• Anonym (Kollega)

Semester och föräldraledighet

Hur gör ni som har barn? Kollegan tar fyra veckors semester och två veckors föräldraledighet, alla sex veckor i följd. Och utgår ifrån att övriga kollegor (vi är en liten arbetsplats) ska täcka upp under dessa veckor. Är det inte lite fräckt och osolidariskt? Kollegan är ej ensamstående, i så fall hade det varit en helt annan sak. 

• Svar på tråden Semester och föräldraledighet
  • Anonym (C)
    Anonym (Kollega) skrev 2024-07-11 15:35:11 följande:

Hur gör ni som har barn? Kollegan tar fyra veckors semester och två veckors föräldraledighet, alla sex veckor i följd. Och utgår ifrån att övriga kollegor (vi är en liten arbetsplats) ska täcka upp under dessa veckor. Är det inte lite fräckt och osolidariskt? Kollegan är ej ensamstående, i så fall hade det varit en helt annan sak. 

Vad säger arbetsgivaren?  Svårt att neka fl men det kan gå.  Semeatern kan man inte välja tidpunkt för, bara önska
  • Anonym (4545)

När du får barn kan du göra samma sak.

• Anonym (J)

Om TS är den enda med barn på arbetsplatsen. 
    Annars blir det svårt.

• BuoBä

Ni har väl en chef eller arbetsgivare som godkänner semestrar? Tycker du att fördelningen är orättvis så får du ta upp det där.

• Anonym (J)

Ber hon om semester tidigast av alla?
    Eller nekas ni andra och hon får alla datum hon vill ha oavsett när ni ansöker ? 

Vad säger arbetsgivaren?
    Jag förstår att hon ber om semester när det passar bäst för henne. 

Men arbetsgivaren borde se till att de andra får också semester även om det innebär att just hon får inte alla 6 veckorna varje sommar.

Anonym (Kollega) skrev 2024-07-11 15:35:11 följande:

• Anonym (Så gör jag)

Har du inte fått din semester godkänd? Hur kan det annars vara ett problem? 

Jag är ledig 8 veckor. Först 3v kompledigt, sedan 4v semester. Jobbar 2v och sen en vecka kompledigt till.

• Anonym (FL)

Det är chefens problem att lösa. De flesta på mitt jobb har tagit ut ledighet i ett streck, många är föräldrar som har 6-8 veckor på raken. Andra tar kanske 2-3 veckor. Chefen får lägga ett schema som fungerar med verksamheten.

• Anonym (två barns mamma)

Förstår om det är en liten arbetsplats där kollegor påverkas men annars är det ju så föräldrar gör för att barnen ska få en längre ledighet ifrån förskola och skola.
    Det är ju det föräldraledighet är tillför.
    Man tar ju ledighet när man kan umgås med sina barn när förskolan är stängd eller inte har sina vanliga rutiner, barnen inte har skola mm.
    Alla jag känner både mammor och pappor har förlängt sina semestrar med föräldraledighet för sina barns skull.
    Sen kanske man inte kan göra så varje år om det påverkar kollegorna som det speciellt kan göra på en liten arbetsplats.
    Men när tänker du att hon skulle ta ut föräldraledigheten?
    Under höst, vinter och vår håller man ju inte barn hemma hur som helst.

Men menar du att ni andra inte får semester när ni vill för att hon tar 2 veckor föräldraledighet? arbetsgivaren kan inte neka föräldraledighet men hade kunnat
    säga att hon får föräldraledighet när hon ville men inte semesterveckorna hon sökt om det gör att ni andra inte får den ledighet ni vill ha.
    Så ta upp det med arbetsgivaren att ni nästa gång måste diskutera semesterveckorna så att alla får några man vill ha.
    Ni får diskutera så att ni inte blir utan ledighet under sommaren och t ex jul
    utan fördelar det rättvist men föräldraledighet är ju barnens skull och då tar man ju den när det är bäst för dom.

Nästa gång kan det vara du eller någon annan som kombinerar semester med föräldraledighet för så gör dom flesta föräldrar men givetvis kan man inte hela tiden göra det om det påverkar kollegors ledigheter då får man kompromissa.

• Jemp

Nej, det är inte fräckt att ta ledigt, och chefens ansvar att lösa bemanningen om behov finns. 

• Anonym (Ncg)

Personligen skulle jag dela upp det mer med semester och föräldraledighet. Om det handlar om att man vill att barnen ska vara hemma mer på sommaren så kan man ju lösa det som så att man går omlott med semestern. Båda föräldrar behöver ju inte ha semester ihop hela tiden. 

Svar på tråden Semester och föräldraledighet