• Anonym (Mamma)

9,5-mån bebis som ammar massor

Har en bebis på 9,5 mån som ammar så mycket känns det som. 2-3 ggr per natt och 5-6 ggr per dag. Han äter även mat i ökad grad sen 6 mån ålder men amningen känns inte som den minskar nämnvärt. Pga det ökar inte heller mängden mat så fort, en burk räcker till iaf 3 måltider än. Jag ger också vatten till varje måltid och mellan om han är ute.

Men hur mycket är det vanligt att en 9,5-månaders vill amma egentligen? Och hur mkt annan mat behöver de vid den åldern?

• Svar på tråden 9,5-mån bebis som ammar massor
  • Anonym (Amma vidare)

Nej men det beror ju på hur mycket du låter barnet amma oxå? De ammar mer för tröst, trötthet, utvecklingsstadie, hunger, törst, ont i magen... Ja typ allt. 

Om du vill minska ner amningen måste du neka barnet. Då kommer troligtvis barnet äta mer. 

Att amma är väldigt bra att göra tills de är 2år. De får ett bättre immunförvar. Men man behöver inte amma "hela tiden".

Angående näring man behöver gällande mat så beror det på vem som svarar. Finns många åsikter och vetenskapen är väldigt ny och inte riktigt tillförlitlig. Anser jag iaf. 

Sen behöver man inte neka sitt barn att amma. Det är väldigt naturligt att amma och barnet känner tröst och säkerhet väldigt lätt. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Amma vidare) skrev 2024-06-06 19:31:50 följande:

Nej men det beror ju på hur mycket du låter barnet amma oxå? De ammar mer för tröst, trötthet, utvecklingsstadie, hunger, törst, ont i magen... Ja typ allt. 

Om du vill minska ner amningen måste du neka barnet. Då kommer troligtvis barnet äta mer. 

Att amma är väldigt bra att göra tills de är 2år. De får ett bättre immunförvar. Men man behöver inte amma "hela tiden".

Angående näring man behöver gällande mat så beror det på vem som svarar. Finns många åsikter och vetenskapen är väldigt ny och inte riktigt tillförlitlig. Anser jag iaf. 

Sen behöver man inte neka sitt barn att amma. Det är väldigt naturligt att amma och barnet känner tröst och säkerhet väldigt lätt. 

Neka vill jag helst inte eftersom det känns mkt som närhetssökande med (barnet ifråga är ett barn som inte vill släppa en mer än någon meter bort, väldigt stort behov av närhet upplever jag,vilket jag försöker möta).

Storasyskonet ammade rätt lite i jämförelse och hade övergått helt till flaska vid samma ålder så ett såhär amningsförtjust barn har jag inte haft förr. 
  • Anonym (Olika)

Mitt barn hade slutat amma helt då. Hon tappade intresset när vi introducerade vanlig mat. Men en kompis barn ammade varje timme hela nätterna till det var över året. Så alla barn är olika.

• Jårdi

Jag tycker det låter helt normalt. Det kommer minska med tiden. vanlig mat är fortfarande väldigt nytt för ditt barn. Amma på du Och gör det som känns bäst för er. 

Svar på tråden 9,5-mån bebis som ammar massor