• Anonym (Sjuksköterska)

Klarar man sig utan fackförbund?

Efter vårdförbundets katastrofala slut på strejken funderar jag på atr gå ur efter 20 år som medlem-i ren protest mot att de svikit oss medlemmar ännu en gång. Dyrt är det och lite valuta får man. Har alltid varit med i fackförbund och man hör en massa propaganda hur dåligt (och farligt för en själv) det är att gå ur. Jag har aldrig behövt kontakta dem en enda gång hittills under alla dessa år. 
    Så frågan är klarar man sig utan fackförbund? 

• Svar på tråden Klarar man sig utan fackförbund?
  • Elin pelin

Klart du klarar dig utan fackförbund, men du urholkar också fackets makt och ofta är det fackets förhandlingarna som lägger grunden för lönen även för dem som inte är medlemmar. Den svenska modellen bygger på att facket är starkt och förhandlar år oss. Av egen erfarenhet kan jag säga att när det blir problem kan facket hjälpa.

• Anonym (Lilon)

Var med i kommunal när det började storma runt äldreomsorgen och våra scheman och arbetsmiljö. Vi var flera som ringde och bad om hjälp, de hjälpte inte ett skit, kom inte ens på avtalade möten osv. 

Däremot hjälpte de till med näbbar och klor när anställda som inte borde vara anställda riskerade att förlora jobbet.

Så min syn på facket är ganska låg nu, betala massa pengar för ingenting.

• Anonym (Lärare)

Om man kan argumentera för sin sak så behöver man ofta inte facket, men de har ofta mer tyngd om man får problem med sin AG. Du får väga för och emot. Jag går i liknande tankar, men jag har billigare försäkringar via facket så stannar ett tag till. Har aldrig behövt dem heller de senaste 20 åren oavsett jobb.

• Anonym (Lärare)

Jag tror heller inte på att vara lojal med facken bara för sakens skull. Det finns ingen anledning att lägga pengar på något man inte tror på och inte har nytta av. Om facket tappar medlemmar får de väl agera starkare för sina medlemmars rättigheter!

• SmulanFnulan

Bra att Vårdförbundet tog sitt förnuft till fånga och avslutade strejken. Helt sjukt hur du och din bortskämda yrkeskår har mage att klaga på övertidsersättning på över 1500 kr i timmen och extra semesterveckor.

• Anonym (Lärare)
    SmulanFnulan skrev 2024-06-29 10:25:47 följande:

Bra att Vårdförbundet tog sitt förnuft till fånga och avslutade strejken. Helt sjukt hur du och din bortskämda yrkeskår har mage att klaga på övertidsersättning på över 1500 kr i timmen och extra semesterveckor.

Var har du fått den siffran ifrån?
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Tukt

Om det just är ditt nuvarande förbund som du vill lämna, kan du väl gå med i SAC, så står du inte utan stöd helt om det skulle behövas.
    Bra komma i håg att fack inte bara är löneförhandlingar utan även försäkringar. Så går du ur, kan det vara värt se över den biten.

• Anonym (Terry)

Jag har nytta av vår lokala fackförening helt enkelt genom att det är ett forum där vi träffas ett par gånger om året på arbetstid och diskuterar aktuella grejer utan att cheferna är närvarande. Och får kaffe och bulle. Det är också bra att kunna be vår lokala representant om råd. Hon går ju utbildning regelbundet och har koll på vad som gäller. Nu har jag bytt chef och kommer förhoppningsvis inte ha behov av det här längre, men det kan ju hända igen - att jag får en dysfunktionell chef. Och så är det ju för de flesta. 

Sen sitter ju facket med i ledningsgruppsmöten och sådär också. Så att vara med är en möjlighet att få info därifrån och även kunna be representanten ta med frågor dit. 

Det är ju så med arbetsrätt i Sverige att en hel del inte är lagstadgat utan det är överenskommelser mellan fack och AG. Om vi inte längre har medlemsstarka fackförbund ska vi ju inte inbilla oss att AG:arna kommer att kämpa för fördelar för oss anställda utan då kommer det förmodligen att gå bakåt. Facket förhandlar ju inte bara fram förbättringar utan ser även till att de fördelar tidigare generationer har stridit för fortsätter att finnas kvar. 

Svar på tråden Klarar man sig utan fackförbund?