Inlägg från: Tecum |Visa alla inlägg
  • Tecum

24 år. Är det ett långt äktenskap?

Det var en känslig fråga, många tycks känna sig påhoppade för att de inte klarar 24 år tillsammans.

Om ett genomsnittligt äktenskap bara varar i 11 år är 24 länge, även om jag inte känner så. Vi är uppe i 44, då börjar det bli länge... Men jag instämmer med TS, ser jag till vänner och bekanta i min ålder har ca 10% separerat, övriga har hållit ihop i 40-50 år och gör det fortfarande.

Om man tar steget att gifta sig och ändå inte klarar ens 11 år tillsammans, då tyder det på att man inte orkat eller brytt sig om att lära känna varann tillräckligt? Eller...?

• Tecum

Idag går det inte att citera så jag svarar "nyseparerad"

Nej jag räknar åren man varit tillsammans, alltså relationens totala längd. Vi har varit ihop i 44 år, gifta i 34. Så jag förstår inte de som bara räknar det juridiska äktenskapet.
    Men då väcks två motstridiga frågor. De som varit ihop x antal år innan äktenskapet och gifter sig men skiljs efter några år, varför gifte de sig och varför höll det inte? Det kan vara som i ditt exempel, otrohet. Men de borde lärt känna varann vid det laget, om relationen svajade redan innan borde de inte gift sig alls. Eller var det för den juridiska tryggheten?

Det kan också vara en delförklaring till de korta äktenskapen, man har redan klarat 10-15 år ihop innan bröllopet. Eller att man gifter sig med en ny vid mogen ålder och ena parten avlider. Det borde vara ett plus att bott ihop innan men tydligen inte för länge...

Svar på tråden 24 år. Är det ett långt äktenskap?