hus en månad när vi var utomlands. En stor fin villa med pool, sjöutsikt, nära till stan etc... ett riktigt bra läge och det blev ju som en semester för dem (de bor i annan stad och planerade åka hit) samtidigt som huset inte stod obevakat. Nu ca en vecka efter vi kommit hem fick jag ett meddelande där de undrar över betalningen för att de passade huset!? Jag svarade att vi aldrig sagt att det skulle utgå betalning... men nu heter det att de gjorde oss en tjänst!

Hade ni utgått ifrån att få betalt för det?

• Svar på tråden Betalt för house-sitting?
  • Anonym (Nä.)

Ni skulle ju lika gärna kräva betalt för att ni "hyrde" ut ert hus till dem. Snälla säg att du hittat på scenariot, folk kan inte vara så här giriga på riktigt? 

• Anonym (Hin håle)

Precis som ovan nämner...
    Skicka ett meddelande där du skriver att ni tar dygnshyra och den självklart är lite utökad då ni har pool. 

• Jemp

Framförallt kan man inte komma i efterhand och begära betalt.

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Men jösses...Du skrev era VÄNNER??? Helt stört beteende. Tog de hand om djur? Renoverade?? 

• Anonym (M)

Läste först fel, trodde de ville betala er för att de fick bo där. 

Jäkla fräckt beteende. Dessutom, om de ville ha betalt för detta så borde de sagt ifrån från början, inte komma nu i efterhand. 

Jag hade svarat att det jämnar ut sig, eftersom ni inte tagit någon hyra. Men vill de ändå ha betalt så be att få återkomma med en en räkning till dom för hyran. 

• Anonym (Hahahaa vad stört)

Nej det är stört att vilja ha betalt. Jag tycker att det är underförstått och inget man behöver påtala att när snuskigt rika vänner ber sin fattige vän vakta huset så är det något ömsesidigt. De får någon som vaktar huset ett tag, jag får bo i ett lyxigt hus ett tag. De åker på semester, jag har gratis semester i deras hus. 

Dessutom får jag plocka fritt ur kyl och frys, vinkällaren (utom en specifik hylla) och låtsas att huset är mitt om jag tar "hem" en dejt. Jag får dessutom köra 2 av 4 bilar om jag vill/behöver.

• Anonym (Kärring mot strömmen)

Ja, om man ska vakta och bo i ett hus en hel månad så bör man få betalt för det också. Ta reda på vad ett vaktbolag hade tagit för den tiden och dela på två, eftersom det ändå är svartjobb. Och ja, de gjorde er en tjänst, men inte av det slaget där man bara klappar varandra på axeln och säger tack.

• Anonym (Kärring mot strömmen)

Däremot borde ni ha kommit överens om summan innan ni åkte! Så ta det som lärdom till nästa gång.

• Anonym (X)

Det kan ju gå åt båda hållen beroende på vem som är mest angelägen. Tillgång och efterfrågan och allt det där... Det hade lika gärna kunnat vara ni som ville ha hyra för att de fick bo i huset. Men oavsett vilket så ska det avtalas i förväg.

Jag kom att tänka på en gammal tråd där någon ville ta betalt för att någon annan skulle få nöjet att rasta hans hund. 
    www.familjeliv.se/forum/thread/80303152-ska-jag-betala-hundagaren

• Anonym (Ida)

Det borde ni pratat om innan tycker jag. Det finns ju fler faktorer som spelar roll.

Tex ville de tillbringa hela månaden i ert hus eller gjorde det de för er skull?

Även om ni har pool så måste den väl skötas om under tiden vilket är lite jobb med. Vattna blommor, klippa gräset osv.

Samtidigt som DE tog hand om ert hus i en månad, så fick de ju samtidigt lämna SITT hem och sina saker denna månaden. 

Det var ju inte BARA semester för dem att bo i ert hus, de fick ju ta hand om saker som behövde skötas, samtidigt som någon annan behövde gå hem till dem för att vattna blommor och kolla till deras hem. 

Om de städat kom ni dessutom hem till ett städat hus medan deras eget behövde dammas av efter 1 månad av att ingen bodde där.

Så jag tycker nog att ni kan betala lite, typ 2000 kr kanske, 500 per vecka eller om ni vill se det som att de bodde gratis/semester 2 veckor och fick 1000 kr/vecka i 2 veckor.

Svar på tråden Betalt för house-sitting?