Inlägg från: Anonym (Trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött)

Orimligt att ha koll på barns preferenser?

Ena barnet är sjukt i hög feber. Maken skulle handla och jag bad honom köpa saft eller juice till det febriga barnet. Han kommer hem med den enda smaken som barnet inte dricker. 

Det är i övrigt ett enkelt barn som äter och dricker det mesta, förutom ett ytterst fåtal saker. Dessa ändras inte heller över tid. 

Jag blev irriterad och maken gick genast i försvar. Genast anklagade han mig för att vara en surkärring, tonåring och förstöra allt med min attityd. Det jag gjorde var alltså att jag påtalade att han köpt en dryck som vårt gemensamma barn avskyr, utan att göra det med kvittrande röst. Ingenstans erbjöd han sig att köpa ny eller lösa det. 

Nu är han svinsur. Vi hade planerat att äta gott ikväll, men han pratar knappt med mig och surar bara. 

Är det så orimligt att förvänta sig att en förälder har koll på barnens preferenser? Är det så märkligt att inte ständigt kvittra och är det okej att aldrig kunna ta att man gör fel?

• Svar på tråden Orimligt att ha koll på barns preferenser?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-12 19:07:51 följande:

Man kan inte komma ihåg barns preferenser kring precis allting och om det var så otroligt viktigt vilken smak han inte fick köpa så kunde du ha sagt det. Man måste inte vara surkärring för att det blev fel iaf! Jag förstår att han inte vill umgås med dig när du har en sån attityd. Försök be om ursäkt ska du se att det blir bättre.

Måste man kvittra konstant för att inte klassas som surkärring? 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-12 19:10:28 följande:

Inte heller ett dugg förvånad att han inte erbjöd sig att åka och köpa nytt när han får det där bemötandet. Det skulle inte jag heller ha gjort.

Innan någon anklagar mig för att vara man så kan jag rapportera att äggstockarna sitter precis där de ska!

Jag har inte ens berättat vad jag sa. Hur vet du då så stensäkert hur bemötandet var? Jag blev irriterad och kvittrade inte i mitt tilltal. Mer en så krävs inte för att han ska attackera mig med att jag har problem, är en surkärring och är tonårsmässig. 
  • Anonym (Trött)

Det mest irriterande är att han hade med sig sexåringen och hade frågat henne. Just den juicen är hennes favorit, så hon svarade så klart den. Väl hemma sa han att sexåringen ju sagt att sonen gillar den. 

• Anonym (Trött)
    Lynx123 skrev 2024-07-12 20:27:29 följande:

Kan förstå din frustration men samtidigt kan man leverera det man vill säga på olika sätt. Är själv känslig för när vuxna människor säger saker med en gnällig eller irriterad ton. Själv hade jag föredragit att säga lite lättsamt "men älskling, snällt av dig men tyvärr är det den enda smakwn som plutten inte gillar". 

Snällt? Vad var snällt i att handla enligt en inköpslista ihopsatt av mig? Han propsade för övrigt på att få åka och handla eftersom han skulle uträtta ärenden för sig själv också. Jag erbjöd mig, eftersom jag suttit inne med sjukt barn hela dagen.  
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-12 21:30:55 följande:

Och till den icke-kvittrande ts så kan du se själv vad du skrev, angående att inte vara så trevlig mot sin partner:

Jag blev irriterad

Det stämmer. Jag suckade lite innan jag öppnade munnen och sa: ?Men du, X-smak? Det är ju det enda XX inte dricker!? 

Jag borde så klart ha kvittrat fram detta?

• Anonym (Trött)
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-12 21:42:09 följande:
    Varför inbillar du dig att du ska kvittra? Det är stor skillnad på tonfallet och du var irriterad, som du skriver. Du skulle kanske inte ha reagerat om han surade mot dig på samma sätt men många tycker att man ska ha en trevlig ton mot sin partner och inte sura ner sig om det råkar bli fel.
    Om man gör fel en vanlig dag, när man kanske ska köpa måltidsdryc, så gör det inte så mycket. Men om man gör fel när barnet i fråga har hög feber, det är varmt ute, det febriga barnet inte alls druckit särskilt mycket under dagen och man inte är hemma utan på semester, så att man inte alls har samma förråd av dryck hemma, då blir det större problem. I sådana lägen MÅSTE man tänka till. Vet man inte, kan man fråga. Man kan inte förlita sig på vad en sexåring säger. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-12 21:57:36 följande:
    Om man gör fel en vanlig dag, när man kanske ska köpa måltidsdryc, så gör det inte så mycket. Men om man gör fel när barnet i fråga har hög feber, det är varmt ute, det febriga barnet inte alls druckit särskilt mycket under dagen och man inte är hemma utan på semester, så att man inte alls har samma förråd av dryck hemma, då blir det större problem. I sådana lägen MÅSTE man tänka till. Vet man inte, kan man fråga. Man kan inte förlita sig på vad en sexåring säger. 

....och bara för att det är viktigt så behöver man inte längre bemöta sin partner på ett ok sätt? Ingen kul situation så klart, men du gjorde fel här och borde be om ursäkt.

Det skulle vara intressant att läsa en tråd där det vore du som köpt fel saft och din partner bemötte dig med samma attityd. Då skulle det inte tjafsas om inkompetenta kvinnor utan snarare att man borde lämna en partner som behandlar en så.
    Min man frågar mig ibland om jag är utvecklingsstörd när jag gör något fel hemma, typ ställer saltkaret på fel sida spisen eller missar att torka av bordet efter maten. När jag för ett tag sen mätte en sak fel, blev han så sur att han ställde in vår planerade dejt. Men själv kan han inte ta en irriterad ton när han gjort fel, utan måste genast gå till personangrepp om mig som person. Nej, jag tänker inte be om ursäkt 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-12 22:07:43 följande:
    Ja där kom den biten också ja. Så varför är du tillsammans med honom? Om ingen av er tänker bete er hövligt mot varandra undrar man ju genast om någon av er tänker på barnens bästa i det här.
    Du tror att dessa tillfällen utgör huvuddelen av våra dagar? Hur tänker du att det gör att ingen tänker på barnens bästa? 
  • Anonym (Trött)
    Jemp skrev 2024-07-13 15:34:45 följande:

Ts, jag är ju också inne på ifall det här har blivit en så stor grej som det verkar som i tråden, och i så fall varför?

Ja, är man en aktiv del i familjen och föräldraskapet vet man vad barnen föredrar (även om just saftsmak kanske beror på hur vanligt förekommande det är i hemmet). Men man kan trots allt missa. Behövs det får man ju då rätta till misstaget. Det behöver inte nödvändigtvis bli en stor grej.

Lever man med en man som aldrig tar ansvar och samtidigt inte tillåter misstag från andra, blir det såklart ett problem och irritationsmoment dock. Som är större än händelsen i sig. 

Jag är också förvånad över hur stort det blivit. Han talar fortsatt inte normalt med mig och har meddelat att jag förstört i princip hela semesterveckan. Observera att jag aldrig var otrevlig, arg, höjde rösten eller var elak. Jag blev irriterad, efter en hel dag ensam med sjukt barn.
Svar på tråden Orimligt att ha koll på barns preferenser?