• Anonym (A)

Känner mig så ensam

Jag har vänner och familj och mitt fina barn så egentligen är jag inte ensam men jag är i en situation som jag måste hantera ensam. 

Pappan till mitt barn blev våldsam mot mig när barnet var litet och jag lämnade honom direkt. Det var inget jag tänkte utsätta barnet eller mig själv för. 

Pappan kunde inte acceptera det utan har ägnat många år åt att hämnas på mig på alla upptänkliga sätt. Det han gör är en form av stalking och han har dömts för olika brott och fått besöksförbud. Fast så fort det går ut börjar han om igen. 

Han har gått vidare och lever med en ny kvinna och jag undrar om hon vet hur mycket tid han lägger på att förstöra mitt liv. 

Det är svårt att ge exempel utan att outa mig men det finns även mängder av lagliga sätt att förstöra för en annan människa. 

Jag har knappt någon ork till något annat än mitt barn som förstås är det viktigaste i livet.

Jag fick ge upp min karriär, tappade kontakten med många vänner, mitt hem är oftast ett enda kaos och små saker kan kännas övermäktiga. 

Jag kämpar på, städar upp, börjar om och försöker envist ha ett konstruktivt förhållningssätt till livet. 

Jag har dejtat men jag orkar inte ge så mycket som jag vill i en relation. Jag vill inte att mina problem går ut över någon annan och har svårt för att be om hjälp. 

Jag längtar så mycket efter att ha någon att dela livet med men min situation är densamma och jag tror att exet kommer att jävlas med mig tills han dör. 

Nästan varje morgon vaknar jag och tänker att det här är mitt liv och på allt jag måste göra som ingen kommer att dela med mig. 

Jag kämpar för att inte bli deprimerad. Jag har varit det tidigare och vill inte hamna där igen. 

Det finns ingen lösning på min situation så jag vill mest skriva av mig lite och kanske få lite pepp. 

Just nu är det kaos i lägenheten igen och jag funderar på om jag ska lägga dagen på att städa eller göra något roligt med barnet. 

• Svar på tråden Känner mig så ensam
  • Anonym (Jobbigt)

På vilket sätt sabbar han ditt liv. Ge exempel

• Anonym (Marie)

Stark igenkänning till viss del.Man blir ju utmattad och deppig efter ett våldsamt förhållande.Mitt råd är att du ska tänka mera på dig själv och ditt mående.Göra saker du gillar ,umgås med positiva människor.Prata med andra gärna professionella.Exet vill ha makt över ditt mående .

• Anonym (A)
    Anonym (Marie) skrev 2024-07-14 18:24:10 följande:

Stark igenkänning till viss del.Man blir ju utmattad och deppig efter ett våldsamt förhållande.Mitt råd är att du ska tänka mera på dig själv och ditt mående.Göra saker du gillar ,umgås med positiva människor.Prata med andra gärna professionella.Exet vill ha makt över ditt mående .

Sant och det är det sista jag vill. På senare år har jag börjat tänka mer på mig själv och vad jag behöver, Jag ser till att försöka göra sådant jag mår bra av och har lugnare perioder men så plötsligt hittar han på något nytt och det tar all kraft att inte falla ihop.

Det har pågått i så många år nu och ibland är jag orolig för hur det påverkar kroppen. Mitt blodtryck har stigit successivt och nu måste jag medicinera. Läkaren säger att jag måste sluta stressa men jag har ju ingen kontroll över situationen, bara mitt förhållningssätt och det krävs mycket för att försöka vara lugn och positiv. 

Jag ska ta kontakt med vården efter sommaren och hitta en samtalskontakt. Jag har många bra dagar men ibland är det så mörkt. Idag har jag inte gjort någonting. Barnet är hos en kompis. 

• Anonym (A)

Det jag helst av allt vill göra är att resa, Jag har gjort det med barnet men jag vill göra resor till mer exotiska platser. När barnet har flyttat hemifrån och blivit självförsöjande så ska jag göra det. 

Idag tittade jag på resor och räknade på hur jag ska spara ihop till dem. Jag känner mig så instängd av hans trakasserier, jag måste hela tiden tänka vad jag gör, men när jag reser är jag fri. Ingen vet vem jag är och jag kan bara njuta av allt det vackra. 

• Anonym (Marie)
    Anonym (A) skrev 2024-07-14 18:51:25 följande:

Det jag helst av allt vill göra är att resa, Jag har gjort det med barnet men jag vill göra resor till mer exotiska platser. När barnet har flyttat hemifrån och blivit självförsöjande så ska jag göra det. 

Idag tittade jag på resor och räknade på hur jag ska spara ihop till dem. Jag känner mig så instängd av hans trakasserier, jag måste hela tiden tänka vad jag gör, men när jag reser är jag fri. Ingen vet vem jag är och jag kan bara njuta av allt det vackra. 

Bra!Låt inte exet styra för mycket i ditt liv.Han har redan skadat dig ordentligt.
  • Anonym (Pi)

Är i exakt samma situation som dig och lider verkligen med dig. Även här har exet och pappan till mina barn en ny kvinna och jag kan verkligen inte förstå hur han lyckas mörka allt han gör (och inte gör) för henne.

Efter ett par år så försöker jag jag verkligen att lägga så lite energi som jag kan på honom och hans påhitt. Jag läste en del om The grey rock metod. Ett tips om du inte har koll på den, då det hjälpt mig en del i hur jag ska hantera min plågoande. Psykopater som dessa män vill inget hellre än att få en reaktion, dom livnär sig på kaos. Det bästa man kan göra är att inte ge dom den tillfredsställelsen. 

När det kommer till ny kärlek så är jag som dig. Jag orkar inte med en ny man som kräver energi av mig. Så jag lägger min energi på barnen, och så fort jag får chansen omger jag mig med vänner och roliga utflykter eller resor. Har rest en del själv också vilket jag kan rekommendera.

Jag tror mycket på acceptans. Att jag påverkar det jag kan påverka, och det jag inte kan påverka lägger jag så lite energi jag kan på. Tanka energi de bra dagarna och se till att ha någon att dela ditt mörker med, en vän eller en kollega till exempel. 

Vi är alldeles för många kvinnor som kämpar med sådana här män. Du är tyvärr inte ensam. 

• Anonym (Marie)

Håller med dig!Så skönt att vara ensam och slippa massa drama.

• Anonym (Marie)

Tyvärr är det bara att göra det bästa i sin situation och acceptera lidandet ,och inte glömma bort sitt eget mående.

• Anonym (A)
    Anonym (Pi) skrev 2024-07-18 16:55:15 följande:

Är i exakt samma situation som dig och lider verkligen med dig. Även här har exet och pappan till mina barn en ny kvinna och jag kan verkligen inte förstå hur han lyckas mörka allt han gör (och inte gör) för henne.

Efter ett par år så försöker jag jag verkligen att lägga så lite energi som jag kan på honom och hans påhitt. Jag läste en del om The grey rock metod. Ett tips om du inte har koll på den, då det hjälpt mig en del i hur jag ska hantera min plågoande. Psykopater som dessa män vill inget hellre än att få en reaktion, dom livnär sig på kaos. Det bästa man kan göra är att inte ge dom den tillfredsställelsen. 

När det kommer till ny kärlek så är jag som dig. Jag orkar inte med en ny man som kräver energi av mig. Så jag lägger min energi på barnen, och så fort jag får chansen omger jag mig med vänner och roliga utflykter eller resor. Har rest en del själv också vilket jag kan rekommendera.

Jag tror mycket på acceptans. Att jag påverkar det jag kan påverka, och det jag inte kan påverka lägger jag så lite energi jag kan på. Tanka energi de bra dagarna och se till att ha någon att dela ditt mörker med, en vän eller en kollega till exempel. 

Vi är alldeles för många kvinnor som kämpar med sådana här män. Du är tyvärr inte ensam. 

Tack för kloka ord!
    I mina bra perioder tänker jag också så. Det handlar bara om förhållningssätt eftersom man inte kan styra över den andra personens agerande. 

Vi svarar aldrig på någonting, ändå fortsätter detta år ut och år in. Det var en sak när det var riktat mot mig men nu har han börjat trakassera barnet på olika sätt. Det är fruktansvärt att inte kunna skydda barnet. H*n kan inte leva ett normalt liv, måste alltid tänka sig för.

Vi polisanmäler och ibland går det vidare, ibland inte. Det verkar inte finnas så mycket kunskap om stalking inom rättsväsendet. Det här är ändå en person som har dömts för våldsbrott och det blir en konstant stress. 

Tack och lov har jag lyckats skydda barnet från att ha umgänge med honom enligt tingsrättsbeslut så barnet har inte någon känslomässigt koppling till honom utan blir mest arg. 

Jag var ute och promenerade med en vän i skogen och det var helt underbart. Naturen läker verkligen och jag är tacksam för mina fina vänner. 

Jag ska försöka göra mer sådant . Jag kan ju inte bara lägga mig ner och ge upp men jag känner att jag behöver professionell hjälp nu. 

Ja, tyvärr är vi många som lever så här.

• Anonym (n)

Svenska kyrkan har vänligt folk. Präster och troende. Man behöver inte vara religiös heller.

Svar på tråden Känner mig så ensam