• Anonym (Trött)

Orimligt att ha koll på barns preferenser?

Ena barnet är sjukt i hög feber. Maken skulle handla och jag bad honom köpa saft eller juice till det febriga barnet. Han kommer hem med den enda smaken som barnet inte dricker. 

Det är i övrigt ett enkelt barn som äter och dricker det mesta, förutom ett ytterst fåtal saker. Dessa ändras inte heller över tid. 

Jag blev irriterad och maken gick genast i försvar. Genast anklagade han mig för att vara en surkärring, tonåring och förstöra allt med min attityd. Det jag gjorde var alltså att jag påtalade att han köpt en dryck som vårt gemensamma barn avskyr, utan att göra det med kvittrande röst. Ingenstans erbjöd han sig att köpa ny eller lösa det. 

Nu är han svinsur. Vi hade planerat att äta gott ikväll, men han pratar knappt med mig och surar bara. 

Är det så orimligt att förvänta sig att en förälder har koll på barnens preferenser? Är det så märkligt att inte ständigt kvittra och är det okej att aldrig kunna ta att man gör fel?

• Svar på tråden Orimligt att ha koll på barns preferenser?
  • Anonym (aldrig en mebis)

Nej, det där är ett mansbebisbeteende.

Man har då noll koll på vad andra i familjen gillar eller hur man bryr sig om dem, för man bryr sig bara om sig själv och andra är inte så viktiga.

Testa honom genom att t.ex. fråga vilka sorters godis/lösgodis, blommor och färger på underkläder du gillar bäst, kan han inte svara på det heller är nog diagnosen klar.

Sen finns det mer eller mindre allvarliga fall. Att både sura för att man själv gjort fel när ett barn mår sämre pga ens virrande, och sen vägra rätta till det, är ytterligare två bebisbeteenden.

• Anonym (?)

Nästa gång, bara skit i det.  Låt honom hantera sonen sen

• Anonym (Ja)

Man kan inte komma ihåg barns preferenser kring precis allting och om det var så otroligt viktigt vilken smak han inte fick köpa så kunde du ha sagt det. Man måste inte vara surkärring för att det blev fel iaf! Jag förstår att han inte vill umgås med dig när du har en sån attityd. Försök be om ursäkt ska du se att det blir bättre.

• Anonym (Ja)

Inte heller ett dugg förvånad att han inte erbjöd sig att åka och köpa nytt när han får det där bemötandet. Det skulle inte jag heller ha gjort.

Innan någon anklagar mig för att vara man så kan jag rapportera att äggstockarna sitter precis där de ska!

• cosinus

alltså vissa saker sätter sig inte.

Min mamma som är en vettig mamma på alla sätt och vis lyckades aldrig så länge jag bodde hemma lära sig att jag inte äter ketchup och heller aldrig gjort. Så fort ja får pasta ställdes antingen ketchupen fram (även om jag åt själv) eller så frågade hon mig om jag ville ha ketchup. Då störde det mig till förbannelse. Hur svårt ska det vara att minnas?! Men även om jag vet och har koll på det mesta med mina egna barn så har jag vissa såna där blinda fläckar där mina barn också suckar, stönar och himlar ögonen över att jag inte lyckas minnas vissa saker.

jag vet att jag hade en sån med äldsta dottern bara för en vecka sedan. Frågade om hon ville ha, hon talade om för mig att hon inte äter det, aldrig gjort och att jag borde veta det och ja det borde jag. Men inte ens nu kan jag minnas vad det var ?. Så jag lär ju fråga igen nästa gång.

• Anonym (eatvrdf)
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-12 19:10:28 följande:

Inte heller ett dugg förvånad att han inte erbjöd sig att åka och köpa nytt när han får det där bemötandet. Det skulle inte jag heller ha gjort.

Innan någon anklagar mig för att vara man så kan jag rapportera att äggstockarna sitter precis där de ska!

Ja för det är rimlig reaktion att sedan sura som fan när någon påpekar att barnet inte äter den sorten. Ja.
  • Anonym (aldrig en mebis)
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-12 19:07:51 följande:

Man kan inte komma ihåg barns preferenser kring precis allting och om det var så otroligt viktigt vilken smak han inte fick köpa så kunde du ha sagt det. Man måste inte vara surkärring för att det blev fel iaf! Jag förstår att han inte vill umgås med dig när du har en sån attityd. Försök be om ursäkt ska du se att det blir bättre.

Varför är det kvinnan som alltid ska påminna om allting?

Borde inte en pappa veta något om sitt barn när det är en enda sak som barnet just inte äter?

Har du frågat vårdpersonal hur vanligt det är att pappor inte ens kan sina barns personnummer? Eller vad de är allergiska mot, eller vad de är vaccinerade mot? En jag läste om för ett par veckor sen fick inte ens med sig rätt barn till akuten...

Kan vi något århundrade sluta ursäkta män som inte alls har några diagnoser och kan göra och komma ihåg en massa avancerade saker på sitt jobb, men bara rent ut sagt skiter i att intressera sig för de barn de har varit med på att sätta till världen?
  • Anonym (Erika)

Såklart ska man ha lite koll på vad familjemedlemmarna gillar?! 

konstigt tycker jag 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-12 19:07:51 följande:

Måste man kvittra konstant för att inte klassas som surkärring? 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-12 19:10:28 följande:

Jag har inte ens berättat vad jag sa. Hur vet du då så stensäkert hur bemötandet var? Jag blev irriterad och kvittrade inte i mitt tilltal. Mer en så krävs inte för att han ska attackera mig med att jag har problem, är en surkärring och är tonårsmässig. 
Svar på tråden Orimligt att ha koll på barns preferenser?