• Anonym (Trött)

Orimligt att ha koll på barns preferenser?

Ena barnet är sjukt i hög feber. Maken skulle handla och jag bad honom köpa saft eller juice till det febriga barnet. Han kommer hem med den enda smaken som barnet inte dricker. 

Det är i övrigt ett enkelt barn som äter och dricker det mesta, förutom ett ytterst fåtal saker. Dessa ändras inte heller över tid. 

Jag blev irriterad och maken gick genast i försvar. Genast anklagade han mig för att vara en surkärring, tonåring och förstöra allt med min attityd. Det jag gjorde var alltså att jag påtalade att han köpt en dryck som vårt gemensamma barn avskyr, utan att göra det med kvittrande röst. Ingenstans erbjöd han sig att köpa ny eller lösa det. 

Nu är han svinsur. Vi hade planerat att äta gott ikväll, men han pratar knappt med mig och surar bara. 

Är det så orimligt att förvänta sig att en förälder har koll på barnens preferenser? Är det så märkligt att inte ständigt kvittra och är det okej att aldrig kunna ta att man gör fel?

• Svar på tråden Orimligt att ha koll på barns preferenser?
  • Anonym (Ja)

Till (aldrig en mebis): Du behöver inte dra in kön i detta! Ts hade en pissig attityd mot sin partner när han kom hem. Om det är så viktigt kan man påminna innan, eller så skiter man i det. När ens partner kommer hem så surar man inte ihop som en "kvebis" bara för att det blev fel sort.

• Anonym (eatvrdf)
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-12 21:27:12 följande:

Till (aldrig en mebis): Du behöver inte dra in kön i detta! Ts hade en pissig attityd mot sin partner när han kom hem. Om det är så viktigt kan man påminna innan, eller så skiter man i det. När ens partner kommer hem så surar man inte ihop som en "kvebis" bara för att det blev fel sort.

Oh så otrevligt att påpeka att drycken inte är vad barnet önskade. Trevligt av honom att genast tända till med hårda ord och sedan sura som fan.
  • Anonym (Ja)

Och till den icke-kvittrande ts så kan du se själv vad du skrev, angående att inte vara så trevlig mot sin partner:

Jag blev irriterad

• Anonym (Trött)
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-12 21:30:55 följande:

Och till den icke-kvittrande ts så kan du se själv vad du skrev, angående att inte vara så trevlig mot sin partner:

Jag blev irriterad

Det stämmer. Jag suckade lite innan jag öppnade munnen och sa: ?Men du, X-smak? Det är ju det enda XX inte dricker!? 

Jag borde så klart ha kvittrat fram detta?

• Anonym (Ja)
    Anonym (Trött) skrev 2024-07-12 21:33:19 följande:

Det stämmer. Jag suckade lite innan jag öppnade munnen och sa: ?Men du, X-smak? Det är ju det enda XX inte dricker!? 

Jag borde så klart ha kvittrat fram detta?

Varför inbillar du dig att du ska kvittra? Det är stor skillnad på tonfallet och du var irriterad, som du skriver. Du skulle kanske inte ha reagerat om han surade mot dig på samma sätt men många tycker att man ska ha en trevlig ton mot sin partner och inte sura ner sig om det råkar bli fel.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-12 21:42:09 följande:
    Varför inbillar du dig att du ska kvittra? Det är stor skillnad på tonfallet och du var irriterad, som du skriver. Du skulle kanske inte ha reagerat om han surade mot dig på samma sätt men många tycker att man ska ha en trevlig ton mot sin partner och inte sura ner sig om det råkar bli fel.
    Om man gör fel en vanlig dag, när man kanske ska köpa måltidsdryc, så gör det inte så mycket. Men om man gör fel när barnet i fråga har hög feber, det är varmt ute, det febriga barnet inte alls druckit särskilt mycket under dagen och man inte är hemma utan på semester, så att man inte alls har samma förråd av dryck hemma, då blir det större problem. I sådana lägen MÅSTE man tänka till. Vet man inte, kan man fråga. Man kan inte förlita sig på vad en sexåring säger. 
  • Anonym (stackarn)

Men TS vet du inte att mansbebisar är fysiskt inkapabla till att tänka på någon annan först och ditt beteende är som att skrika åt någon i rullstol att springa ett marathon? Rent ut elakt. Vet du inte att det är din roll och skyldighet som kvinna att först ha 1h powwow med honom där du taggar upp honom och ger en playbyplay av exakt hur han ska gå tillväga för att lyckas köpa denna juice. Sedan förklarar du muntligt hur den ser ut, vad den heter och skriver ut en gigantisk bild på rätt juice på ett plakat tillsammans med en karta över hur han hittar i butiken. Under tiden han handlar är det upp till dig att FaceTime och ge honom real time stöd och uppmuntring för denna svåra uppgift. När han kommer hem från sin svåra tid på stridsfältet tackar du honom med ett leende och en avsugning för att han var villig att utföra denna uppgift. 

När du sedan trots allt ser att han köpt den enda saken i världen hans barn hatar, eller t.o.m. är allergisk mot, ska du bara le och skratta åt hur tokigt det blev och hur tacksam du är att han försökte. Sen åker du tillbaka till butiken och gör om hans jobb korrekt. 

Det viktigaste är att komma ihåg hur trött stackarn måste vara nu och visa all tacksamhet i världen för att han försökte. Och visa dig ödmjuk för du har ingen aning om hur svårt hans stackars liv är. 

• Anonym (Ja)
    Om man gör fel en vanlig dag, när man kanske ska köpa måltidsdryc, så gör det inte så mycket. Men om man gör fel när barnet i fråga har hög feber, det är varmt ute, det febriga barnet inte alls druckit särskilt mycket under dagen och man inte är hemma utan på semester, så att man inte alls har samma förråd av dryck hemma, då blir det större problem. I sådana lägen MÅSTE man tänka till. Vet man inte, kan man fråga. Man kan inte förlita sig på vad en sexåring säger. 

....och bara för att det är viktigt så behöver man inte längre bemöta sin partner på ett ok sätt? Ingen kul situation så klart, men du gjorde fel här och borde be om ursäkt.

Det skulle vara intressant att läsa en tråd där det vore du som köpt fel saft och din partner bemötte dig med samma attityd. Då skulle det inte tjafsas om inkompetenta kvinnor utan snarare att man borde lämna en partner som behandlar en så.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-12 21:57:36 följande:

....och bara för att det är viktigt så behöver man inte längre bemöta sin partner på ett ok sätt? Ingen kul situation så klart, men du gjorde fel här och borde be om ursäkt.

Det skulle vara intressant att läsa en tråd där det vore du som köpt fel saft och din partner bemötte dig med samma attityd. Då skulle det inte tjafsas om inkompetenta kvinnor utan snarare att man borde lämna en partner som behandlar en så.
    Min man frågar mig ibland om jag är utvecklingsstörd när jag gör något fel hemma, typ ställer saltkaret på fel sida spisen eller missar att torka av bordet efter maten. När jag för ett tag sen mätte en sak fel, blev han så sur att han ställde in vår planerade dejt. Men själv kan han inte ta en irriterad ton när han gjort fel, utan måste genast gå till personangrepp om mig som person. Nej, jag tänker inte be om ursäkt 
  • Anonym (Hm)

Jag har samma problem med min man. Han lär sig aldrig aldrig någonsin vad barnen gillar eller inte gillar. Vi har haft samma mjölk från samma varumärke med samma fetthalt i 15 år. Är jag inte övertydlig kommer han ändå hem med den första bästa mjölk han ser i butiken. Det är inte av elakhet. Han resonerar inte som jag, tänker inte som jag och minns inte saker som jag. Många gånger har det blivit fel men det hjälper inte att jag klagar eller önskar att han är på ett annat sätt. Han är den han är och jag har helt enkelt fått lära mig att vara övertydlig om det är superviktigt att det blir rätt, tex om något av barnen har specifika preferenser. 

Svar på tråden Orimligt att ha koll på barns preferenser?