• Anonym (Fattiglapp)

Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst

Hjälp!

Jag försöker sälja saker för att få in pengar. Men det går inte bra.
    Jag har anställning vid behov, men har inte fått börja något pass än, trots att jag anmält intresse för att jobba.

Jag har försökt söka a-kassa, försörjningsstöd, och sökt MASSOR av jobb. Men det går inte bra. 
    Allt stressar mig.. 
    Hur får man snabbt in pengar?
    Var är det bäst att sälja möbler osv, där man verkligen får köpare?
    Jag måste verkligen fixa min ekonomiska situation. Jag är inte berättigad till något försörjningsstöd över huvud taget, av någon anledning?

Vad ska jag göra? Kan man sälja en soffa på blocket? Den är värd rätt mycket pengar, men vad jag förstått det som verkar det ändå svårt att få soffor sålda.

• Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst
  • Anonym (Qrabba)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-13 16:24:19 följande:

Jag har försökt skicka in allt. Men ändå gjorde de avslag. Orkar knappt tänka. Äter dåligt, så allt är en enda röra i mitt huvud. Likaså gör sömnbristen och oron sitt. Jag fungerar inte. :(

Såhär, du MÅSTE ju ha mat och pengar till hyra. Jag förstår verkligen att du inte mår bra nu och inte har någon ork, men just detta måste du ordna på något vis.

Jag tror nog att du egentligen är berättigad till ekonomiskt bistånd om du bara får in det de begär. Försök samla kraft och gå igenom metodiskt en sak i taget av det som fattas och försök ordna fram det. Ta hjälp av någon, antingen anhörig, vän eller  personligt ombud som någon föreslog. Bor du i liten kommun så KAN det gå snabbt och behöver inte alls ta lång tid. Kom ihåg att du har 3 veckor på dig att överklaga från det du fick beslutet. Skulle den tiden vara förbi så lämnar du helt enkelt in en ny ansökan för nästa period.

Om jag var du så skulle jag ändå ringa socialsekreteraren och förklara så som du gör här, att du inte mår bra, inte orkar tänka ens och att det känns oerhört jobbigt att få till alla papper och om hon/han kan hjälpa dig och förklara enkelt vad du mer behöver göra, men att du behöver hjälp att få till det.
  • Anonym (.....)

Går inte att citera. Men tyvärr har B rätt! Finns ingen som helst empati i samhället för dem som har det svårt. Soc gör avslag på korrekta ansökningar för att spara pengar! Finns ingen omtanke om medborgare alls, folk blir vräkta, svälter bokstavligt talat, etc etc, och Soc bryr sig inte! Det är den bistra sanningen. Det är så otroligt NAIVT att tro att samhället bryr sig om medborgarna! Vakna upp!!

• Agda90

Eftersom din e-tjänst har blivit spärrad så har det gått för lång tid för att kunna komplettera befintlig ansökan. Sök igen, skicka in alla underlag eller bifoga dem i e-tjänsten eller hur de vill att du ska göra. När du får besked om komplettering tar du kontakt med socialtjänsten och ber om ett personligt möte. Förklara att du inte förstår vad det är de begär och att du behöver prata med någon för att få hjälp. 

Det är ett ganska omfattande jobb att söka försörjningsstöd. Inget konstigt med det. De ska ju utreda hela din ekonomiska bakgrund. 

• Anonym (.....)

Qrabba:
    Hon har skrivit att de har blockerat henne så hon inte kan nå dem! Så genomskinligt, så uppenbart genomtänkt, jag är inte så naiv så jag tror det goda om myndigheter. Frågan är vad hon gör nu, eftersom de bestämt sig för att hon inte ska få något bistånd... De gör så hela tiden, avslår korrekta ansökningar för att kommuner måste spara pengar! 
    TS, riskerar du att bli vräkt? Har du någon anhörig som kan köpa mat åt dig så du inte svälter? Har du fått någon information om överklagan? 

• Anonym (Egen erfarenhet.)

Ja, så är det tyvärr. Socialtjänst finns bara p.g.a. lagstiftning, men de försöker göra allt för att slippa hjälpa folk. Det finns dock kommuner och enskilda handläggare som utgör undantag.

• Anonym (Egen erfarenhet.)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-13 15:03:06 följande:
    Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst

Hjälp!

Jag försöker sälja saker för att få in pengar. Men det går inte bra.
    Jag har anställning vid behov, men har inte fått börja något pass än, trots att jag anmält intresse för att jobba.

Jag har försökt söka a-kassa, försörjningsstöd, och sökt MASSOR av jobb. Men det går inte bra. 
    Allt stressar mig.. 
    Hur får man snabbt in pengar?
    Var är det bäst att sälja möbler osv, där man verkligen får köpare?
    Jag måste verkligen fixa min ekonomiska situation. Jag är inte berättigad till något försörjningsstöd över huvud taget, av någon anledning?

Vad ska jag göra? Kan man sälja en soffa på blocket? Den är värd rätt mycket pengar, men vad jag förstått det som verkar det ändå svårt att få soffor sålda.

Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-13 16:30:36 följande:

Jag fick hjälp av en anhörig att få tag på rätt papper. Rätt perioder osv. 
    Men det som de gav avslag på verkar vara att jag inte skickat in alla papper?! Trots att jag kunde logga in i e-tjänsten och med mina egna ögon se att jag skickat in alla uppgifter de bad om.

De skrev i ett svar 
    "det här saknar, det här saknar..." osv.. även när jag kunde se själv att jag skickat in alla papper i e-tjänsten.
    Nu har de spärrat min tillgång till själva e-tjänsten, så jag måste söka på nytt igen.

Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-13 16:31:55 följande:

De har också spärrat min tillgång till meddelandefunktionen, så jag får inte skriva till handläggaren.

Jag förstår att detta är oerhört jobbigt och stressande, jag har varit där själv.

Vad säger A-kassan?

Är du anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen?

Har du kopior på dina papper så att du kan lämna dem igen med en ny ansökan?

Ta reda på handläggarens E-postadress, det borde du kunna få genom att ringa kommunen eller maila dem.
    Det är jättebra att ha så mycket kommunikation som möjligt i text eller inspelade samtal, om du behöver överklaga eller klaga hos myndighetens chefer.
    Alla beslut ska du ha skriftligt.

Du ska även göra en särskild sk "nödansökan" för de allra nödvändigaste kostnaderna, exempelvis bostadshyra och mat.

• Anonym (Fattiglapp)

Det är väl en "nödansökan" jag gjort?
    Alla kommuners ekonomiska bistånd ser olika ut, så man ska ha tur att bo i en kommun där de har gjort ansökningsprocessen lätt att förstå.

Man kan ringa handläggaren... Antar jag.
    Men inte mejla.
    Om jag nu gör en ny ansökan, så måste jag hitta rätt papper, för rätt månader osv... så... ja. Kul.
    Min hjärna är verkligen MOS.

Vet inte om det är värt att prova göra en ny ansökan?

• Anonym (Fattiglapp)

Jag är inskriven på arbetsförmedlingen och A-kassa har jag inte rätt till, för jag har inte jobbat tillräckligt länge för att få det. (Fick det förr, men det var bara ett år, och efter det så har jag inte jobbat i hop ett nytt underlag än).

jag är medlem i en A-kassa, men får inga pengar från den.

• Anonym (.....)

TS, du undrar vad och vart du kan kränga iväg grejer för att få in lite pengar..

Klart du kan prova att sälja en soffa på Blocket! Numera är det väl gratis att lägga ut annonser där??? Isåfall har du ju inget att förlora på att försöka! ; Såvida det inte är en soffa du är väldigt fäst vid, eller om den är arvegods. Risken att du ångrar dig sedan när den ekonomiska situationen är löst och din kära soffa är såld.... Tänk över för-och nackdelar, är det värt det? Går det att lösa på annat sätt??? En ny soffa kostar pengar, och: Är din soffa värd något? Tyvärr har jag som erfarenhet av att sälja både på nätet och loppisar IRL, att folk är PINSAMT SNÅLA då det gäller att fynda begagnat, rent ut sagt! :(  Köper hellre tex ny soffa för 500-1000:- än åker hem till en säljare på Blocket och köper dennes soffa för 50:-, trots att kvaliteten och sånt är detsamma..  Men träffar du på rätt person som har det knapert och är ute efter en enkel billig soffa så... Det är alltid KÖPARENS ansvar att transportera och forsla bort prylen/möbeln, så du slipper tänka på det. Nu kanske det är så att du har en soffa av dyrare modell, jag säger bara: kör på, lägg ut på Blocket+ andra sajter där annonsering är gratis! Ta varken över-eller underpris och uppdatera din annons så ofta det går. 

Har du guldsmycken du inte har någon glädje av? Gå till närmsta pantbank och panta; silver är värt lite också men inte mycket.. Guld säger de aldrig nej till. Om du sedan har råd att lösa ut dem igen eller inte gör detsamma, jag har gjort det många gånger med saker som inte betytt något, alltså skitit i att lösa ut det. Händer inget, du får ingen skuld eller så. 

Googla lite efter sidor där man kan sälja saker, är du lite envis och tålmodig så finns det nog något som du äger som nån är beredd att betala för. Det finns t.o.m. PERVON som betalar för andras använda trosor (!!) på nätet. 

Det går att tjäna pengar om man vill, beror helt på vad man är beredd att göra!

• Anonym (Ngnf)

Har de sagt varför du inte får pengar? När jag gick på soc för 10 år sedan krävde de att man inte skulle ha haft så mycket pengar de senaste månaderna. Vi säger att du tex fått ut 30 000 kr. Då får du inte gjort av dem på strunt saker. Av soc fick jag 7000 kr , då med hyran inräknad. 2000 kr skulle räcka till mat. så jag antar att de räknar på något sådant sätt, att du liksom inte ska ha gjirt av med för mycket pengar innan. Kan det vara något sådant? 

Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst