Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-13 15:03:06 följande:
Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst
Hjälp!
Jag försöker sälja saker för att få in pengar. Men det går inte bra.
Jag har anställning vid behov, men har inte fått börja något pass än, trots att jag anmält intresse för att jobba.
Jag har försökt söka a-kassa, försörjningsstöd, och sökt MASSOR av jobb. Men det går inte bra.
Allt stressar mig..
Hur får man snabbt in pengar?
Var är det bäst att sälja möbler osv, där man verkligen får köpare?
Jag måste verkligen fixa min ekonomiska situation. Jag är inte berättigad till något försörjningsstöd över huvud taget, av någon anledning?
Vad ska jag göra? Kan man sälja en soffa på blocket? Den är värd rätt mycket pengar, men vad jag förstått det som verkar det ändå svårt att få soffor sålda.
Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-13 16:30:36 följande:
Jag fick hjälp av en anhörig att få tag på rätt papper. Rätt perioder osv.
Men det som de gav avslag på verkar vara att jag inte skickat in alla papper?! Trots att jag kunde logga in i e-tjänsten och med mina egna ögon se att jag skickat in alla uppgifter de bad om.
De skrev i ett svar
"det här saknar, det här saknar..." osv.. även när jag kunde se själv att jag skickat in alla papper i e-tjänsten.
Nu har de spärrat min tillgång till själva e-tjänsten, så jag måste söka på nytt igen.
Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-13 16:31:55 följande:
De har också spärrat min tillgång till meddelandefunktionen, så jag får inte skriva till handläggaren.
Jag förstår att detta är oerhört jobbigt och stressande, jag har varit där själv.
Vad säger A-kassan?
Är du anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen?
Har du kopior på dina papper så att du kan lämna dem igen med en ny ansökan?
Ta reda på handläggarens E-postadress, det borde du kunna få genom att ringa kommunen eller maila dem.
Det är jättebra att ha så mycket kommunikation som möjligt i text eller inspelade samtal, om du behöver överklaga eller klaga hos myndighetens chefer.
Alla beslut ska du ha skriftligt.
Du ska även göra en särskild sk "nödansökan" för de allra nödvändigaste kostnaderna, exempelvis bostadshyra och mat.