• Anonym (Kusinenfrånlandet)

Lekland vs skärmtid

Alltså, alla ni  som inte låter era barn ha skärm pga överstimulering - besöker ni lekland?

Var på ett idag för första gången. Herregud. Stimmigt, maxat med intryck,ljud, rörelser. Blev själv trött av 5 minuter inne av ren överlastning på alla system. Barnen i leklandet var överhopade kändes det som, så mkt skrik, vrål, gråt. Överallt. Barn som skrek, vuxna som ropade, saker som lät.

Vi leker normalt ute eller i skogen med barnen och detta blev en ren chock av intryck. Sällan känt mig så malplacerad.

Kommer og inte besöka ett igen innan man blir så illa tvungen för ett barnkalas eller så. 

• Svar på tråden Lekland vs skärmtid
  • Anonym (Mia)

För det första så tycker jag att lekland och dylikt är vedervärdigt, men jag förstår inte varför du vill ställa det mot skärmtid?

Ett av problemen med skärmtid (helt eget svammel här) är att det är extremt stimulerande samtidigt som du är väldigt passiv och stilla. Det är ingen bra kombination för då kroppen inte signalerar att den blir trött så kan man fortsätta med den mycket stimulerande skärmen väldigt, väldigt länge.

En aktivitet som lekland är också extremt stimulerande, men samtidigt är du aktiv och i rörelse och kommer att bli (över-)trött i både kropp och knopp.

Med det sagt så bör kanske ingen av dessa aktiviteter vara någon daglig aktivitet för små barn, men kanske både berikande och roligt i små doser?

• Anonym (Nja)

Skärmen påverkar hjärnan på ett helt annat sätt än att leka.

• Anonym (Tomt)

Jag har besökt lekland med mitt barn. Då har vi varit typ helt själva då vi varit på småbarnavdelningen. Typ jag, mitt barn och en till. För mig som förälder har detta varit magiskt. Och vi använder inte skärm 

• Anonym (Jag)

Det är väl inget man gör ofta , vi brukar åka dit nån gång om året men det är ju jättekul för barnen.. Det är nog mer jobbigt för föräldrar isåfall. Vi fick förresten Covid på lekland när jag var gravid i 8:de månaden (fast allt gick bra) .. tyckte det var lite roligt för jag hade klarat mig fram tills då (slutet av December 21) fast jag hade pluggat till ssk och haft praktik bland annat på infektionsavdelningen på ett av Sveriges största sjukhus. Tydligen var lekland värre. Men som sagt, det är väldigt roligt för barnen. 

• Anonym (Kusinenfrånlandet)

Tror dock det är väldigt triggande för små hjärnor även med leklandet. Inget lugn där, nya saker konstant. Barnen vi mötte var helt speedade på ett sätt jag aldrig sett förr. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (Kusinenfrånlandet) skrev 2024-07-14 07:17:10 följande:

Tror dock det är väldigt triggande för små hjärnor även med leklandet. Inget lugn där, nya saker konstant. Barnen vi mötte var helt speedade på ett sätt jag aldrig sett förr. 

Det är möjligt att du har rätt, men medan det redan finns en uppsjö studier som påvisar att skärmar är skadliga för barns utveckling, så är det ovanligt med rapporter om att vilda lekar tillsammans med andra barn och vuxna är det. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Kusinenfrånlandet) skrev 2024-07-14 07:17:10 följande:

Lekland eller liknande platser (nöjesfält till exempel), är man sällan på dagligen. Det ger också en annan typ av stimulans än skärmar, spel och korta klipp ger och ger helt andra effekter på kroppen, gentemot stillasittande stirrande på liten skärm som varken är bra för ögon eller kropp.

Jag är inget fan av leklandsmiljöer (och har faktiskt alltid lyckats leja ut detta till barnafadern), för ljudnivån är vansinnig, men att sitta och glo på en skärm och att springa runt och röra sig, leka och motionera, är två helt olika saker.
  • Hjelm

Skulle aldrig i mitt liv vilja besöka ett lekland, men det var ändå en otroligt märkligt jämförelse med skärmar...

Svar på tråden Lekland vs skärmtid