• Anonym (Mami)

45 år och vill bli gravid

Är jag den enda som vill detta? :)
    finns det fler? 

Eller någon som kanske är gravid redan eller någon som fått i denna åldern?
    Skriv isåfall! :) 
    Vill komma i kontakt med likasinnade för att ventilera lite tankar och känslor.

• Svar på tråden 45 år och vill bli gravid
  • Anonym (Jobbigt ..)

Frun och jag provar för fullt .. hon vill gärna ventilera med dig i privat meddelande och så kan vi alla dela tips .. om det funkar för dig 

• Anonym (Mami)
    Anonym (Jobbigt ..) skrev 2024-06-29 23:59:55 följande:

Är i samma sits .. kan du tänka dig att dela tankar på PM eller liknande ? .. så inte alla kan läsa 

Absolut. 

En fråga, hur gammal är du? :)

• Anonym (Mami)
    Anonym (44) skrev 2024-06-29 21:10:07 följande:

Jag fick barn för åtta månader sedan, var då 44. Har fyllt 45 nu. När jag var på gyn (av annat skäl) innan graviditeten diskuterade jag med både läkare och bm att vi funderade på att försöka bli gravida men var lite oroliga för riskerna. De båda två var väldigt lugnande gällande risker och sa också att de kommer ha god koll under graviditeten. Det hjälpte oss vidare till ett beslut och några månader senare var jag gravid😊

Nu har vi en väldigt pigg och frisk liten kille i familjen och graviditeten gick bra. 

Grattis till bebis!! Härligt att höra :)

pratade läkare/bm om några särskilda risker?
  • Anonym (Mami)
    Anonym (Jag vill) skrev 2024-06-29 23:26:51 följande:

Jag drömmer om ett barn till och försöker finna mig till ro i sorgen om att jag inte får ett till. 

Är 45 och har ett men det krävdes ivf så finns inget hopp att det skulle kunna bli heller.

Vad tråkigt?. hoppas det känns bättre för dig inom en snar framtid 🌸
  • Anonym (44)
    Anonym (Mami) skrev 2024-06-30 20:02:16 följande:
    Grattis till bebis!! Härligt att höra :)

pratade läkare/bm om några särskilda risker?
    Nä de frågade mer mig vilka risker det var jag tänkte på. Och vi pratade väl främst om DS då som det ju framför allt finns en ökad risk för, men att det också finns möjlighet att testa för det i ett tidigt skede. Så vi bestämde oss direkt för att göra NIPT så tidigt som möjligt vilket är i v 10+0. Vi gjorde det i v 10+3 pga helgdagar. Fick svar efter åtta dagar att en frisk gosse låg i magen ☺️
  • Cathariiina

Chansen är extremt liten, bara så du vet det. De kändisar man ser i tidningarna som fått barn så sent, har nästan alltid använt donerade ägg från en ung kvinna (eller sina egna om de haft dem infrysta ett decennium eller två). Men det FINNS släkter där kvinnorna kan få barn högt upp i åren, så om du har en mamma, mormor, syster etc. som fått barn så sent, så är chanserna större förstås.

• Anonym (Mami)
    Cathariiina skrev 2024-07-01 06:31:26 följande:

Chansen är extremt liten, bara så du vet det. De kändisar man ser i tidningarna som fått barn så sent, har nästan alltid använt donerade ägg från en ung kvinna (eller sina egna om de haft dem infrysta ett decennium eller två). Men det FINNS släkter där kvinnorna kan få barn högt upp i åren, så om du har en mamma, mormor, syster etc. som fått barn så sent, så är chanserna större förstås.

Tycker det är märkligt att skriva en sådan här kommentar 👎

• Cathariiina
    Anonym (Mami) skrev 2024-07-01 09:13:07 följande:

Tycker det är märkligt att skriva en sådan här kommentar 👎

Fast det är sant. Det är inte "snällare" att ge dig falska förhoppningar. 
  • Anonym (Lee)

Jag var inte 45 men 44 när jag fick mitt sista barn. Visst finns det vissa risker men jag är frisk och fick ett friskt barn (vad man vet). Är såklart svårare att bli gravid och kanske större risk för missfall men funkar det så funkar det. Finns ju många yngre som är sjuka, kraftigt överviktiga eller har andra medicinska risker som troligtvis är farligare än en lite högre ålder.

• Anonym (Mami)
    Cathariiina skrev 2024-07-01 09:47:02 följande:
    Fast det är sant. Det är inte "snällare" att ge dig falska förhoppningar. 

Va, är det sant??! Lol. 

Såå skönt att du informerar mig. nu kan jag andas ut 😂 
    Tack. För jag hade inte en blekaste aning. 

• Anonym (Lola)
    Anonym (Mami) skrev 2024-06-29 15:24:28 följande:
    45 år och vill bli gravid

Är jag den enda som vill detta? :)
    finns det fler? 

Eller någon som kanske är gravid redan eller någon som fått i denna åldern?
    Skriv isåfall! :) 
    Vill komma i kontakt med likasinnade för att ventilera lite tankar och känslor.

Nyfiken.. har du några barn från tidigare eller är det första barn? bli gravid naturligt tänkte du? 

Svar på tråden 45 år och vill bli gravid