• Anonym (MTT)

Har ni någon bisyssla hemifrån?

Är lite trött på att försöka få vardagen att gå ihop. Vi är två föräldrar, men det är alltid jag som är närvarande med barnen, som båda har funktionshinder. Jag fick ofta problem med mitt jobb när jag jobbade. När jag hade ett jobb att gå till varje dag. Antingen var det skolan eller så var det annat som hände. Allt däremellan var jag sönder stressad och visste varken in eller ut. Mådde så dåligt att jag sade upp mig från mitt jobb. Min fasta inkomst puff... Har ni någon gång tagit förhastade beslut som kanske gjort att ni ändrat er i slutändan, men samtidigt inte haft något val? Ni som gjort samma sak, vad gör ni idag eller vad hade ni velat göra? 
  • Svar på tråden Har ni någon bisyssla hemifrån?
  • Anonym (Mamman)

De flesta jag känner som har barn med funktionsnedsättningar eller "utmaningar" av olika slag har förr eller senare gått in i väggen och blivit sjukskrivna helt eller delvis i perioder. Många har varit det länge! Dvs inte pallat att arbeta heltid utan kanske varit sjukskrivna på 25% för att hinna med att återhämta sig hyfsat.
    Alternativt om barnet är yngre - nyttja rätten i lagen att gå ner i tid.
    Eller om man fått omvårdnadsbidrag beviljat - gå ner i arbetstid med detta som stöd.

Att säga upp sig helt hade jag nog inte rekommenderat pga det som går att utföra avlönat hemifrån ofta är sånt som i alla fall inte jag velat hålla på med. Det handlar ofta om direktmarknadsföring och liknande och det lockar inte.

Nu har jag ett vanligt "kontorsjobb" som går att utföra på distans så det har underlättat massor. Jag får gjort det jag är ålagd att göra, jag finns tillgänglig och kan rycka in vid behov. Bara det att jag liksom "finns" här gör den stora skillnaden. Nu kan det gå veckor utan brandutryckningar så att säga bara för att alla i familjen vet att mamma är en våning bort på hemmakontoret. Så det skulle vara mitt absolut bästa tips, att skaffa ett vanligt arbete men med tillåtelse att arbeta hemma i en omfattning som kanske är större än vad som är brukligt. Dvs något inom adminstration, ekonomi, inköp, IT, lönehantering, kommunikation - vad som helst som inte kräver närvaro med kunder/klienter eller liknande. Och som inte omfattas av sådana säkerhetsregler eller andra policys som gör att det måste ske på plats. 

De dagar då jag är schemalagd att vara på kontoret lägger jag där barnens pappa kan ha lite mer ansvar hemma eller dagar då det är lite längre dagar på fritids eller andra aktiviteter som minskar risken för att något slags situation uppstår. Men om det skulle göra det ändå så kan jag vara hemma på 20 min. 

Svar på tråden Har ni någon bisyssla hemifrån?