• Anonym (Fattiglapp)

Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst

Hjälp!

Jag försöker sälja saker för att få in pengar. Men det går inte bra.
    Jag har anställning vid behov, men har inte fått börja något pass än, trots att jag anmält intresse för att jobba.

Jag har försökt söka a-kassa, försörjningsstöd, och sökt MASSOR av jobb. Men det går inte bra. 
    Allt stressar mig.. 
    Hur får man snabbt in pengar?
    Var är det bäst att sälja möbler osv, där man verkligen får köpare?
    Jag måste verkligen fixa min ekonomiska situation. Jag är inte berättigad till något försörjningsstöd över huvud taget, av någon anledning?

Vad ska jag göra? Kan man sälja en soffa på blocket? Den är värd rätt mycket pengar, men vad jag förstått det som verkar det ändå svårt att få soffor sålda.

• Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-17 11:40:11 följande:

Det är upp till läkaren att sjukskriva mig, det är inget jag kan göra själv, eller hur?

och varje läkarbesök kostar pengar, SOM JAG INTE HAR, därför måste jag fortsätta söka jobb för att försöka få ekonomisk ersättning från försörjningsstöd, för att kunna betala hyra och mat.

Förstår ni?
    Jag hamnar i en rävsax. För sjuk för att jobba, för fattig för att få läkarintyg (de vill ha betalt för att få läkarintyg utskrivet dessutom, det kostar flera hundra).

Söker SJÄLVKLART jobb.
    Men ja, nu har jag hamnat i den situationen att jag har svårt att lösa min situation på grund av att jag hamnat efter med allt.

Så lätt att skriva "ta hjälp". Det kräver att man får rätt hjälp, och varje besök hos läkaren kostar pengar, som jag inte har.

Du får ursäkta TS, men jag har läst dina tidigare trådar och det här är ju minst den andra gången du misslyckas med att fylla i papper. Det verkar som att du har någon slags problemtik som gör att du "hamnar efter" och inte klarar av vuxenlivet. Du är ständigt på väg att vräkas och inte kunna betala räkningar, vad det verkar. Du får väl knalla in på soc och säga att du faktiskt behöver hjälp med att fylla i blanketterna, för att fylla i på nätet och sedan sitta och vänta i flera dagar fungerar ju inte när du inte har några pengar.

Sedan undrar jag vad som hände med alla pengar du sparat från jobbet? Och alla pantpengar du hade? Kan du inte fortsätta och panta förresten? Det måste ju ge ett litet tillskott?
  • Anonym (Ngnf)

Det är upp till läkaren att sjukskriva mig, det är inget jag kan göra själv, eller hur?

och varje läkarbesök kostar pengar, SOM JAG INTE HAR, därför måste jag fortsätta söka jobb för att försöka få ekonomisk ersättning från försörjningsstöd, för att kunna betala hyra och mat.

Förstår ni?
    Jag hamnar i en rävsax. För sjuk för att jobba, för fattig för att få läkarintyg (de vill ha betalt för att få läkarintyg utskrivet dessutom, det kostar flera hundra).

Söker SJÄLVKLART jobb.
    Men ja, nu har jag hamnat i den situationen att jag har svårt att lösa min situation på grund av att jag hamnat efter med allt.

Så lätt att skriva "ta hjälp". Det kräver att man får rätt hjälp, och varje besök hos läkaren kostar pengar, som jag inte har.

Fast kan du inte jobba så kan du inte. Då måste du gå till en läkare. Ett besök kostar ca 100-150 kr. Du kanske kan låna av någon. Om inte annat hjälper nog soc dig med det iallafall. Du kan ju inte få pengar av soc bara sådär utan du måste ju ha en anledning till varför du inte kan jobba. antingen sjukintyg eller att du inte får några jobb. Till läkaren måste du iallafall gå hur som helst 

Ja men det är ju faktiskt så det är? 
  • Anonym (Ngnf)

Och nej en läkare skriver inte automatiskt sjukintyg. Men förmodligen, om du inte kan och mår så dåligt. Varför skulle de neka dig då. Låter nu mest som du bara inte vill. Soc kan man ju inte bara då pengar av hur som helst. Du måste ju kunna få sjukpenning om du är sjuk. Då är ju det ändå förstahandsvalet. det kommer väl troligtvis de också säga.

• Anonym (Ngnf)

Förstår ni?

Söker SJÄLVKLART jobb.

Ett tips är att prata med en psykolog / samrslterpeeut på vårdcentralen också. Du får frikort med tiden. Så det är inte dyrt heller.

Du behöver tänka långsiktigt här. Inte för stunden. 

• Anonym (Fattiglapp)
    Anonym (Wtf) skrev 2024-07-17 12:20:25 följande:
    Du får ursäkta TS, men jag har läst dina tidigare trådar och det här är ju minst den andra gången du misslyckas med att fylla i papper. Det verkar som att du har någon slags problemtik som gör att du "hamnar efter" och inte klarar av vuxenlivet. Du är ständigt på väg att vräkas och inte kunna betala räkningar, vad det verkar. Du får väl knalla in på soc och säga att du faktiskt behöver hjälp med att fylla i blanketterna, för att fylla i på nätet och sedan sitta och vänta i flera dagar fungerar ju inte när du inte har några pengar.

Sedan undrar jag vad som hände med alla pengar du sparat från jobbet? Och alla pantpengar du hade? Kan du inte fortsätta och panta förresten? Det måste ju ge ett litet tillskott?
    Du måste tro att jag är någon annan, för jag har inga pengar sparade från något jobb. Det var väldigt länge sedan jag var anställd.
    Pantpengar har jag inte heller. 
  • Anonym (Fattiglapp)
    Anonym (Ngnf) skrev 2024-07-17 12:27:27 följande:

Ett tips är att prata med en psykolog / samrslterpeeut på vårdcentralen också. Du får frikort med tiden. Så det är inte dyrt heller.

Du behöver tänka långsiktigt här. Inte för stunden. 

Jag har SJÄLVKLART sökt vårdkontakt.
    Tack för din kloka input. 

Innan man får frikort så ska man ju betala varje kostnad också.
    Jag har haft fysiska, AKUTA sjukdomar som det har gått åt pengar till det senaste året. Nu är pengarna slut.

Det är lätt att säga att man ska tänka långsiktigt när man har den fysiska och psykiska kapaciteten att planera för framtiden, och den ekonomiska tryggheten.
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-17 13:14:04 följande:
    Du måste tro att jag är någon annan, för jag har inga pengar sparade från något jobb. Det var väldigt länge sedan jag var anställd.
    Pantpengar har jag inte heller. 
    Jaha. Ja, jag trodde att du var killen som hade ett säljarjobb för ett tag sedan som förlorade det och inte heller klarade av att fylla i papperen för försörjningsstöd, var inskriven på AF men inte hade rätt till A-kassa, levde med psykisk ohälsa och skrev jättelånga desperata inlägg. Men det var väl någon helt annan då.
  • Anonym (Fattiglapp)
    Anonym (Wtf) skrev 2024-07-17 12:20:25 följande:

En tydlig problematik är år av ätstörningar tillsammans med ångest och depression (PTSD) som gör att jag inte klarar av att fungera.
  • Anonym (Fattiglapp)
    Anonym (Wtf) skrev 2024-07-17 13:18:03 följande:
    Jaha. Ja, jag trodde att du var killen som hade ett säljarjobb för ett tag sedan som förlorade det och inte heller klarade av att fylla i papperen för försörjningsstöd, var inskriven på AF men inte hade rätt till A-kassa, levde med psykisk ohälsa och skrev jättelånga desperata inlägg. Men det var väl någon helt annan då.
    Det stämmer, du trodde fel för det där är inte jag.
  • Anonym (Jobbat med försörjningsstöd)

Jag har gett dig tydliga råd att hävda nöd om du helt saknar medel.
    Har du gjort det? Dvs gjort en ansökan specifikt om nöd till mat och hyra
    INTE en ny ansökan om fullt bistånd för nästa månad utan för ditt nuläge. 

Eftersom du har fått avslag kommer socialtjänsten inte agera för den nuvarande månaden utan det ligger på dig att överklaga och/hävda nöd.

Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst