• Anonym (Puman1983)

Känslomässig otrohet- var går gränsen?

Läst i flera trådar om känslomässig otrohet. Men vad är egentligen känslomässig otrohet? Var går gränsen?
    Det finns såklart inget rätt eller fel utan är upp till var och en. 

Jag har haft kontakt med andra män, det har uppstått känslor från båda håll och det har varit sexsnack. Inget fysiskt, inte ens träffats. Min man har blivit sårad, jag har då brutit kontakten med de få manliga vännerna. Min man ansåg inte att jag bedragit honom men han har varit tydlig med att han blev sårad. En gång trodde han (pga rykten etc) att jag legat med en annan kille. Jag hade inga som helst romantiska känslor för den killen och det visste min man, MEN hade jag legat med honom så hade det såklart varit otrohet. 
    Han skiljer alltså på fysiskt o känslomässigt. Det gör jag med. Vi är överens om att någon av oss ligger med en annan så har man valt bort äktenskapet/sin partner. Med känslomässig otrohet blir det mer abstrakt. Jag misstänktPume ett tag att han hade känslor för en nära vän till familjen och hon gjorde allt för att få hans bekräftelse. De gick över gränsen o sårade mig men min make bedyrade att inget fysiskt hände o att han inte hade romantiskt intresse i henne.Dom slutade ha kontakt, och hon o jag med, pga andra orsaker. Även OM han hade känslor för henne så gick det helt klart över snabbt (när vi höll på att gå isär) jag släppt det då
    det gått en lång tid. Men hade de varit fysiska så hade jag haft svårare att lita på honom nu och varit rädd att han skulle begå snedsteg igen. Ligger han med någon annan så skulle jag äcklas av honom för alltid.
    Kanske är vi båda mer manligt lagda där eftersom sex är en dealbreaker för oss båda.

• Svar på tråden Känslomässig otrohet- var går gränsen?
  • Tecum

Precis som du skriver går gränsen där ni sätter den! Det gäller att ni är överens där.

Men du skriver att din man blev sårad fast han inte ser det som otrohet. Och du blev sårad när han hade  en liknande kontakt. Då är det väl den gränsen som borde gälla, och frågan om det är otrohet eller ej blir därmed ointressant?

• Anonym (Patricia)

Gränsen går där partnern blir sårad. Och där nånstans bör det alltså räknas till otrohet. Enkelt egentligen.  

• Anonym (jury)
    Anonym (Puman1983) skrev 2024-06-11 16:46:21 följande:
    Känslomässig otrohet- var går gränsen

Jag har haft kontakt med andra män, det har uppstått känslor från båda håll och det har varit sexsnack. 

Det där med kontakt med andra män, där ni är medvetna om att det har uppstått känslor från båda håll, och ni kryddar på med sexsnack , är väl ett exempel på något som många ville kalla känslomässig otrohet.

Ni väljer så tydligen hellre att kalla det för att 'såra' och så länge ni är överens om att det är ordet som skall användas i dessa situationer, så får ni ju använda det istället.
  • Anonym (Anna)

Känslomässig otrohet tycker jag är värre än fysisk otrohet.

Om min partner skriver massa med en annan kvinna, delar tankar och fantasier, och får ett intresse för varann, hörs flera gånger om dagen osv så är det djupare än om han på fyllan skulle dra över en kvinna, töm och glöm.

Dock hade jag inte accepterat något av det

• Anonym (Jag)

Otrohet är för mig alltid fysisk. Det andra kallar känslomässig otrohet är självklart aldrig ok ändå. För mig är det att man t ex sexchattar eller flörtar med andra. Det är ett svek mot partnern, ett hot mot relationen, man sårar partnern djupt och dessutom finns ju ingen som helst tillit kvar längre heller. Så ser jag det iaf.

Svar på tråden Känslomässig otrohet- var går gränsen?