Farfar som övergett sitt 3 åriga barnbarn
Hej! Hur hanterar vi denna situation.
Vi är en familj med två döttrar på 1 samt 3 år. Vår äldsta dotter träffade sin farfar ofta förut och vår yngsta vet knappt vem han är. Han bor 10 min biltur ifrån oss.
Det är enormt frustrerande att min sambos pappa inte bryr sig alls om sina barnbarn sedan han skaffade en tjej för ett år sedan.. Innan tog han ofta kontakt och byggde upp en relation med vår äldsta som frågar efter honom varje dag. Han bad själv att få träffa henne varje söndag. Men sedan han träffade tjejen som första gången vi träffade henne sa att hon inte var intresserad av barn så har han i stort sätt slutat träffa oss. Det gör ont i hjärtat på mig för min dotter pratar fortfarande om sin farfar dagligen. Hon frågar ibland om han är sjuk, att det är därför han inte kommer. Min sambo har försökt berätta för honom att hon längtar och undrar men han säger att han har fullt upp just nu med att renovera sitt hus.
Så från att farfar själv önskat få träffas varje söndag till att han slutat träffa barnen.
Jag respekterar att alla inte är intresserade av barn samt att många känner sig klara med sin del av småbarn men att gå från stort intresse till inget är anmärkningsvärt. Utan att bry sig om en 3 årings känslor.
Senast dom pratade så skrev han 20.30 och frågade om hon var vaken och ville prata lite facetajm. Hon var egentligen klar och sova men vi kände att vi fick ta tillfället för hennes skull att få lite kontakt med honom. Hon blev överlycklig. Sen har det varit tyst igen.
Hur hanterar jag situationen? Vad kan jag göra/säga till min 3 åring som älskar sin farfar men aldrig får träffa honom? Hon påminner mig varje dag om att hon längtar och säger att hon vill ha ?farfar fart? när jag gungar henne och så vidare.
Frustrationen påverkar mig och min sambos relation också. Vi vet att vi inte kan påverka honom och min sambo har flera gånger skrivit och förklarat situationen för att försöka få honom att tänka till men ingen som helst förändring har skett.