• Anonym (Ellen)

Sambo och jag är i konflikt om barnet

Jag och min sambo är väldigt olika när det kommer till vårt gemensamma barn på 2 år. 

Både jag och sambon har ADHD, vårt barn har inte gjort någon utredning men barnet kräver sysselsättning. Min sambo anser att han avlastar mig när han en helg tar bara går ut med vårt barn från morgonen och tar en löprunda i flera timmar och har barnet sittandes i en vagn. Efter detta så sätter han ungen i bilen och åker iväg och återigen låter barnet vara passiv. 

Klockan 18 på kvällen är mitt barn helt sjövild när min sambo lämnar barnet till mig. Barnet har inte fått röra sig alls på hela dagarna. Barnet klättrar och är helt galen då och kan inte sova förrän klockan 24 på kvällen eller senare.

När jag är med barnet ser jag till att barnet rör mig sig mycket. Vi sparkar fotboll, springer upp och ner i olika klätterställningar och jag aktiverar vårt barn så att det blir mycket fysisk aktivitet. 
    Detta är något som funkar på dagarna och som jag sprider ut så att barnet även får 2 sovstunder. 

Enligt min sambo är han en otroligt bra pappa som umgås med sitt barn?. Att barnet sitter i en vagn hela dagarna och är helt dysfunktionell på kvällen när jag ska vara med barnet det stör inte min sambo? 

Hur ska jag få honom att förstå att det här är riktigt dåligt? Att detta inte hjälper mig alls eller att det inte är att umgås med sitt barn. 

• Svar på tråden Sambo och jag är i konflikt om barnet
  • Anonym (B)

Sluta gnälla!! Han avlastar dig genom att ta med barnet i vad som låter som flera timmar för att du ska få lugn och ro. Hur han gör är upp till honom, han måste inte alls göra som du tycker är bäst, faktiskt. Ni kommer att ha en kort relation om du ska komma med pekpinnar och tala om för honom hur han ska sköta ert barn.

• Anonym (Maja)

Umgås gör de väl, om än lågintensivt. Man han tillgodoser inte barnets behov av aktivitet.

Kanske läge att du reser bort några dagar, så att han får testa på föräldraskapet under en längre sammanhängande tid?

• Anonym (Suck)
    Anonym (B) skrev 2024-06-30 18:40:11 följande:

Sluta gnälla!! Han avlastar dig genom att ta med barnet i vad som låter som flera timmar för att du ska få lugn och ro. Hur han gör är upp till honom, han måste inte alls göra som du tycker är bäst, faktiskt. Ni kommer att ha en kort relation om du ska komma med pekpinnar och tala om för honom hur han ska sköta ert barn.

För du fattar inte det TS förklarar, att barn med myror i brallan behöver röra på sig och inte sitta stilla hela dagen, är det det du vill säga? 
  • Anonym (Mamma)

Han får ta med balanscykel till ungen, trötta ut ungen sedan sovstund.

• Anonym (Maja)

Det är ingen barnvaktande storebror det handlar om. Som förälder har man större skyldigheter mot barnet än att bara hålla det vid liv.
  • Anonym (B)
    Anonym (Suck) skrev 2024-06-30 18:43:09 följande:
    För du fattar inte det TS förklarar, att barn med myror i brallan behöver röra på sig och inte sitta stilla hela dagen, är det det du vill säga? 
    Ska jag tolka det som att du bara kommer med löjliga påståenden för att du tror att du är rolig när du försöker knöla fram en poäng istället för att antingen a) bemöta ts eller b) kommunicera som en vuxen?

Ungens rörelsebehov spelar ingen roll. Om det inte passar kan hon ju ta hand om hen dygnet runt själv. Det lär landa där ändå om hon fortsätter gnälla Skål
  • Anonym (B)
    Anonym (Maja) skrev 2024-06-30 18:47:38 följande:
    Det är ingen barnvaktande storebror det handlar om. Som förälder har man större skyldigheter mot barnet än att bara hålla det vid liv.
    Barnet dör inte av att ha en lugn dag i veckan.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (B) skrev 2024-06-30 18:48:45 följande:
    Barnet dör inte av att ha en lugn dag i veckan.
    Läs igen!
  • Tow2Mater

Ni borde båda umgås med ert barn varje dag. Varfor tar han inte barnet till en lekpark en timme en vardagskväll? Varfor går ni inte ibland tillsammans? Ni verkar ha en dysfunktionell relation.

• Anonym (Ellen)

Jag tycker att han kan ta barnet hela dagen då med nattningen då också? för skillnaden är gigantisk när barnet varit med mig eller med sin pappa. Barnet behöver fysisk aktivitet, vilken fysisk aktivitet spelar inte mig någon roll. Vill han ta med barnet och göra cirkuskonster, åka till en gymnastikhall eller klättra på månen spelar ingen roll, problemet är att ungen sitter en hel dag och ska ta igen all fysisk aktivitet med mig på kvällen och då ska klättra upp på bordet, riva ner blomkrukor, tvångsmässigt ska plocka fram stolar för att nå upp till saker och så vidare. När mitt barn är med mig på dagarna så kan vi sitta och bygga med klossar på kvällen och ta det lugnt. Bygga kojor och ha det mysigt. Men detta går inte när barnet inte fått vara i rörelse på dagen! 
Svar på tråden Sambo och jag är i konflikt om barnet