• Lomal

Ångrar husköp och mår fruktansvärt

Vi köpte ett hus för mer än ett år sedan och redan första helgen kände jag att det inte hade blivit bra. Trivs inte med storleken (alldeles för stort), läget (måste köra bil för att ta mig någonstans) eller huset huset i sig egentligen. Jag har verkligen försökt stt trivas bättre men oavsett hur mycket jag fixar eller försöker matt jobba med min inställning så ändras hur jag känner för huset. Vi är förstagångsköpare och var väldigt naiva när vi köpte det. Både vad gäller skicket och skötseln av huset. Jag vill sälja huset men mest troligt kommer det vara oerhört svårt. På vår gata för betydligt
    Billigare peng än vad vi köpt för ligger ute två hus. De är mycket finare än vårt, mer renoverade och omskötta och mycket billigare än vad vi köpt för. Vi har dessutom om renoverar för mer en
    halv miljon men jag tror inte husets värde har höjts för jag tror vi köpte för dyrt helt enkelt. jag är beredd att ta en förlust för att få huset sålt och kunna må bra igen. Just nu känns det som att jag slösar år av mitt liv med att må riktigt jävla piss. Problemet är bara att jag tror inte att heller en sänkning skulle få huset sålt, givet de andra husen på vår gata inte är sålda. Jag har börjat känna mig deprimerad och i omgångar så känns det som om jag inte vill vara kvar i det här. Vet inte hur jag ska ta mig ur denna situation. Har pratat med psykolog men har inte hjälpt mig. Allt jag vill och tänker på att jag inte vill äga det här huset.

är det någon som varit med om liknande? Något råd att ge? 
  • Svar på tråden Ångrar husköp och mår fruktansvärt
  • Lynx123

Försök zooma ut lite. Det finns människor som skulle ge allt för att över huvud taget ha ett tak över huvudet. 🙏

• Anonym (Ida)

Det kan ju finnas många faktorer som gör att de andra inte blir sålda. En del vill inte köpa renoverade hus då de vill fixa själva istället. Ert hus har kanske annat som lockar, tex läge på gatan, trädgård, annan planlösning osv.
    Testa lägga ut det och se vad som händer.

Sedan tills ni får det sålt, se huset som en mellanlandning och inte som permanent boende. Börja skriva ner vad du gillar med det (du måste ju gilla vissa saker eftersom ni köpte det) och vad du skulle vilja ändra på. Allt detta kommer ju bli till nytta när ni köper nästa hus, så att det inte blir fel igen.

Medan ni bor där, oavsett om det blir 6 månader eller flera år till, fokusera på vad som är bra med huset, och vad du vill ta med dig till nästa hus. Tillåt dig att drömma samtidigt som du försöker att inte fokusera på de mindre bra sakerna. 

Och någon gång kommer ni ju att få det sålt. Nu kanske är en sämre tid, men det kanske ser helt annorlunda ut i höst, eller vår, eller om två år.

• Anonym (Hus)

Bor ni i avfolkningsområde?
    Finns det jobb och skola i närheten?

• Anonym (?)

Vad tycker resten av familjen då? Barn, make/maka? Har ni ekonomiskt utrymme för att klara av en förlust? Kan ni inte hyra ut det ett tag och hyra något annat för att prova?

• Core

Många tror att marknaden vänder snabbt upp igen nästa år, gör ett projekt av att fixa till ytskick, gård etc med enkla medel också säljer ni när det är nedförsbacke istället 

• Lomal
    Lynx123 skrev 2024-07-06 13:33:21 följande:

Försök zooma ut lite. Det finns människor som skulle ge allt för att över huvud taget ha ett tak över huvudet. 🙏

Jag förstår det, men jag kan må dåligt över hur jag har det oaktat att andra människor har det sämre.
  • Lomal
    Anonym (?) skrev 2024-07-06 13:55:05 följande:

Vad tycker resten av familjen då? Barn, make/maka? Har ni ekonomiskt utrymme för att klara av en förlust? Kan ni inte hyra ut det ett tag och hyra något annat för att prova?

Min sambo känner inte heller att det har blivit bra, men jag misstrivs absolut mer. Det är mitt livs misstag, verkligen. Tyvärr kan vi inte hyra ut för vi renoverqr ovanvåningen och hela bjälklaget är frilagt. Det är minst ett par månader bort att få klart. Vi väntar en bebis i höst så kommer inte heller med enkelhet kunna hyra ut sen för det i sig kommer ju vara ett projekt som jag inte tror att jag har energi för. 
  • Anonym (Ida)
    Lomal skrev 2024-07-06 15:34:18 följande:
    Min sambo känner inte heller att det har blivit bra, men jag misstrivs absolut mer. Det är mitt livs misstag, verkligen. Tyvärr kan vi inte hyra ut för vi renoverqr ovanvåningen och hela bjälklaget är frilagt. Det är minst ett par månader bort att få klart. Vi väntar en bebis i höst så kommer inte heller med enkelhet kunna hyra ut sen för det i sig kommer ju vara ett projekt som jag inte tror att jag har energi för. 
    Kolla upp vad som är smärtgränsen för vad ni kan förlora i pengar och lägg ut det till det priset.

Ta hjälp av en firma eller vänner och familj och gör klart övervåningen till bobart skick först bara.
  • Lynx123
    Lomal skrev 2024-07-06 15:32:13 följande:
    Jag förstår det, men jag kan må dåligt över hur jag har det oaktat att andra människor har det sämre.
    Absolut. Men det kan vara ett sätt att dra ner på dramat litegrann. Det är ju som det är just nu och inte jordens undergång.
  • Anonym (MS)

Tycker det låter mer som att TS är överarbetad, renoverar hus och gravid samtidigt. Det är tufft att renovera hus samtidigt som man jobbar heltid och har man också småbarn att ta hand om så är det ännu värre.

Har man en boendesituation där man har rent vatten, värme och tak över huvudet så kan ett hus omöjligen få någon att bli kliniskt deprimerad, i detta fallet är det garanterat något annat som skaver och TS kommer inte till insikt med vad det faktiskt är. 

Mitt råd är att pausa alla renoveringar, ta det lugnt under en period, fundera på varför du reagerar som du gör?

Det är inte rimligt att man blir så påverkad som du beskriver av en boendesituation som trots allt låter ganska normal.

Kanske är det istället oron och stressen som husköpet fört med sig som får dig att må så här snarare än själva boendet i hus?

Hur hade du mått om du bott i samma hus, men om huset var i gott skick, inget renoveringsbehov och helt betalt utan några lån för er? Det kanske är där skon klämmer?

• Anonym (Sofia)

Skulle precis som någon annan också skrev - hyr ut det och fixa ett annat boende ett tag. 

Man behöver inte tjäna många kronor för att hyra ut det egentligen, bara så ni kanske ligger plus minus noll? 

Vet en del som hyrt hus mot att de kanske är händiga och hjälper till med renovering (jo, man får ju se till att få referenser då). Det kan vara någon som ligger i skiljsmässa eller vad som vill ha ett nytt, kanske tillfälligt, boende. 

Fördelen med att ha en hyresgäst kan också vara att man kan erbjuda dem att köpa huset sedan till marknadspris med ett visst avdrag för att de faktiskt känner till huset. 

Säg att ni hyr ut huset i 1-2 år, då hinner marknaden ändra sig kanske och marknadsvärdet är högre än idag. Då kan det bli en bra affär för båda parter. Det behöver inte bli ett större projekt i sig att hyra ut egentligen. Kanske helt klart värt att hyra ut det tomt och att ni har hittat en annan bostad. 

• Körsbärsdalen

Hej TS! 

Jag har varit i dina skor. Första kanske månaderna kändes det hela OK, men inom ett halvår AVSKYDDE jag huset, tomten, läget, samhället och ALLT som hade med huset att göra. Så jag förstår dig fullt ut! Tro mig!

Vi hade också grannar som snart därpå försökte sälja sina hus: Större och i bättre skick än vårt, ändå tog det riktigt lång tid (en höll på i 10 månader och försökte sälja) och de fick sälja en bra bit under utgångspris. Så vi kände oss rätt fast där vi var. Jag var nämligen inte beredd att sälja med förlust.

Men vet du? Efter att vi hade _mellanlandat_, för jag såg det verkligen som en mellanlandning och absolut INTE permanent, då sålde vi huset med ENORM vinst ! ...och kunde sedan köpa vårt hem.

Så försök att inte se det hela som ett hem, se det som en temporär lösning, och snart vänder marknaden och ni kan få igen det ni lagt ut. Kanske rentav tjäna lite på det hela. Och sedan köpa ert hem!

• Tecum

Försök stå ut något år till, det mesta tyder på att marknaden vänder i takt med kommande räntesänkningar och det blir en ny köprush. Om ni kommer överens om att sälja i framtiden kan du se att slut och därmed må bättre. Fokusera på barnet och släpp tankat på huset under ett halvår-år.

• Avenia

Lägg ut det till försäljning.

Du vet vad du vill, och det är ett första steg. 

Kanske får ni vänta ett tag, men under tiden planerar du för ditt nya hem. 

• Anonym (Isvatten)

Tänk så här: Du behöver inte alls bo där resten av livet, men det är inte smart att sälja just nu bara. Du behöver vänta ut att de andra husen säljs på er gata, och några räntesänkningar så det blir bättre fart på bomarknaden igen.

Ha lite is i magen ett år bara och överinvestera inte i huset om ni ändå tänker sälja det. Tänk mäklarstyling istället, måla över skavanker och "fuska lite" där det går. Fixa ett eget mysigt hörn i huset bara där du har saker som gör dig glad.

De som köper vill troligen ändå sätta sin egen prägel på huset så det är sällan man får igen pengar för renovering.

Svar på tråden Ångrar husköp och mår fruktansvärt