• Anonym (Ledsen)

Farfar som övergett sitt 3 åriga barnbarn

Hej! Hur hanterar vi denna situation.

Vi är en familj med två döttrar på 1 samt 3 år. Vår äldsta dotter träffade sin farfar ofta förut och vår yngsta vet knappt vem han är. Han bor 10 min biltur ifrån oss. 

Det är enormt frustrerande att min sambos pappa inte bryr sig alls om sina barnbarn sedan han skaffade en tjej för ett år sedan.. Innan tog han ofta kontakt och byggde upp en relation med vår äldsta som frågar efter honom varje dag. Han bad själv att få träffa henne varje söndag. Men sedan han träffade tjejen som första gången vi träffade henne sa att hon inte var intresserad av barn så har han i stort sätt slutat träffa oss. Det gör ont i hjärtat på mig för min dotter pratar fortfarande om sin farfar dagligen. Hon frågar ibland om han är sjuk, att det är därför han inte kommer. Min sambo har försökt berätta för honom att hon längtar och undrar men han säger att han har fullt upp just nu med att renovera sitt hus. 

Så från att farfar själv önskat få träffas varje söndag till att han slutat träffa barnen. 

Jag respekterar att alla inte är intresserade av barn samt att många känner sig klara med sin del av småbarn men att gå från stort intresse till inget är anmärkningsvärt. Utan att bry sig om en 3 årings känslor. 

Senast dom pratade så skrev han 20.30 och frågade om hon var vaken och ville prata lite facetajm. Hon var egentligen klar och sova men vi kände att vi fick ta tillfället för hennes skull att få lite kontakt med honom. Hon blev överlycklig. Sen har det varit tyst igen. 

Hur hanterar jag situationen? Vad kan jag göra/säga till min 3 åring som älskar sin farfar men aldrig får träffa honom?  Hon påminner mig varje dag om att hon längtar och säger att hon vill ha ?farfar fart? när jag gungar henne och så vidare. 

Frustrationen påverkar mig och min sambos relation också. Vi vet att vi inte kan påverka honom och min sambo har flera gånger skrivit och förklarat situationen för att försöka få honom att tänka till men ingen som helst förändring har skett. 

• Svar på tråden Farfar som övergett sitt 3 åriga barnbarn
  • Anonym (Ledsen)

Vill förtydliga att jag vet att det inte går att förändra en vuxen mans val. Vi har ju dessutom försökt. Han övergav sin egen familj (föräldrar, syskon) för 30 år sedan när han träffade min sambos mamma och nu gör han samma sak med sina barn och barnbarn när han träffat en tjej under ett år. Han kom inte ens på sin dotters förlovning för han valde att gå på en dejt istället. Enligt min sambo har han alltid varit så. Så jag accepterar att det är så.

Men jag behöver råd kring min 3 åriga dotter. Det hade varit lättare om det alltid varit såhär men när han levde ensam var han intresserad. Hur hjälper jag henne i detta? Som längtar och älskar honom men som vi vet inte kommer träffa henne eller vara den närvarande farfars som hon förtjänar och vill ha? Mitt eget samvete som jag brottas med varje dag? Hur hjälper jag min sambo i detta som skäms över att hans förälder struntar i hans barn?

• Yllop

Är han barnens biologiska farfar?
    Jag undrar eftersom tråden ligger i "Styvföräldar".

• Anonym (Ledsen)
    Yllop skrev 2024-06-23 09:27:31 följande:

Är han barnens biologiska farfar?
    Jag undrar eftersom tråden ligger i "Styvföräldar".

ja det blev fel forum?
  • Anonym (E)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-06-23 09:04:14 följande:

Hur hanterar jag situationen? Vad kan jag göra/säga till min 3 åring som älskar sin farfar men aldrig får träffa honom?  Hon påminner mig varje dag om att hon längtar och säger att hon vill ha ?farfar fart? när jag gungar henne och så vidare. 

Frustrationen påverkar mig och min sambos relation också. Vi vet att vi inte kan påverka honom och min sambo har flera gånger skrivit och förklarat situationen för att försöka få honom att tänka till men ingen som helst förändring har skett. 

Säg samma som farfar sa, att han är upptagen med att renovera sitt hus. Det är vad han säger så ni behöver inte spekulera, släta över eller ömka dottern för det. Hon kommer bara må sämre om hon märker att ni blir upprörda över det här, eller får en känsla av att ni inte säger hela sanningen. Så självklart visa medkänsla med henne, men gå inte ner i känslorna själva.

På vilket sätt skulle detta någonsin kunna påverka er relation?? Bråkar ni om det, och varför i så fall? Sluta tjata på farfar, han kommer antingen sakna sitt barnbarn eller så dör han. Ni kan oavsett inte påverka hans livsval.
  • Anonym (E)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-06-23 09:10:11 följande:

Mitt eget samvete som jag brottas med varje dag? Hur hjälper jag min sambo i detta som skäms över att hans förälder struntar i hans barn?

Varför i hela friden har DU dåligt samvete?? Det är ju inte du som skapat situationen utan en gammal gubbe som prioriterar fel!

Hjälp honom genom att påminna honom om detta: var och en är ansvarig för sina egna handlingar! Han ska fokusera på att vara en bra pappa, det är allt.
  • Anonym (Milla)

Själv har jag en pojke som inte är söt längre, hans egna ord. Han var bedårande när han var ett småbarn och när han började förskoleklass stannade ibland äldre tjejer och sa att han var så söt. Det händer inte längre nu när han är ett par år äldre. Helt ok att främlingar inte stannar för att titta på honom längre men det värker mer i hjärtat att farfar också har tappat intresset. När jag frågade runt bland vänner och bekanta så fick jag höra att det tydligen är ganska vanligt. När barnen inte är lika små och gulliga så är de inte lika viktiga att träffa längre. Ibland tryter ju orken pga åldern också  

Tänk att din dotter får ta hjärtesorgen över farfar nu och slipper det när hon är lite äldre. Men vad du gör så lägg inte skulden på flickans pappa, han är nog ledsnare än du är redan som det är. Lägg inte sten på hans börda 

• Anonym (Sanna)

Har ni andra i släkten som kan vara där och kanske fylla det tomrummet efter farfar. Alltså de andra mor/farföräldrarna. Även morbror, farbror mm? 
    Till barnet får du säga att farfar är upptagen.
    Du ska inte ha dåligt samvete för något som är utom din kontroll.

• Anonym (Bjud in)

Bjud in honom, berätta för honom att det är så uppskattat när han hör av sig. Fråga honom på vilket sätt det skulle passa för honom att ses, fråga om ni kam ta med fika och komma över någon dag. Fråga hur han mår och visa engagemang i hans liv och vardag. Skriv ett vykort till honom och beskriv där från din dotter hur mycket hon tycker om honom. 

Om det skulle vara så att du blir minsta lilla provocerad av förslagen ovan, då är jag nästan säker på att det är den känslan du vibbar ut till farfar och att det är det som gör att han drar sig undan. 

• FruFarfalle

Vi har haft samma situation med farfar, sågs varje vecka tills han träffade en ny och försvann. 
    för vår del är han inte välkommen tillbaka sen om/när det passar honom. Man kan helt enkelt inte göra så mot barn. han bjuds in till födelsedagar och sånt. de yngsta barnen vet knappt vem han är. 

Svar på tråden Farfar som övergett sitt 3 åriga barnbarn