Behandling Escitalopram
Ja, då fick jag i torsdags insatt escitalopram 5 mg pga ångest/oro och episoder av panikångest. Någon som har erfarenhet av detta läkemedel och vilka biverkningar fick ni?
Lite bakgrund:
För ca en månad sedan fick jag plötsligt svårt att andas och känsla av att svimma eller t o m dö. Detta kom i samband med jag packade inför resa till Japan. Blev fruktansvärt rädd och ringde ambulans, alla kontroller var bra (syresättning 100%), Totalt 2 ggr sökte jag akuten då det blev värre igen med andningen, blodprover, EKG, Blodtryck, syresättning, allt va bra. Sökte även ÖNH som verkligen kollade mig grundligt, körde tom ner en slang via näsan.
Alla drog samma slutsats, ångest inför lång resa och dessutom flygrädsla på det. Har nu varit i Japan och tänkte då att allt skulle lugna sig och det gjorde det i ca 5 dagar, sen kom besvären med andningen igen, denna gången hanterar jag det bättre nääu när jag bet vad det även fortfarande obehagligt. Så ringde min läkare och fick utskrivet Escitalopram, vilket jag nu tagit i 4 dagar. Har lite biverkningar med nedsatt aptit pga illamående, tung i huvudet och brännande känsla i huden. Även allmän olustig känsla i kroppen.
Hoppas innerligt att de lättar snart.