• Anonym (Fattiglapp)

Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst

Hjälp!

Jag försöker sälja saker för att få in pengar. Men det går inte bra.
    Jag har anställning vid behov, men har inte fått börja något pass än, trots att jag anmält intresse för att jobba.

Jag har försökt söka a-kassa, försörjningsstöd, och sökt MASSOR av jobb. Men det går inte bra. 
    Allt stressar mig.. 
    Hur får man snabbt in pengar?
    Var är det bäst att sälja möbler osv, där man verkligen får köpare?
    Jag måste verkligen fixa min ekonomiska situation. Jag är inte berättigad till något försörjningsstöd över huvud taget, av någon anledning?

Vad ska jag göra? Kan man sälja en soffa på blocket? Den är värd rätt mycket pengar, men vad jag förstått det som verkar det ändå svårt att få soffor sålda.

• Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst
  • Sceffli

Ingen panik. Tips är att du kan söka något som heter nödprövning om situationen är akut. 
    Du kan även boka ett möte där du söker om ekonomiskt bistånd och noga skriver ner vilka papper som ska skickas in. 
    Tyvärr är det så många som blåser myndigheter att de måste vara jättenoga idag. De kan aldrig veta om du är den ärliga typen som glömde ett papper, eller en av dem som ljuger och hoppas på att de ska se mellan fingrarna. 

• Anonym (Ngnf)

Men ja det är fk som betalar ut men det är ju för man går där.

• Anonym (Rädda dig själv)

TS har du erfarenhet inom vården? Äldreomsorgen behöver alltid folk. Se om du kan få jobba extra på äldreboende eller i hemtjänsten. Alternativt på LSS boende eller som personlig assistent. Finns ju åtminstone ett antal sådana i varje kommun. Har du tur får du ett vikariat direkt. 

• Reclaimyourself

Jemp: 

Förstår, håller med. Men jag vet inget om din inkomst? Det är lätt att moralisera över sånt som inte drabbar en själv! Försök själv att klara dig på sjukersättning; menar för flera år sen innan sjukersättningen höjdes radikalt. Lägg till ett fett bostadstillägg- som ändå äta upp av hyran, därefter har du telefon, hemförsäkring, TV-avgift, eventuella kostnader för läkarvård och mediciner, eventuellt kostnader för regelbundna synundersökningar och nya glasögon om du har dålig syn, tandläkarräkning, busskort, mat (väldigt individuellt beroende på hur stort ens näringsbehov är, om det finns billiga matkedjor i närheten eller bara dyra ICA & Coop etc), ja och sen ÄR det väldigt individuellt beroende på behov... Ja och sen så behöver ALLA något som gör dem åtminstone lite glada, vare sig det är fika ute med någon vän en gång i veckan (kan vara det enda sociala umgänge vissa får!), eller gymkort och få träna kroppen så att både kropp och sinne mår bättre...
    Du nämner sånt som skulder och husdjur.. ? Varför tror du att alla har det?? Folk kan ha NÖDVÄNDIGA kostnader för sånt du inte ens tänkt på; och inte jag heller för jag kommer inte på något exempel.. 
    Vad är din inkomst? Bara nyfiken eftersom du verkar ha så tydliga värderingar och tro att det handlar om att folk "bränner" pengar! Snacka om förutfattade meningar! 

OBS: Allt som är beskrivet ovan gäller INTE mig, det är enbart exempel!

• Anonym (Fattiglapp)
    Anonym (Kl) skrev 2024-07-14 07:59:32 följande:

Aktivitetsersättning då?

För att få det ska man vara inskriven i ett "program" på arbetsförmedlingen. Jag är det inte. Jag är bara inskriven på liksom grundnivå, där man söker jobb själv och inte har rätt till någon typ av insats som behövs för att i sin tur bli berättigad till aktivitetsersättning.
  • Anonym (Fattiglapp)

Som Reclaimyourself skriver.

Jag hade en tandläkartid som blev dyr för att par månader sedan. 
    Har inget husdjur, men däremot så glömde jag söka studiemedel för en termin (en halv)? Sedan när jag sökte i efterhand fick jag inte rätten till det för det fattades poäng.

Hyran höjs lite varje år, när jag flyttade in var lägenheten billig, nu är det rätt dyr. (men har rotrenoverats).
    Skulle jag flytta så ska jag ju ha råd med själva flytten också? 

Det är inte "bara att lösa" vissa saker.
    Har inget körkort, inga extravaganta utgifter.
    Tyvärr blev min cykel snodd så jag måste åka buss till viktiga möten i city. Pengarna rinner i väg.
    Man får också tänka på att bussen är olika dyr i olika städer. Hyreshöjningarna är också något man knappt kan påverka, hur mycket man än vill.

• Anonym (?)

Köp en cykel, Blocket har fullt fungerande cyklar för 0-100kr. Ta ett timjobb inom äldreomsorgen? Eller inom handeln? Restaurang, café?

• Mia448
    Anonym (Rädda dig själv) skrev 2024-07-14 00:08:59 följande:

TS har du erfarenhet inom vården? Äldreomsorgen behöver alltid folk. Se om du kan få jobba extra på äldreboende eller i hemtjänsten. Alternativt på LSS boende eller som personlig assistent. Finns ju åtminstone ett antal sådana i varje kommun. Har du tur får du ett vikariat direkt. 

Sorgligt att LSS och äldreomsorg ska vara jobb man ska ta om man är i desperat behov av pengar. Särskilt LSS borde kräva utbildning då Man behöver ha kunskap av funktionsnedsättningarna för att kunna stötta på rätt sätt.  
  • Anonym (Fattiglapp)

Jag söker som sagt massor av jobb. Det är inte bara att "få". Har sökt jobb och fått jobb inom hemtjänsten, men det är bara "vid behov." Nu när de skickar sms så verkar det gå till flera? Så när jag svarar att "JA", jag kan jobba, så skriver de inte tillbaka och bekräftar att jag fått passet. Verkar som att kanske någon annan tackat JA fortare.

Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst