• Goneril

Vågar man ta hjälp när yrket kan riskeras?

Socialstyrelsen har definierat riskbruk som 10 standardglas per vecka och då ska inte mer än 4 drickas vid samma tillfälle, och så många vid ett och samma tillfälle ska inte förekomma mer än 1 gång per månad. Detta är vad Socialstyrelsen säger, gissningsvis är det sämre om alla glasen dricks under en kortare tidsrymd såsom en helg.                                                                                                                                                             Många dricker lite under helgen, särskilt om det är kalas eller med vänner, inget konstigt med det. Det som är lite oroande med TS är att alkoholen verkar ha intagit en central roll. TS, dricker du ensam eller vill du bara bedöva dig? Känner du vad du dricker? Botaniserar du bland viner eller häller du bara i dig glaset? Njuter du av smaken? Blir du berusad varje gång? Är det så måste du dämpa intaget, kan du inte av egen kraft minska intaget? Spring en runda när du kommer från jobbet eller meditera en stund innan du tillåter dig att dricka 1 eller max 1.5 glas vin på fredagen efter att ha valt druva och sort med omsorg och verkligen ansträngt dig för att känna doften och smaken. Testa nästa helg att avstå helt, som en test.

• Goneril

Alla hälsorisker som är förknippade med en hög konsumtion känner säkert alla till, de behöver inte upprepas. Sen kommer dumheter som begås i påverkat tillstånd och som får konsekvenser.                                                                                                                                         Det jag ville påpeka lite extra är hur hög konsumtion förstör utseendet. I närheten av min spårvagnshållplats finns en krog dit alkisar gärna går. Man ser direkt hur de supit bort hälsa såväl som utseende - och säkerligen pengar och arbetsmöjligheter också.                                                                                                                          Huden: Den blir ofta mycket torr, grå och rynkig. Cigaretter hjälper i den processen förstås. Hår och naglar blir spröda, håravfall kan uppstå; jag ser flera av dessa damer där hårbottnen skymtar fram. Midjemåttet ökar, någon av "tanterna", säkert i 60-årsåldern, ser ut som om hon vore i sjunde månaden, benen är dock pinnsmala på grund av bristande motion.                                                                                                                                 Att lägga mycket pengar på skönhetsprodukter, hårinpackningar och dylikt är kontraproduktivt om man dricker för mycket. En före detta väninna drack en halv flaska vin varje dag. På tok för mycket, det räcker med några glas på fredagen, högst två, och några på lördagen. Just det allt tunnare håret och det ökande midjemåttet kunde jag observera på nära håll. Dessutom fick hon en "mustasch" på överläppen, men det kanske hade andra orsaker.

Svar på tråden Vågar man ta hjälp när yrket kan riskeras?