• Anonym (Tomt)

Bonus + bebis = problem 😔

Så här: var länge nöjd särbo med en man som har en 12-åring v.v. När jag blev gravid var jag inte säker på att behålla barnet pga ville inte leva den sortens familjeliv men valde sen att behålla (vilket jag absolut INTE ångrar). Detta ledde dock av praktiska skäl till en hastig hopflytt, något jag hade svår ångest inför. Bonusen hade jag förut en helt ok relation till,kanske inte särskilt varm/djup för hen är väldigt svår att nå/introvert (ej deprimerad eller så) men ändå trevlig. 

Men så när bebis kom visade bonusen INGET intresse, gick bara in på sitt rum som om inget hänt. Vi tänkte att det kommer med tiden och vi försökte prata med bonusen om omställningen och bebisen (både före och efter) men bonusen är nu ett rår senare fortfarande helt kylig inför bebis, tittar inte på hen fast hen söker ögonkontakt på bebisars vis, pratar aldrig till hen utan bara om, när det är nödvändigt Jag har en växande rädsla för att mitt barn ska växa upp och känna att någon i hemmet inte tycker om hen. Växte upp så själv och vet hur hemskt det kan kännas och vill skydda min plutt från detta. Har försökt få sambo att se allvaret i detta men han säger bara tomma fraser om att det kommer ordna sig. Han har pratat med sitt barn men förmodligen inte tydligt nog då beteendet fortsätter. Även mig har bonusen svalnat inför rejält jämfört med förut, fast jag bara fortsatt vara snäll och försökt vara förstående för att hen faktiskt inte valt detta och behöver komma in i det. Funderar starkt på att separera men vill inte ha mitt barn på halvtid. Hur skulle ni göra? kommentarer om konsekvenser och skylla sig själv undanbedes; jag vet redan detta.

• Svar på tråden Bonus + bebis = problem 😔
  • Anonym (Jo)

Inte alla barn gillar bebisar, särskilt inte en som de blir påprackad ur tomma intet med en snabb ihopflytt osv. Ha lite förståelse och försök aldrig tvinga på något umgänge mellan dem, fråga aldrig "vill du hålla" och såna saker. Och så klart aldrig säga åt 12-åringen att vakta bebisen. Känslorna måste få komma naturligt. Däremot visa att det är helt ok om hen vill vara med bebisen, säg att det är fint att se dem tillsammans osv.

• Anonym (Fia)

Du kan inte kräva av bonusbarnet att gilla sitt halvsyskon, bara att hen inte behandlar bäbisen illa. Tror du att ditt barn far illa av familjesituationen måste du så klart flytta ut. 

• Anonym (alicia)

Jag tror också det kommer med tiden. 

Han är 12, vilket innebär att han är i sin egen värld och snart tonåring. När man är mamma till ett litet barn tror man kanske att en 12-åring är stor, men de är fortfarande barn och allting kretsar kring dem själva. Det är helt normalt, mognaden kommer senare. 

Hur umgås 12-åringen med sin pappa på tu man hand och har de något intresse de delar? Går de och simmar eller bowlar, åker gocart eller promenerar bara de två? Även ett stort barn kan känna sig undanskuffad när en ny liten gör entré. 

När det lilla barnet blir större kommer han ta mer aktiv kontakt med sin storebror, men i ärlighetens namn kanske de aldrig kommer ha en nära kontakt med hela 11 år mellan sig...

• Anonym (I)

Tycker det låter fullt normalt. Vilken 12 åring vill ha syskon och en främmande kvinna in i sitt liv? 

Låt han vara. 

• Anonym (Liknande situation)

Jag skrev ett långt svar men råkade trycka bort det. 

kortfattat det jag skrev är att jag själv är i en situation liknande men där jag hade två barn med in i nya relationen. Vi fick en bebis och flyttade ihop i samband med bebisens ankomst. Stor omställning för alla! Mina barn sedan tidigare har haft perioder av undvikande och det har nog då berott delvis på att de varit osäkra på hur de ska interagera med bebisen. Det har blivit lättare nu när hon är lite större (5 månader). Jag har mött mina pojkar med att berätta ofta att jag älskar dom, hur mycket jag tycker om att vara med dom, pratat om omställningen och eventuella känslor och tankar man kan ha kring det (när dom själva inte sagt något). Jag ser till att ge egentid till mina killar och även min man är noga med att göra saker på tu man hand med dem (som han gjorde innan bebis). Nu är dom väldigt intresserade av lillasyster och väljer t.ex att komma förbi även de dagar de ska till sin pappa efter skolan, bara för att få vara en stund med sin syster :)

Så för din man att bekräfta sitt barn extra mycket, se till att göra saker bara med det äldre barnet, du och hen kanske kan göra saker på tu man hand om ni haft en sådan relation och annars kanske det går att bygga på en? Kanske gör ni redan detta men det är iaf mina tips :) 

• Anonym (hjelp)

Men gud hur egocentrerad är man om man tror att alla kommer dyrka en för man har lyckas kläcka ur sig en unge 

Ditt barn ÄR INTE speciellt, alla är inte så förtjusta i bebisar 

Om du vill att du och din bebis ska bli satta i rampljuset besök morföräldrar,tonåringar brukar inte bry sig 

Tycker dina krav på bonusbarnet är för höga 

Svar på tråden Bonus + bebis = problem 😔