• Anonym (Hello)

Hur mycket ska man dela på? Särbo

Jag och min kille har varit ihop i snart 2 år. Vi bor 7 mil ifrån varandra. Och den tiden vi ses blir oftast varannan helg. Jag har ett barn som jag har på heltid och jobbar 50% och det min kille oxå. Men nu till frågan. Vem ska betala vad. Han har körkort och kommer ju för det mesta till oss. Han pratar alltid om sin bil att det kostar att köra och det lagning,bensin pengar etc. Men hur skulle du gjort? Ska jag betala bensin . Själv har jag inget körkort. Snälla finns det någon som har tips?

• Svar på tråden Hur mycket ska man dela på? Särbo
  • Anonym (Särbo)

Jag kör oftast dit 4 mil enkel och vi delar oftast på maten.
    Han städar och fixar, jag diskar ibland.
    När vi kör hans ärenden tar vi hans bil, gör vi mina ärenden tar vi min bil.
    Har jag mina barn med mig står jag för merkostnader.

• Anonym (X)
    Anonym (Hello) skrev 2024-06-04 20:44:05 följande:
    Hur mycket ska man dela på? Särbo

Jag och min kille har varit ihop i snart 2 år. Vi bor 7 mil ifrån varandra. Och den tiden vi ses blir oftast varannan helg. Jag har ett barn som jag har på heltid och jobbar 50% och det min kille oxå. Men nu till frågan. Vem ska betala vad. Han har körkort och kommer ju för det mesta till oss. Han pratar alltid om sin bil att det kostar att köra och det lagning,bensin pengar etc. Men hur skulle du gjort? Ska jag betala bensin . Själv har jag inget körkort. Snälla finns det någon som har tips?

Betala 50% av 25 kr/milen. 175 kr blir det. 

Sedan beror det på, bjuder du på maten, så ta det i beräkningen också. Kommer han fredag kväll och åker hem söndag kväll så blir det en del mat han äter hos dig, kanske vin och öl också. 

Men prata om det, ingen av er ska känna er utnyttjade. 
  • Anonym (F)

Ni kan väl dela på bensinkostnaden? Vem betalar maten när ni är hos dig?

• Anonym (Oj)

Man blir lite paff av att vuxna människor kan ha såna problem...

Ni delar helt enkelt på kostnaderna. Dela lika på bensinen. Eller kompensera för den kostnaden genom att stå för något annat.

• Anonym (Motvalls)

För mig är poängen med att vara särbo att man betalar sina egna utgifter och har sin egna ekonomi utom om det är något man direkt delar på. Så om jag tar mig till min särbo betalar jag för transporten. Om vi går tillsammans till affären och köper middagsingredienser så delar vi på kostnaden. 

• Anonym (Yes)
    Anonym (Motvalls) skrev 2024-06-04 23:37:38 följande:

För mig är poängen med att vara särbo att man betalar sina egna utgifter och har sin egna ekonomi utom om det är något man direkt delar på. Så om jag tar mig till min särbo betalar jag för transporten. Om vi går tillsammans till affären och köper middagsingredienser så delar vi på kostnaden. 

Håller helt med. Jag har 6 mil till min särbo och vi står för transportkostnaden själva. Vi har inte heller så att vi delar precis allt när det gäller maten. Lite bjuder man ju på och i det stora hela så jämnar det till slut ut sig.  

• Anonym (Hello)

Det blir nästan sån stor diskussion om detta. Jag betalar maten och bensin pengar oftast. Men han säger det e bilens förslitningar m.m som oxå kostar inte bara bensin

• Anonym (Jo)

Jag och min särbo bor ca 6-7 mil ifrån varandra. Vi hjälps åt med kostnader. Är vi hos honom har jag tagit mig dit, han fixar mat. Har han tagit sig till mig fixar jag mat. Har han ett förslag om att gå ut och äta så betalar han, är förslaget mitt betalar jag. Är vi iväg med hans barn så betalar han och viseversa. Vi hjälps åt! ☺️

• Anonym (Yes)
    Anonym (Hello) skrev 2024-06-05 09:32:11 följande:

Det blir nästan sån stor diskussion om detta. Jag betalar maten och bensin pengar oftast. Men han säger det e bilens förslitningar m.m som oxå kostar inte bara bensin

Han får väl ta bussen då om det går. Jag själv skulle tjäna på det då det är billigare än att ta bilen men inte de bästa tiderna samt tar längre tid i och med byte. Har hänt att jag åkt buss till min särbo emellanåt när bilen vart på lagning eller jag inte just då haft råd att tanka den men ändå velat åka till honom. 

Låter lite som att han är lite snål och om ni inte ens ses varje vecka så borde du vara första prio och inte vad bilen kostar. 

• Anonym (Ui)

Men vilken snålröv... Du betalar ju mat, el, toapapper etc. när han är där. 
  • Anonym (Svåra diskussionen)

Jag tycker det låter som att du behöver sätta dig ner och "räkna" på de kostnader han har, respektive vad du "bjuder på".

Visst tusan finns det en kostnad kring att åka 14 mil varannan vecka, men det finns kostnader kring att stå för maten under helgen också. Likaså kostar det att umgås med folk som inte bor dit man kan gå.... Och den kostnaden ska inte läggas på någon annan. 

Jag blir lite skeptisk till människor som vill ha mer pengar än vad som är rimligt. Jag förstår inte riktigt om din särbo också har barn och bara jobbar halvtid, men spontant tycker jag det låter som att han faktiskt kostar dig mer än du kostar honom. Och att han uppe på det vill ha mer pengar. Vilket jag ser som skumt och som att de "betalar" för kärlek. 
Svar på tråden Hur mycket ska man dela på? Särbo