• Anonym (FKA)

Vågar man ta hjälp när yrket kan riskeras?

Har nog aldrig förstått tidigare vilken plats alkoholen har tagit i mitt liv. 

Den har faktiskt förstört mitt liv. 

Jag har lyckats sluta med både Cigg och Cannabis. 

Men alkoholen.. klarar jag inte. Det är det första jag häller upp när jag kommer hem varje fredag. 

Cannabisen var helt klart min favorit. 
    Hatar egentligen alkohol

Men kan inte sluta med det.

Under arbetsdagarna så har jag inga problem. Utan det är just att få komma hem efter 1 veckas skitjobb o bedöva sig själv. (Känner likadant oavsett vilket jobb jag än haft). 

Är rädd för att söka hjälp då det kan misstolkas eller anses ha vissa standarder utav alkohol konsumtion att jag räknas som missbrukare och att jag då riskerar att förlora mitt arbete. 

Även att det aldrig har gått ut över arbetet. 

Hjälp vad ska man göra? 

Sök hjälp o liknande kommentarer kommer inte att funka.

• Svar på tråden Vågar man ta hjälp när yrket kan riskeras?
  • Anonym (R)
    klyban skrev 2024-06-29 12:23:07 följande:

Du har rätt i den delen om att risken att få en stämpel i vården om du söker hjälp.
    Vilket är tragiskt, och som mest troligen även kommer användas emot dig när man söker vård.

Men klarar du inte detta själv, så finns ju det inget annat val.
    Men man kanske kan få detta så att inte vården kan se att du sökt?
    Kan inte detta alls så bra, men vet man kan låsa journaler och så andra inte kan se dom.
    Men om det går låsa just denna, ingen aning, kanske någon vet hur det går till.

Och utan söka hjälp, ja, det är inga enkla saker att lösa.
    Men det kräver att du lägger upp en plan.
    Och frågan är vad ska man ha i en sådan plan.

En jag kommer på direkt är att inhandlar lite lite mindre alkohol, så att mängd blir lite lägre.
    Sen kanske hitta nya rutiner för din fredag främst, kanske träna lite senare på kvällen eller något annat som inte är med alkohol.
    Skaffa dig en hobby för avleda tankarna.
    Den svåraste att komma över är nog just denna, aaahhhh jobbveckan är slut och nu vill jag unna mig.
    Kanske bio och den sena föreställningen, så kanske man får se en bra film och att man har tankarna på annat.

Finns massor av dessa småråd, men frågan är vad som passar dig.

Man kan sätta in spärr i journalen . Dessutom är det få läkare som orkar läsa journalen inför besök. 
  • Jenny9393

Hej!

Vad modig du är som vågar erkänna att det finns ett problem runt alkohol. Jag arbetar som beroendeterapeut och har inte varit med om att en arbetsgivare säger upp personal för att man sökt hjälp, snarare tvärtom. 

Stort lycka till! 

• kattis71

På många ställen inom beroendebehandling kan man vara helt anonym. Kolla även upp beroendevård online. Det är bra med stöd när man vill förändra sitt beroende.  Ofta har man hamnat i fel tankemönster som är svårt att se själv. Lycka till, du fixar det!! Det är skönt att slippa ett beroende som tar en massa energi, upptar tankar, känslor, skam & skuld mm...livet pausas på ngt sätt. AA är en annan väg att gå och jag tycker det är en superbra organisation. Prova även om det känns läskigt. Uppsök ett möte och gör det utan förutfattade meningar. Du är liksom inte ensam i det här.

• klyban
    Anonym (R) skrev 2024-06-29 12:27:31 följande:
    Man kan sätta in spärr i journalen . Dessutom är det få läkare som orkar läsa journalen inför besök. 

Kan hamna under uppmärksamhet.

Men det är väl som du säger, de kollar inte journalen speciellt mycket normalt.
    Det enda är väl om man har något besvärligt och svårlöst, då finns nog risken att de hittar den.

Om man har spärrat, kan ingen läsa det då?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Sopa)

Du verkar ju inte ha något toppjobb direkt så vad är du orolig för?

• Cathariiina

Men alltså, om du bara dricker på helgen och det inte märks på jobbet, så tycker jag inte att det är så hemskt. Hur stora mängder dricker du då, varje helg? Och brukar det hända tråkigheter när du är påverkad? Annars är det ju jättevanligt (om än inte nyttigt) att göra så. 

Eller har du barn som är hemma hos dig om helgen?

Anonym (R) skrev 2024-06-29 05:38:33 följande:

Hur skulle jobbet kunna få reda på att du sökt hjälp för alkohol missbruk? Det är tystnadsplikt i vården.

Inte alltid. Om TS är t.ex. pilot på passagerarplan, busschaufför, kirurg eller arbetar med tunga maskiner, kommer nog läkaren att anmäla det till arbetsgivaren. Tystnadsplikten inom vården räcker bara "så" långt, sedan räcker den inte längre... Enbart präster har absolut tystnadsplikt, och de kan nog tyvärr inte hjälpa i det här fallet. 
  • Anonym (Bill)

Om du inte vill till vården så kolla om AA kan vara din grej. Du kan ju gå på ett par möten och bara kolla läget. 

Du är så cool, förresten, som lyckats sluta med rökandet. Så j-a bra jobbat! 

• Anonym (R)
    Cathariiina skrev 2024-06-30 14:46:52 följande:

Men alltså, om du bara dricker på helgen och det inte märks på jobbet, så tycker jag inte att det är så hemskt. Hur stora mängder dricker du då, varje helg? Och brukar det hända tråkigheter när du är påverkad? Annars är det ju jättevanligt (om än inte nyttigt) att göra så. 

Eller har du barn som är hemma hos dig om helgen?

Inte alltid. Om TS är t.ex. pilot på passagerarplan, busschaufför, kirurg eller arbetar med tunga maskiner, kommer nog läkaren att anmäla det till arbetsgivaren. Tystnadsplikten inom vården räcker bara "så" långt, sedan räcker den inte längre... Enbart präster har absolut tystnadsplikt, och de kan nog tyvärr inte hjälpa i det här fallet. 
    Känner en chef inom kirurgi som hade grova alkohol problem. Han fick vara kvar trots att de visste. Han hade liksom ansvar över studenter och tog beslut om vem som var duktig nog att genomföra operationer så hade kunnat gå illa. Vid ett tillfälle var han påverkad på jobbet av alkohol och det blev möten och grejer. Men han fick inte sparken.
  • Cathariiina
    Anonym (R) skrev 2024-06-30 15:17:24 följande:
    Känner en chef inom kirurgi som hade grova alkohol problem. Han fick vara kvar trots att de visste. Han hade liksom ansvar över studenter och tog beslut om vem som var duktig nog att genomföra operationer så hade kunnat gå illa. Vid ett tillfälle var han påverkad på jobbet av alkohol och det blev möten och grejer. Men han fick inte sparken.
    Ett stort problem med alkoholmissbrukarande kirurger är att man inte får darra det minsta på handen när opererar, och det gör ofta alkoholmissbrukare även när de inte är fulla eller bakfulla. Nervsystemet har tagit stryk. Andra arbetsuppgifter än att delta i själva operationerna, kan de väl utföra bara de är nyktra just då. Och inte alltför bakfulla... Men det läskiga med missbrukare överhuvudtaget, är att man aldrig riktigt kan lita på dem. Plötsligt har de druckit något...
  • Anonym (.)

Min erfarenhet är att man måste verkligen vilja det själv. Jag försökte minska, ta vita perioder, bara dricka med andra men till slut förstod jag att enda sättet var att sluta helt. Lycka till!

• Anonym (Kl)

Är du tillsvidareanställd kan du inte bli uppsagd. 

• Goneril

Socialstyrelsen har definierat riskbruk som 10 standardglas per vecka och då ska inte mer än 4 drickas vid samma tillfälle, och så många vid ett och samma tillfälle ska inte förekomma mer än 1 gång per månad. Detta är vad Socialstyrelsen säger, gissningsvis är det sämre om alla glasen dricks under en kortare tidsrymd såsom en helg.                                                                                                                                                             Många dricker lite under helgen, särskilt om det är kalas eller med vänner, inget konstigt med det. Det som är lite oroande med TS är att alkoholen verkar ha intagit en central roll. TS, dricker du ensam eller vill du bara bedöva dig? Känner du vad du dricker? Botaniserar du bland viner eller häller du bara i dig glaset? Njuter du av smaken? Blir du berusad varje gång? Är det så måste du dämpa intaget, kan du inte av egen kraft minska intaget? Spring en runda när du kommer från jobbet eller meditera en stund innan du tillåter dig att dricka 1 eller max 1.5 glas vin på fredagen efter att ha valt druva och sort med omsorg och verkligen ansträngt dig för att känna doften och smaken. Testa nästa helg att avstå helt, som en test.

• Cathariiina
    Goneril skrev 2024-07-01 22:55:32 följande:

Socialstyrelsen har definierat riskbruk som 10 standardglas per vecka och då ska inte mer än 4 drickas vid samma tillfälle, och så många vid ett och samma tillfälle ska inte förekomma mer än 1 gång per månad. Detta är vad Socialstyrelsen säger, gissningsvis är det sämre om alla glasen dricks under en kortare tidsrymd såsom en helg.                                                                                                                                                             Många dricker lite under helgen, särskilt om det är kalas eller med vänner, inget konstigt med det. Det som är lite oroande med TS är att alkoholen verkar ha intagit en central roll. TS, dricker du ensam eller vill du bara bedöva dig? Känner du vad du dricker? Botaniserar du bland viner eller häller du bara i dig glaset? Njuter du av smaken? Blir du berusad varje gång? Är det så måste du dämpa intaget, kan du inte av egen kraft minska intaget? Spring en runda när du kommer från jobbet eller meditera en stund innan du tillåter dig att dricka 1 eller max 1.5 glas vin på fredagen efter att ha valt druva och sort med omsorg och verkligen ansträngt dig för att känna doften och smaken. Testa nästa helg att avstå helt, som en test.

Det här var jättebra råd! Här i Sverige är vi ju också hjälpta av Systemets begränsade öppettider. Så om man bara köper den mängd som man ämnar tillåta sig själv att dricka, så kan man inte dricka mer när det är slut. Det finns helt enkelt inte mer, och Systemet är stängt. Eller det absolut mesta som finns, är "nödraketerna" (3.5:orna) på den kvälls- och söndagsöppna livsmedelsaffären...
  • Anonym (Jo)
    Hjelm skrev 2024-06-29 12:23:29 följande:

Det är givetvis ALLTID värt att söka hjälp för att bli av med ett skadligt beroende. 

Dessutom klassas alkoholism som en sjukdom och din arbetsgivare får enligt lag inte säga upp dig pga sjukdom.

Det går absolut att göra detta. Om personen vägrar behandling och missköter sig och får varningar m.m då får man efter en tid säga upp personen. 
  • Mandel

Hur mycket dricker du på helgerna?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Goneril

Alla hälsorisker som är förknippade med en hög konsumtion känner säkert alla till, de behöver inte upprepas. Sen kommer dumheter som begås i påverkat tillstånd och som får konsekvenser.                                                                                                                                         Det jag ville påpeka lite extra är hur hög konsumtion förstör utseendet. I närheten av min spårvagnshållplats finns en krog dit alkisar gärna går. Man ser direkt hur de supit bort hälsa såväl som utseende - och säkerligen pengar och arbetsmöjligheter också.                                                                                                                          Huden: Den blir ofta mycket torr, grå och rynkig. Cigaretter hjälper i den processen förstås. Hår och naglar blir spröda, håravfall kan uppstå; jag ser flera av dessa damer där hårbottnen skymtar fram. Midjemåttet ökar, någon av "tanterna", säkert i 60-årsåldern, ser ut som om hon vore i sjunde månaden, benen är dock pinnsmala på grund av bristande motion.                                                                                                                                 Att lägga mycket pengar på skönhetsprodukter, hårinpackningar och dylikt är kontraproduktivt om man dricker för mycket. En före detta väninna drack en halv flaska vin varje dag. På tok för mycket, det räcker med några glas på fredagen, högst två, och några på lördagen. Just det allt tunnare håret och det ökande midjemåttet kunde jag observera på nära håll. Dessutom fick hon en "mustasch" på överläppen, men det kanske hade andra orsaker.

Svar på tråden Vågar man ta hjälp när yrket kan riskeras?