• Mary Hailey

Svenskar se hit

Hej! Till er föräldrar som inte låter era barn leka med barn med invandrarbakgrund, hur förklarar ni det för era barn? Vad säger ni? Jag är genuint nyfiken.

• Svar på tråden Svenskar se hit
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Va)

Va?? Är detta vanligt? Utav vilken anledning?.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Är detta på riktigt? 

Det klart man håller lite koll på vilka barnen leker med, men knappast utifrån vilket ursprung barnet eller deras föräldrar har.

Gäller detta familjer som bor i invandrartäta områden där det finns mycket problem? Fara för att dras in i kriminalitet eller annat om barnen får fel kompisar? Annars ser jag inte anledningen alls. 

• Anonym (Sand)

Mina barn är "invandrarbarn", för deras pappa är invandrare. Dock vit invandrare från Australien, och våra barn har aldrig haft bekymmer att hitta kompisar. Eller tänker du på arab-afrikanska invandrarbarn? Mina barn får absolut leka med dessa barn, men i just vår lilla stad är det inte så extremt många barn med den bakgrunden. I alla fall inte där vi bor, på barnens skola och förskola, eller aktiviteterna mina barn deltar i.

• Xenia

Jag skulle aldrig förbjudit mitt barn att leka med någon med invandrarbakgrund. Tre av hennes kompisar har invandrarbakgrund, men de är ju alla tjejer.

Men det jag inte ville var att hon skulle gå i samma klass som (och senare bli ihop med en) killar från en hederskultur, fanatiska muslimer eller blivande gängkriminella). Därför flyttade vi ifrån den förort vi iofs trivdes i. Och några år senare blev det ett "utsatt område".

• Anonym (Em)

Det är ju vanligare att invandrare inte vill att deras barn beblandar sig med svenskar. De vill inte att särskilt döttrarna har svenska vänner som ger ?dåligt? inflytande på deras barn. Att döttrarna skulle ha svenska pojkvänner är det ju inte tal om. 

Har aldrig hört att en etnisk svensk vill styra sina barns umgängen i lika hög grad. 

Anonym (Em) skrev 2024-07-26 11:40:33 följande:

Det är ju vanligare att invandrare inte vill att deras barn beblandar sig med svenskar. De vill inte att särskilt döttrarna har svenska vänner som ger ?dåligt? inflytande på deras barn. Att döttrarna skulle ha svenska pojkvänner är det ju inte tal om. 

Har aldrig hört att en etnisk svensk vill styra sina barns umgängen i lika hög grad. 

Det där gäller främst vissa invandrare med vissa bakgrunder, samt inte alla med denna bakgrund. I de fall det gäller brukar avståndstagandet vara ömsesidigt.

De flesta svenskar / västerlänningar vill inte att deras barn ska röra sig i miljöer där hedersnormer och kvinnoförtryck är utbrett. Man kanske inte förbjuder sina barn, men pratar med dem om varför dessa värderingar inte är bra. Men det är ju inte detsamma som att ta avstånd från alla invandrare eller alla med en viss bakgrund.

Sen är svenska ungdomar sällan lika hårt hållna, men det är många som inte skulle gilla om deras dotter hade en muslimsk pojkvän. Eller bli oroliga om hon träffade någon från en sådan kultur. Ibland på goda grunder tyvärr. För att bli accepterad måste han vara sekulariserad och ha liberala värderingar. 

Xenia skrev 2024-07-26 11:25:50 följande:

Jag skulle aldrig förbjudit mitt barn att leka med någon med invandrarbakgrund. Tre av hennes kompisar har invandrarbakgrund, men de är ju alla tjejer.

Men det jag inte ville var att hon skulle gå i samma klass som (och senare bli ihop med en) killar från en hederskultur, fanatiska muslimer eller blivande gängkriminella). Därför flyttade vi ifrån den förort vi iofs trivdes i. Och några år senare blev det ett "utsatt område".

Jag växte upp i ett invandrartätt område och blev inte ihop med sådana killar. Ingen av mina kompisar heller. Jag hade en pojkvän vars föräldrar kom från Chile, men det är ju inte lika stora kulturella skillnader.

Nu var detta på 90-talet. Det är annorlunda idag, men jag upplever också att ungdomar är mer medvetna idag. De flesta är inte naiva, skolor och bostadsområden är mer uppdelade (på gott och ont), och de flesta håller sig till sina likar. Då tänker jag främst på kultur och värderingar, inte ursprung i sig. 
  • PH76

Min fru är andragenerationens invandrare och vi skulle aldrig hindra vara barn att träffa någon speciell nationalitet. Dock så är det så att där vi bor i Stockholm inte finns så många invandrare, och de som finns oftast är från andra länder i västvärlden.

• Anonym (Snäll pappa)

Jak har mit barn som är rädd om.
    barn får leka fritt mett vem som vill muslim iget annat.

• Anonym (gg)

Har bara upplevt motsatsen, dvs att invandrarbarn inte får leka med mina (halv)svenska barn. 

Anledningen har varit att vi kanske bjuder barnen på mat som inte är ok, gris eller ej halalslaktat, eller att jag kanske går omkring i bikini hemma.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Trevlig trebarnsmamma)

Om de är kristna så gör jag det och då spelar det ingen roll hur det ser ut. 

Viktigt att tänka på religion och kultur istället för att säga att alla invandrare är dåliga när folk från alla länder förutom Sverige skulle vara invandrare här.

Just muslimer är jag som trebarnsmamma lite 50/50 till. Mest eftersom jag vet att deras kultur är alldeles för avlägsen våran.

Latinos, kristna araber och andra funkar prima.

• Anonym (gg)
    Jamiilaa skrev 2024-07-27 17:37:53 följande:
    Varför går du i bikini hemma framför främmande människor? Vart kommer du ifrån?
    Visste den frågan skulle komma. Det gör jag inte, det var fördomar min sons vänners föräldrar hade om svenskar.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Trevlig trebarnsmamma) skrev 2024-07-27 17:46:52 följande:

Om de är kristna så gör jag det och då spelar det ingen roll hur det ser ut. 

Viktigt att tänka på religion och kultur istället för att säga att alla invandrare är dåliga när folk från alla länder förutom Sverige skulle vara invandrare här.

Just muslimer är jag som trebarnsmamma lite 50/50 till. Mest eftersom jag vet att deras kultur är alldeles för avlägsen våran.

Latinos, kristna araber och andra funkar prima.

Vad är det som gör att du inte vill att barnen ska leka med andra barn med för "avlägsen" kultur?  Vad är det som gör 50/50?
  • Anonym (Barndomsminnen)

Min mamma var/är sådan. Fast mer med klass än ursprung. Vad jobbar hennes pappa med? Bor de i "barackerna"? (Vilket är ett fint medelklassområde med radhus och mindre villor, men inte tillräckligt fint). Nej henne får du inte leka med!

Hon är själv inte från en "familj med klass" utan kom till Sverige som säsongsarbetande jordgubbsplockare från polen och träffade pappa (min farfar+farmor hyrde in polska gästarbetare så de träffades så, pappa var 16 hon var 22).

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Svenskar se hit