Fördelar och nackdelar med plastmatta i badrum
Inne på att renovera vårt badrum å har kickat på att ta plastmatta.
Ni som har det vad är fördelen samt nackdelen med det?
Fördel är att det är billigare.
Nackdel, håller inte lika länge.
Jag har plattor och cementfog i min hyres. Hatar det. Fog Blir missfärgat och då plattorna är av natursten kan jag ej rengöra ordentligt av rädsla att det ska skadad
Matta alla dagar i veckan! Blir inte lika kallt som kakel, lättare att hålla rent, håller bättre jämfört med om du får sprickor i en kakelruta eller skador. Lättare att byta.
Sparar tid på städning och känns renare
Klinker ger ett lyxigare intryck men det bör vara högst 40 cm mellan golvbjälkarna, annars riskerar man att det blir svajigt och det kan bli sprickor. Om det är bra gjort då håller det längre. Man måste tänka till när man rengör så att man inte skadar fogarna.
Golvmatta är enklare att lägga och blir billigare både per kvm och kostnad för att lägga. Mattorna i dag har mycket hög kvalite.
Klinker ger ett lyxigare intryck men det bör vara högst 40 cm mellan golvbjälkarna, annars riskerar man att det blir svajigt och det kan bli sprickor. Om det är bra gjort då håller det längre. Man måste tänka till när man rengör så att man inte skadar fogarna.
Golvmatta är enklare att lägga och blir billigare både per kvm och kostnad för att lägga. Mattorna i dag har mycket hög kvalite.
Ja cement fog är mkt känsligare än många tror. tex skadas det av syra och överallt när Man googlar rengöra fog så står det att man ska använda ättika men det är ju helt fel att använda. Plus att det kan lossna små stenar när man rengör vilket gör att ytan skadas och blir mer mottaglig för missfärgning och smuts.
Ingen expert men baserat på våra egna badrum (klinker och kakel) så skulle jag välja matta alla dagar i veckan om det inte vore för att "man ska" ha klinker.
Mjukare, lättare att rengöra, tydligare om det är skador (hur kan man egentligen veta att tätskiktet under klinkersen är ok?), billigare, skönare för fötterna om man inte har golvvärme.
Men är ju generellt fulare också, men har sett några mattor som sett helt ok ut. Kanske värt att lägga lite av pengarna man sparar på att ha matta istället för klinkers på att verkligen lägga den snyggaste man kan hitta.
Jag har haft plastmatta i flera badrum och ska eventuellt byta ut den nuvarande. När man renoverar ett badrum är det mycket annat som ska fixas på samma gång och priset kan dra iväg. Gör det som ni har råd med helt enkelt.
Fördelar
- Billig att byta. Det man får tänka på är att många gånger måste även väggarna göras om och ibland måste även brunnen ses över.
- Många fina mönster och färger att välja mellan. Satsa på en lite dyrare matta för att höja helhetsintrycket
- Lätt att hålla ren
- Mattan fungerar som ett tätskikt och det är lättare att upptäcka eventuella skador i god tid. Exempelvis om mattan börjar släppa
Nackdelar
- Håller inte lika länge som kakel
- Kakel ser lyxigare ut
- Svårt att bli av med missfärgningar