• Flissannn

Lyckad graviditet efter MA/MF?

Hej 

jag fick ett missed abortion i januari -24 efter att blivit gravid för första gången någonsin. 

vi har använt av oss letrozol och ovitrelle och första gången på trippeldos i december tog det sig men som sagt gick det ju inte vägen. 

nu har vi gjort tre försök igen efter det och jag har nu plussat igen!! fortfarande med letrozol och ovitrelle som hjälp. 

såklart jättejätteglad men också livrädd att samma sak ska hända igen. 

därför undrar jag från er som också haft missfall eller missed abortion om ni blev gravida igen och om det i så fall gick bra den gången? 

sannolikheren att få två MA efter varandra, är den så stor? 

Om ni har några husmorsknep på något ni gjort/ätit annorlunda när ni lyckades vs inte så mottages det gärna. Även om det inte finns några vetenskapliga belägg. 

• Svar på tråden Lyckad graviditet efter MA/MF?
  • Anonym (Cs)
    Flissannn skrev 2024-06-19 13:03:16 följande:
    Lyckad graviditet efter MA/MF?

Hej 

jag fick ett missed abortion i januari -24 efter att blivit gravid för första gången någonsin. 

vi har använt av oss letrozol och ovitrelle och första gången på trippeldos i december tog det sig men som sagt gick det ju inte vägen. 

nu har vi gjort tre försök igen efter det och jag har nu plussat igen!! fortfarande med letrozol och ovitrelle som hjälp. 

såklart jättejätteglad men också livrädd att samma sak ska hända igen. 

därför undrar jag från er som också haft missfall eller missed abortion om ni blev gravida igen och om det i så fall gick bra den gången? 

sannolikheren att få två MA efter varandra, är den så stor? 

Om ni har några husmorsknep på något ni gjort/ätit annorlunda när ni lyckades vs inte så mottages det gärna. Även om det inte finns några vetenskapliga belägg. 

Grattis! 

Det är vanligt med missfall, men ännu vanligare att plus går hela vägen till bebis. 🙏
    Det finns oftast ingen ökad risk bara för att det hänt en gång, vissa av oss måste tyvärr bara vara del av den procenten som får genomgå missfall. 
    Det är goda chanser att det går hela vägen för er denna gången, men vet att det är sjukt otäckt att vara gravid igen när man vart med om missfall. 

Vårt första plus blev MA i vecka 12, ett år senare lyckades det till slut igen. Vi är lite över halvvägs nu och hoppas verkligen det ska gå hela vägen denna gången. 🙏 

Jag har levt ganska lika båda gångerna, men lite lugnare med träning denna gången. Extremt försiktig med lyft och noga med att äta tillräckligt och avslappning. Mest för att jag inte ska kunna skylla på mig själv. 

Jag har ätit c-vitamin tillskott under hela graviditeten för att det finns någon studie som visar att det kan öka progesteronet. 

Men man ska komma ihåg att väldigt många är med om missfall och de allra allra flesta av dem senare får lyckade graviditeter efter det. Förmodligen har embryot/fostret inte förutsättningar att utvecklas till ett friskt barn de gånger det blir missfall, väldigt sällan beror det på kroppens förmåga att behålla en graviditet. 

Lycka till, jag hoppas tiden går superfort för dig fram till andra trimestern 💕

• Flissannn

Tack snälla för ett uppmuntrande svar. Hoppas så att du har rätt. Och lycka till själv 🌸

• Anonym (Cs)
    Flissannn skrev 2024-06-19 15:57:42 följande:

Tack snälla för ett uppmuntrande svar. Hoppas så att du har rätt. Och lycka till själv 🌸

Tack 💕 Jag har ägnat ett år till att ta reda på allt jag kan om fertilitet och missfallsrisker under tiden vi försökte på nytt. 

Hittade denna tabellen som visar hur risken minskar för varje dag, den har varit aningen lugnande för mig att kolla på under första trimestern i väntan på ultraljud osv. 

https://datayze.com/miscarriage-chart

• Anonym (Autisten)

Undrar samma. Gick igenom ett missfall i januari. 

• Flissannn

Tack! Det va uppmuntrande att kolla på den Tabellen ju😊 
    ska få göra ett tidigt ultraljud v 7 så hoppas tiden går fort tills dess. V 5 (4+4) idag. 

• Anonym (xx)

Hej, hur har allt gått för er?

• Anonym (Gravid)

Undrar också hur det går för er/ts?

Jag fick också MA i januari. Är gravid nu igen i vecka 6(5+1). Har inte VUL förrän 17/10. Tiden känns sååååå långsam. Bara hoppas detta går vägen. 

Känns som risken för MA/missfall inte är jättestor. Läste nånstans att få två missfall på rad är risken ungefär 4-5%. Visst, någon måste vara bland de procenten också men chansen att allt går bra är ju bra mkt högre ❤️

• Lavendel85

Lyckad graviditet efter missfall är ju vanligt. :) Missfall är ju vanligt generellt! Men det finns ju statistik på att ett missfall inte innebär att man har ökat risk igen, så det är förhoppningsvis lugnt.

Själv är vår historia MF, barn, MF, barn, MF. Bland mina närmare kompisar som har barn så har de flesta haft MF nån gång.

Svar på tråden Lyckad graviditet efter MA/MF?