• Ellipellipang

Amoteringskrav hjjjääälp

Vi ska köpa hus. Huset kostar 7.5 milj o vi kommer lägga in ert vi sålt vårt hus för plus sparpengar . Lånet kommer då ligga på 2,9-3 milj. Vi skulle enl banken slippa amortera ??? Har inte jättelöner o jag jobbar 70 procent men heltid har vi 350000 innan skatt båda två. Stod att amorteringskrav gick på inkomster oxå ???

Som komplement har vi vår stuga som vi väljer arr hyra ut o den har värderats till 4 milj. Kan det vara därför vi slipper amortering? Den har vi inga lån på o den kommer hyras ut o betala  nästan alla bostadslån på det nya huset. 

Vill dock inte behöva amortera om vi inte hur ut stugan o behöver veta så att de inte kan komma att kräva det??

• Svar på tråden Amoteringskrav hjjjääälp
  • Mickezzz

Räkna eran gemensamma inkomst per år före skatt och gånger 4,5.
    det är beloppet ni får låna utan att behöva amotera. Sålänge skulden är lägre än 50 procent av vad bostaden kostar.

• Ellipellipang

Räknar jag på heltidslönen jag har i grund o botten eller mina 70procent?

Om man skulle bli sjukskrivna båda två kan man behöva börja amortera då?

• Ellipellipang

Då borde det funka även om jag jobbar 75. Då får ju jag en årslön på 315000 o mannen 422000 gånger 4.5? Det blir högre än 3 milj ?
    Fråga. Är fortfarande in vi skulle bli sjuka mm går banke. I o kollar det varje år? Eller är det det man bestämmer när man tar lånen?

• Anonym (Lis)
    Ellipellipang skrev 2024-06-12 22:06:35 följande:

Då borde det funka även om jag jobbar 75. Då får ju jag en årslön på 315000 o mannen 422000 gånger 4.5? Det blir högre än 3 milj ?
    Fråga. Är fortfarande in vi skulle bli sjuka mm går banke. I o kollar det varje år? Eller är det det man bestämmer när man tar lånen?

Villkoren bestäms när ni tar lånet och  utifrån hur era förutsättningar ser ut då. Ni kanske ska prata med en annan bank om de inte svarat på dessa frågorna.
  • TL12

Ni äger fastigheter för ett värde av drygt 11 miljoner 
    och har lån på 3 miljoner 
    Banken tycker det helt ok 
    de har en bra säkerhet i era fastigheter 
    Det är bara att betala räntan på lånen ,  då är banken nöjd 
    de bryr sig inte om du är sjuk eller jobbar 
    men om du inte skulle betala räntan så äger banken ditt hus 
    ?enkelt uttryckt?

Svar på tråden Amoteringskrav hjjjääälp