Inlägg från: Anonym (Qrabba) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Qrabba)

Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst

Du behöver läsa ordentligt i beslutet om vad exakt som saknas, har du svårt att förstå så ta hjälp av någon eller t o m ring till socialsekreteraren och be denne förklara så att du förstår, det är deras skyldighet. 

Sen lämnar du helt enkelt in det som saknas och överklagar beslutet, det ska du också få hjälp med om du inte klarar det själv.

Förstår att det kan kännas tungt och svårt och att du inte mår så bra, men ge inte upp.

• Anonym (Qrabba)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-13 16:24:19 följande:

Jag har försökt skicka in allt. Men ändå gjorde de avslag. Orkar knappt tänka. Äter dåligt, så allt är en enda röra i mitt huvud. Likaså gör sömnbristen och oron sitt. Jag fungerar inte. :(

Såhär, du MÅSTE ju ha mat och pengar till hyra. Jag förstår verkligen att du inte mår bra nu och inte har någon ork, men just detta måste du ordna på något vis.

Jag tror nog att du egentligen är berättigad till ekonomiskt bistånd om du bara får in det de begär. Försök samla kraft och gå igenom metodiskt en sak i taget av det som fattas och försök ordna fram det. Ta hjälp av någon, antingen anhörig, vän eller  personligt ombud som någon föreslog. Bor du i liten kommun så KAN det gå snabbt och behöver inte alls ta lång tid. Kom ihåg att du har 3 veckor på dig att överklaga från det du fick beslutet. Skulle den tiden vara förbi så lämnar du helt enkelt in en ny ansökan för nästa period.

Om jag var du så skulle jag ändå ringa socialsekreteraren och förklara så som du gör här, att du inte mår bra, inte orkar tänka ens och att det känns oerhört jobbigt att få till alla papper och om hon/han kan hjälpa dig och förklara enkelt vad du mer behöver göra, men att du behöver hjälp att få till det.
Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst