Ni som har barn som ska börja skolan i höst, har era barn avslutning på förskolan?
Min äldsta slutar förskolan nu i sommar och ska börja förskoleklass. Jag har sett att andra förskolor har avslutning. Bla. en av dotterns bästa kompisar och yngsta barnets förskola har avslutning för barnen som ska sluta. Jag har väntat på att min äldsta dotters förskola ska bjuda in till avslutning. Men hörde inget och frågade tillslut och fick som svar att dom inte får ha avslutning där föräldrar kommer. Vilket jag också kommenterade och sa hur tråkigt jag tycker det är att vi föräldrar inte får ta del av en stor händelse i barnets liv och att våra barn missar glädjen att mötas av oss föräldrar på en stor dag. Då berättade en pedagog för mig att jättemånga föräldrar hade frågat om avslutning och att flera sagt att det är tråkigt och vissa hade tom. kontaktat rektorn. Tycker det är jätteskumt att vi i 5 års tid har blivit exkluderad nästan allt som händer på förskolan så som tex, lucia, föräldramöte mm. Vi har under åren knappt fått info om vad som görs och händer nägot så får vi veta genom dottern inte från pedagogerna Ska det vara tryggt och bra att lämna barnen på en plats där man inte har någon som helst insyn om vad som händer barnen. Min yngsta får vi veta allt typ genom bloggen, genom att de berättar, de bjuder in oss föräldrar och de informerar om något händer eller vad barnen arbetar med. Vilket känns tryggt och vi känner andra föräldrar och vi kan arbeta mot samm mål som förskolan.
Vart är vårt samhälle påväg närcen förskola håller föräldrarna borta från förskolan? Har ni avslutning för barnen?