Jag har nytta av vår lokala fackförening helt enkelt genom att det är ett forum där vi träffas ett par gånger om året på arbetstid och diskuterar aktuella grejer utan att cheferna är närvarande. Och får kaffe och bulle. Det är också bra att kunna be vår lokala representant om råd. Hon går ju utbildning regelbundet och har koll på vad som gäller. Nu har jag bytt chef och kommer förhoppningsvis inte ha behov av det här längre, men det kan ju hända igen - att jag får en dysfunktionell chef. Och så är det ju för de flesta.
Sen sitter ju facket med i ledningsgruppsmöten och sådär också. Så att vara med är en möjlighet att få info därifrån och även kunna be representanten ta med frågor dit.
Det är ju så med arbetsrätt i Sverige att en hel del inte är lagstadgat utan det är överenskommelser mellan fack och AG. Om vi inte längre har medlemsstarka fackförbund ska vi ju inte inbilla oss att AG:arna kommer att kämpa för fördelar för oss anställda utan då kommer det förmodligen att gå bakåt. Facket förhandlar ju inte bara fram förbättringar utan ser även till att de fördelar tidigare generationer har stridit för fortsätter att finnas kvar.