• WhiteLotus

Nyblivna föräldrar

För en vecka sedan så födde min flickvän vår son.
    Vi har varit tillsammans i lite mer än ett år och är sambos.
    Vi har haft en del problem med att komma överens och haft några bråk.
    Under graviditeten har det inte varit lätt då hon har svängt i humöret vilket jag har full förståelse för.
    Men nu efter förlossningen känns det som det har blivit ännu värre.
    Jag vet att det är mycket hormoner och stor omställning för henne och även för mig. Men känner mig i princip värdelös, ouppskattad och utesluten ur familjen.
    Jag hjälper till så mycket jag kan i hemmet och med barnen, tar disken, sopor, handlar osv. 
    Men ändå är hon irriterad och otrevlig mot mig, vill inte ha någon närhet överhuvudtaget, får knappt röra henne.

Är det vanligt att det är så här? Fler som har varit eller är i samma situation,? 

Mvh

• Svar på tråden Nyblivna föräldrar
  • Occam

Ja, en vecka är ingen tid alls. Var tålmodig, vänlig, ödmjuk och hjälpsam. Men, men låt dig inte bli utesluten från att vara med barnet. Av tradition, graviditet och ohejdad vana är det många mammor som tror att bara de kan trösta barnet ?

• Occam
    Occam skrev 2024-06-14 23:23:06 följande:

Ja, en vecka är ingen tid alls. Var tålmodig, vänlig, ödmjuk och hjälpsam. Men, men låt dig inte bli utesluten från att vara med barnet. Av tradition, graviditet och ohejdad vana är det många mammor som tror att bara de kan trösta barnet ?

Om jag kunde begripa varför Familjeliv ersätter elipsis (tre punkter) med ett frågetecken när man skriver från Safari på iOS . . . (nu satte jag mellanslag mellan varje punkt).
  • Anonym

En vecka efter förlossning. 
    Hon är trött. Överväldigad av det ansvar hon nu känner för ert barn. 
    Erbjud henne kroppslig beröring som ex fotmassage eller ryggmassage.
    Förr i tiden låg kvinnor en vecka på bb för att vila sig.

• Anonym

En vecka efter förlossning. 
    Hon är trött. Överväldigad av det ansvar hon nu känner för ert barn. 
    Erbjud henne kroppslig beröring som ex fotmassage eller ryggmassage.
    Förr i tiden låg kvinnor en vecka på bb för att vila sig.

• Anonym

Det där var det verkligen inte jag som skrev.

• Anonym (Kattis)

Det är rätt vanligt att man blir övermätt på närhet när man ammar. Och det har ju dessutom bara gått en vecka sedan förlossningen.

Försök se till att få så mycket närhet med ditt barn som det går, så kanske du och din sambo blir i alla fall lite mer på samma nivå av närhetstörst.

Svar på tråden Nyblivna föräldrar