• Anonym (Mm)

Sambo ändrar sig om föräldraledighet

Jag blev så sjukt trött på min sambo o pappa till vårt barn nu. Dela så är det jag som tar allt ansvar för barnet. Han sticker iväg på fester, umgås med kompisar mm. Jag har som högst vart iväg 1,5 h för han vill inte ha barnet själv längre. jag har vart försökdrsledig i 1 år nu o vi har alltid pratat om att han ska föra över sina dagar till mig för han vill inte vara hemma. Han kan tänka sig vara ledig en dag i veckan högst då han har 90 som måste användas.  Dagis är inget alternativ just nu. nu helt plötsligt säger han att jhan kan föra över så det räcker hösten sen får vi se. Jag sa att detta är jätte viktigt att vi planerar. men han tänker inte vara hemma helt utan enbart en dag. Han kanske vill använda sina dagar för o ta lång semester. Asså vem tycker ni har rätt? Jag måste liksom planera med mitt jobb o grejer. O sen har vi inte dagis plats förrens om ett år. Har nästan lust att bara söga jag är hemma hösten, sen går jag tillbaka på fullt o du får ta ditt ansvar. Jag har liksom gått o räknat o levt på minimalt just för att vi ska få ihop det o kunna vara hemma länge så han slipper dagis. Hur hade ni gjort? O typ som att han tror jag ska vara hemma så han slipper ha barnet på semestern utan kan lata sig.

• Svar på tråden Sambo ändrar sig om föräldraledighet
  • Anonym (Hmm)

Ett barn får börja fsk från ett års ålder. Det finns ingen anledning att vänta ett helt år till. Det ska finnas garantiplatser också om man inte får den fsk man helst vill ha.

Du kan gå hemma hösten och sedan om han inte vill vara hemma mer än en dag i veckan så går barnet i fsk. Från och med nu kan jag också rekommendera att du börjar se dig om efter ett annat boende. Då har du en (mans)bebis mindre att ta hand om sedan.

Hur han väljer att göra med sina dagar är så klart upp till honom men det är tydligt att han bara tänker på sig själv här, varken dig eller barnet eller er ekonomi. Låt honom föra över sina dagar till dig, du kan behöva dem mer.

• Anonym (Mm)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-06-28 18:46:12 följande:

Ett barn får börja fsk från ett års ålder. Det finns ingen anledning att vänta ett helt år till. Det ska finnas garantiplatser också om man inte får den fsk man helst vill ha.

Du kan gå hemma hösten och sedan om han inte vill vara hemma mer än en dag i veckan så går barnet i fsk. Från och med nu kan jag också rekommendera att du börjar se dig om efter ett annat boende. Då har du en (mans)bebis mindre att ta hand om sedan.

Hur han väljer att göra med sina dagar är så klart upp till honom men det är tydligt att han bara tänker på sig själv här, varken dig eller barnet eller er ekonomi. Låt honom föra över sina dagar till dig, du kan behöva dem mer.

Ja förskola går ju fixa. Men vi båda vet att vårt barn inte är redo för förskola nu o därför hade vi kommit fram till att ha hemma honom till 2 år. då är jag hellre hemma obetalt helt än förskola så förskola nu är inget alternativ. Jag fattar bara inte hur man kan ena stunden söga så o jag planerar därefter. visst får han bestämma över sina dagar men jag tycker det är under all kritik att använda de för egen vinning isf. o sen att det låter på honom att han kan bestämma. Utan att ens veta hur han vill göra. 
  • Hellishen

Nej sådant bestämmer man ihop som föräldrar. Man pratar med varandra om viktiga saker!!! 🤯 Annars är man inte familj.

Anonym (Mm) skrev 2024-06-28 19:57:35 följande:
    Ja förskola går ju fixa. Men vi båda vet att vårt barn inte är redo för förskola nu o därför hade vi kommit fram till att ha hemma honom till 2 år. då är jag hellre hemma obetalt helt än förskola så förskola nu är inget alternativ. Jag fattar bara inte hur man kan ena stunden söga så o jag planerar därefter. visst får han bestämma över sina dagar men jag tycker det är under all kritik att använda de för egen vinning isf. o sen att det låter på honom att han kan bestämma. Utan att ens veta hur han vill göra. 
  • MsM84

Juridiskt få han såklart göra som han vill med sina dagar, men han beter sig som en idiot rent praktiskt. Skaffa inte fler barn utan att han växer upp först! 

• Anonym (Mm)
    MsM84 skrev 2024-06-28 21:26:00 följande:

Juridiskt få han såklart göra som han vill med sina dagar, men han beter sig som en idiot rent praktiskt. Skaffa inte fler barn utan att han växer upp först! 

Ja det förstår jag med att han får men föe mig är det orimligt  hur man inte kan göra det som gynnar vårt barn mest. Jag har verkligen levt på minimalt för detta. jag kommer ge han en chans till,  kanske efter sommaren o besrömma Hur han vill göra. Annars kommer jag bara säga att nu har jag meddelat mitt jobb så nu får du vara hemma på heltid 
  • Jemp

Jag hoppas du inte menar att du står för hela inkomstbortfallet dessutom?

• Jemp

Vaddå inte vill? Det är knappast valfritt att ta hand om sitt barn. 

Är ni överens om att barnet ska vara hemma såpass länge får han ju helt enkelt ta och vara föräldraledig. särskilt om han inte kommer föra över dagarna, men det låter som att ni har stort behov av att han börjar ta en föräldraroll. 

• Tow2Mater
    Anonym (Mm) skrev 2024-06-28 22:02:24 följande:
    Ja det förstår jag med att han får men föe mig är det orimligt  hur man inte kan göra det som gynnar vårt barn mest. Jag har verkligen levt på minimalt för detta. jag kommer ge han en chans till,  kanske efter sommaren o besrömma Hur han vill göra. Annars kommer jag bara säga att nu har jag meddelat mitt jobb så nu får du vara hemma på heltid 
    Det som gynnat ert barn mest hade väl varit att ni båda hade tagit föräldraroller från början. Förstår inte varfor du bara var ensam med barnet själv. Var ni inte ens lediga de forsta 10 dagarna tillsammans och delade ansvaret? Hur har ett helt år bara sprungit iväg på dessa premisser?
Svar på tråden Sambo ändrar sig om föräldraledighet