• Jaja90

Sluta amma 7,5 månaders, känner mig som en dålig mamma

Igår bestämde jag mig för att sluta amma min 7,5 månaders bebis helt utan vidare,  jag känner mig trött. Han har aldrig blivit riktigt nöjd av bröstet, det har strulat och senast jag pumpade fick jag bara ut 20 ml. Han äter ersättning, gröt och lite vanlig mat men jag känner mig ändå självisk. Han är världens gladaste kille men samhället får mig att tro att jag är en dålig mamma för att jag inte orkar amma längre. Hur resonerar ni? Har sån ångest. 

• Svar på tråden Sluta amma 7,5 månaders, känner mig som en dålig mamma
  • TvillingmammaVästgöte

Jag ammade till åtta månader och det var jag nöjd med. Rekommendationen var ju i alla fall då minst sex månader så sex månader var mitt mål och efter det så blev det mindre och mindre tills mjölken var slut vid åtta månader. Själv blev jag bara ammad ett par månader på sjuttiotalet. 

• Anonym (:))

Bry dig ej om andra människor eller samhället. Bry dig om dig och ditt barns välmående. Gör det som du behöver. Skit I vad andra tycker. Strunta i deras  amningshysteri.

• Zaro

Jag har kombinerat amning med ersättning sen min bebis var två månader. Bebisen är nu tre månader och jag funderar på att sluta. Det är inget problem med amning öht men jag ogillar det verkligen och måste också må bra. Bra att han fått det till stor del i tre mån i alla fall. Så resonerar jag.

• Kvinna1989

Jag slutade amma min yngsta när hon var 7 månader. Amningen funkade så sett men jag fick aldrig den där "wow känslan" men var ändå glad att det funkade, eftersom med min första helammade jag bara 2 veckor för ammning betydde skrik, skrik och ångest.. 

Men ja, hade liknande känslor som du men var så trött av nattamingen! Märkte också att hon sov hela nätter om jag sov i annat rum. Så kände med att prova att flytta hennes säng till eget rum redan då och wow säger jag bara, vilken lättnad att få sova hela nätter! Valde då att sluta amma dagtid också och allt gick super bra!

Så lyssna på ditt hjärta och försök att inte bry dig om andras åsikter.

• Zaro
    Kvinna1989 skrev 2024-07-14 21:34:51 följande:

Jag slutade amma min yngsta när hon var 7 månader. Amningen funkade så sett men jag fick aldrig den där "wow känslan" men var ändå glad att det funkade, eftersom med min första helammade jag bara 2 veckor för ammning betydde skrik, skrik och ångest.. 

Men ja, hade liknande känslor som du men var så trött av nattamingen! Märkte också att hon sov hela nätter om jag sov i annat rum. Så kände med att prova att flytta hennes säng till eget rum redan då och wow säger jag bara, vilken lättnad att få sova hela nätter! Valde då att sluta amma dagtid också och allt gick super bra!

Så lyssna på ditt hjärta och försök att inte bry dig om andras åsikter.

Hur kommer det sig att bebisen sover längre utan den ammande i samma rum? Luktar man mat? Sambon menar detta och det verkar stämma?
  • Xenia

"Han är världens gladaste kille men samhället får mig att tro att jag är en dålig mamma för att jag inte orkar amma längre."

Men det stämmer ju inte. Vad menar du med "samhället"? Inte är det väl BVC som kritiserar dig? Om det finns någon grupp på nätet som anser att man måste amma i ett år (vilken grupp?) så kan du väl strunta i dem då.

Jag slutade vid ungefär 6 mån ålder och hade inte ett dugg dåligt samvete. 
    Det ska inte du heller ha.

Mitt barn har alltid varit rätt friskt. Sällan sjuk (fick vattkoppor en gång). 

• Anonym (Varfördå)

Jag har ammat mina barn tills minst 1,5år men jag har aldrig haft problem med amningen. Tycker du är duktig som höll ut så länge du orkade. Tycker det är rätt att du slutar när du inte orkar mer. Hellre en glad mamma som inte ammar än en irriterad/trött mamma som ammar.

• Kvinna1989
    Zaro skrev 2024-07-14 21:49:18 följande:
    Hur kommer det sig att bebisen sover längre utan den ammande i samma rum? Luktar man mat? Sambon menar detta och det verkar stämma?
    Enligt BVC stämmer detta. Och så har det varit för oss med båda barnen faktiskt. 
    Ett annat exempel, bebisarna låg och sov och pappan kom in i rummet på natten, dom vaknade inte. Men när jag mamman kom in vaknades det till nästan direkt och ville ha bröstet . :D
  • Zaro

Kvinna1989: men hur länge är det så? Så länge man ammar? 

• Kvinna1989

@zaro: Ingen aning. Med min första varade väll ca 2-3 månader efter jag slutat amma. Pumpade fortfarande då så antar att det var orsaken att hon fortfatande vaknade av mjölkdoften.

• Jaja90

Tack för era kloka inspel! Vi har haft en kamp med vår lilla älskling då han hade kolik till han var 4 månader och kunde skrika upp till 16 timmar om dagen. Det gjorde att jag blev sjukskriven så pappan kunde vara hemma och avlasta. Vi gjorde en massa utredningar men kunde inte hitta någon allergi eller annat som var "fel". Sov med honom på oss sovandes på golvet och fick gå runt med honom gungandes hela dagarna. Märkte en liten förbättring när vi introducerade ersättning och flaska, och sen dess blir han aldrig nöjd av att bara amma. Därför har det varit extra kämpigt för mig då jag känt mig otillräcklig som mamma och som att jag inte kan ge honom det mest naturliga i världen.. Men tack iallafall för pepp, nu är jag inne på dag 3 utan att amma och det känns bättre. Vi delar redan nätter (sover halva natten var med bebis för att han är så strulig om nätterna) mest strulig med mig så det är kanske som ni skriver att han känner doften. Pappan är en klippa, sonen sover knappt dagtid heller så har inte funnits någon chans för mig att ta ikapp sömn.  

• Zaro

Oj vad ni kämpat! Du ska vara stolt över dig själv, jag hade inte ens klarat av en månad i den situationen. Vilket fint team ni är. 

• Jaja90
    Zaro skrev 2024-07-15 22:16:20 följande:

Oj vad ni kämpat! Du ska vara stolt över dig själv, jag hade inte ens klarat av en månad i den situationen. Vilket fint team ni är. 

Tusen tack 🙏 det värmer att höra 
Svar på tråden Sluta amma 7,5 månaders, känner mig som en dålig mamma