Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst
Kan du prata med dem igen? Berätta din situation. De brukar ju vara rätt snälla, iallafall här.
Kan du prata med dem igen? Berätta din situation. De brukar ju vara rätt snälla, iallafall här.
Jag har aldrig i hela mitt liv tjänat så mycket som 30 000 i månaden.
Aktivitetsersättning då?
Som Reclaimyourself skriver.
Jag hade en tandläkartid som blev dyr för att par månader sedan.
Har inget husdjur, men däremot så glömde jag söka studiemedel för en termin (en halv)? Sedan när jag sökte i efterhand fick jag inte rätten till det för det fattades poäng.
Hyran höjs lite varje år, när jag flyttade in var lägenheten billig, nu är det rätt dyr. (men har rotrenoverats).
Skulle jag flytta så ska jag ju ha råd med själva flytten också?
Det är inte "bara att lösa" vissa saker.
Har inget körkort, inga extravaganta utgifter.
Tyvärr blev min cykel snodd så jag måste åka buss till viktiga möten i city. Pengarna rinner i väg.
Man får också tänka på att bussen är olika dyr i olika städer. Hyreshöjningarna är också något man knappt kan påverka, hur mycket man än vill.
Jag söker som sagt massor av jobb. Det är inte bara att "få". Har sökt jobb och fått jobb inom hemtjänsten, men det är bara "vid behov." Nu när de skickar sms så verkar det gå till flera? Så när jag svarar att "JA", jag kan jobba, så skriver de inte tillbaka och bekräftar att jag fått passet. Verkar som att kanske någon annan tackat JA fortare.
En annan sak som jag försöker lösa nu är så jäkla svår, ursäkta. Men HUR ska man kunna redovisa var varenda krona gått?
Jag har ju kontoutdrag så klart. Men UTÖVER det måste man skriva ner varje kostnad för sig... räkna ihop summan vad som är vad. Mat, resor, osv. men det står ju inte vad som är vad på varje summa på kontot. Så hur räknar man ut det?
Jag skickar med kontoutdragen, men det räcker tydligen inte.. hur ska man kunna räkna ihop alla summor..? :(
Nu har jag gjort en ny ansökan.
Där man börjar med att fylla i alla inkomster/utgifter för tre månader bakåt i tiden.
Nästa steg, är då man ska på nytt skicka in alla papper (ansökta jobb, papper från skatteverket, utskrift från Bolagsverket, läkarintyg etc.)
Så den processen börjar inte förrän jag fått svar på första steget i min ansökan.
För mig går det inte att skicka meddelanden, eller lämna in fler bilagor just nu.
Vad hindrar dig?
Det är väldigt många papper de ska ha in.
Jag blev tvungen att visa papper från en läkare sist för att jag berättade att jag mått dåligt (och de vill ju att man kan styrka varför man "hamnat" där man hamnat.)
Borde ha hållit tyst om min hälsa, men då skulle de vill hitta fel på det också.
Ni ska bara veta hur mycket uppgifter man ska ha koll på.. det är inte "lätt" att söka ekonomiskt bistånd, eller att få det beviljat.
Ska skicka in jobbansökningar nu... hela dagen.
Jag har varit med i A-kassa.
Min ersättning sträckte sig över en tid men tog slut.
Jag söker ersättning från Alfa-kassan men de verkar inte kunna ge mig något mer nu för jag har jobbat för lite.
Det är upp till läkaren att sjukskriva mig, det är inget jag kan göra själv, eller hur?
och varje läkarbesök kostar pengar, SOM JAG INTE HAR, därför måste jag fortsätta söka jobb för att försöka få ekonomisk ersättning från försörjningsstöd, för att kunna betala hyra och mat.
Förstår ni?
Jag hamnar i en rävsax. För sjuk för att jobba, för fattig för att få läkarintyg (de vill ha betalt för att få läkarintyg utskrivet dessutom, det kostar flera hundra).
Söker SJÄLVKLART jobb.
Men ja, nu har jag hamnat i den situationen att jag har svårt att lösa min situation på grund av att jag hamnat efter med allt.
Så lätt att skriva "ta hjälp". Det kräver att man får rätt hjälp, och varje besök hos läkaren kostar pengar, som jag inte har.
Ett tips är att prata med en psykolog / samrslterpeeut på vårdcentralen också. Du får frikort med tiden. Så det är inte dyrt heller.
Du behöver tänka långsiktigt här. Inte för stunden.
Jag har gett dig tydliga råd att hävda nöd om du helt saknar medel.
Har du gjort det? Dvs gjort en ansökan specifikt om nöd till mat och hyra
INTE en ny ansökan om fullt bistånd för nästa månad utan för ditt nuläge.
Eftersom du har fått avslag kommer socialtjänsten inte agera för den nuvarande månaden utan det ligger på dig att överklaga och/hävda nöd.