• Anonym (Budgivare)

Budgivning renoveringsobjekt

Hej FL,

Jag och min sambo går i tankarna om att köpa hus. Vi har ingen stress men har hittat ett objekt som är intressant, dock enligt oss väl högt prissatt med hänsyn till att det är ett totalt renoveringsobjekt. Nuvarande ägare flyttade ut för ett par år sen och det har mer eller mindre stått tomt sen dess. Vi är välförtrogna med renoveringsprocess utifrån lång och gedigen arbetslivserfarenhet inom byggbranschen samt egen renovering av tidigare bostäder.

Nu har budgivningen dragit igång efter 3-4 visningar och legat på hemnet i ca 2 månader. Första budet är långt under utgångpriset på 2 miljoner nästkommande budgivare håller sig under miljonen. Nuvarande högsta bud ligger strax över 800 000

Vi anser att det för OSS kan vara värt omkring 1,3 miljoner. Nu överväger vi att avvakta helgen, som sagt har vi ingen stress, och om inget händer lägga ett bud på runt 1,1 miljoner. Är det en rimlig strategi från vår sida? Eller ska vi helt enkelt strunta i objektet med tanke på hur pass långt under mäklarens värdering vi ligger?

Och nej, vi är inte oroliga för att göra någon säljare eller mäklare upprörd. 

Hoppas ni har lite kloka tankar och erfarenheter att dela med er av! 

• Svar på tråden Budgivning renoveringsobjekt
  • Anonym (M)

Om ni vill ha det så bjud vad ni tycker är rimligt. Varför bry er om mäklarens värdering? 

Jag hade lagt ett bud på 900 tkr. Finns ingen anledning att börja så mkt högre än de andra. 

• Anonym (Volvo)

Med tanke på vad dom andra lagt för bud skulle jag verkligen inte lägga ett för högt bud . Det är förmodligen inte värt mer än lagda bud i realiteten. Betala inte mer än ni behöver.  Jag hade lagt första budet på 850-900.000 och stannat på max 1,1 . 

Svar på tråden Budgivning renoveringsobjekt