Jag är lärare på mellanstadiet och stöter ibland på elever som är besatta av sin skärm. Det är det enda de pratar om. Jag skulle ändå säga att det är ganska sällan. Jag kan ibland tycka att de elever som har hållits borta från tekniska prylar har en onödig uppförsbacke vad gäller att t ex "våga" använda iPad/ dator. Jag brukar själv bli "retad" på mitt jobb för att jag är så oteknisk och intresserad av att använda tekniska hjälpmedel i min undervisning.
Jag tänker att det inte är så lätt att bara använda skärmtid som parameter på hur barn "blir" eller beter sig. Jag menar absolut inte att försvara överdrivet skärmanvändande eller att jag inte kan se problem med det men jag kan ibland tycka att diskussionen blir Lite onyanserad.
Mina barn använder skärm ganska mycket. Vi har inga speciella regler eller så för det så jag skulle tro att de snittar ca 3 timmar om dagen, mer på helgen och mindre på vardagarna. Jag arbetar deltid och är hemma från jobbet mellan 14-16. Jag är dessutom ledig en dag i veckan, då pratar jag med mina barn på frukosten, följer dem till skolan (med samtal), hämtar dem (under samtal) bakar/ lagar mat med dem. Deras farföräldrar är hemma med dem en eftermiddag i veckan och de umgås aktivt tillsammans: spelar spel osv. På helgerna gillar vi att som familj vandra/ spela golf. Det blir mycket tid tillsammans och där samtalet får stå i fokus. Vi har som regel att man ska läsa tyst 15 min/ dag (10-åringen, 6- åringen läser vi för). De har sportaktiviteter 5 respektive 2 timmar i veckan. Jämför detta med ett barn som är på skola/ fritids 7-17 varje dag, kanske aktiviteter sedan hem och äta och hoppa i säng. Frågan är om det per automatik är barnen som inte använder skärm som utvecklas "bäst"?
Önskar jag att mina barn använde mindre skärm? Absolut. Men det är ett intresse de har, som jag inte delar. Men jag har accepterat det och väljer att se det positiva, som trots allt finns. De har t ex blivit väldigt duktiga på engelska.