Min man har jobbat natt i 20 år (men har nu slutat med det sedan ett par år tillbaka) och vi i övriga familjen anpassade oss verkligen inte varje dag. Visst, en gång när ena ungen började trumma på en trumma precis utanför sovrumsdörren, så sa jag att det kanske kunde vänta tills pappa vaknar, men i övrigt så är det han som får ta ansvaret för sitt sovande. Likadant måste man kanske inte spela musik på högsta nivå med värsta basen, men vi har spelat lagom högt och dansat och sjungit till.
Däremot så behöver man inte försvåra för den som behöver sova dagtid genom att vistas i det rum där den som sover är. Hos oss är det så att när pappa sover så går man helt enkelt inte in i sovrummet. Det gäller alla i familjen.
Hos oss har vi en löpande dialog kring vilka hjälpmedel som behövs för att sova och det har skiftat enormt genom åren (han har jobbat natt i nästan 20 år) och skiftar faktiskt även över årstiderna (på vintern har han mycket större sömnbehov än på sommaren, varför vet jag inte, men på sommaren räcker det ofta med 7 timmars sömn, medan vintern minst måste vara 9 timmar, men ibland så mycket som 11).
Just nu räcker det med öronproppar, sovmask och mörkläggningsgardiner. Ett tag hade vi en tanke på att sätta fönsterfilm för att göra det ännu mörkare i sovrummet men det hjälpte med en ordentlig sovmask. Under en period hade han även en filt över ansiktet.
I övrigt så kan inte familjen tassa på tå bara för att en jobbar natt, men man måste ha en löpande dialog om hur det funkar. Under en period när vårt barn var i 3-årsåldern så sov min man ungefär en natt i månaden i bilen eftersom han upplevde att sömnen blev bättre då. Jag tyckte att det var rätt jobbigt och ville att han skulle byta jobb, men även den perioden blåste över.
Så, ge och ta, och ha en löpande dialog om vad som funkar och vad som inte funkar. Tänk på att sömnbrist påverkar en på många nivåer men kan komma smygande och skulle personen som sover dagtid visa tecken på att inte må bra eller vara lättretlig så är det klokt att låta personen verkligen få sova ut ett par dygn i mörker och tystnad för att se om man kan diskutera saken efteråt. Det sliter enormt på kroppen att nattarbeta.