• Anonym (X)

Funderar på sonens beteende

Har en fin 2,5-årig pojk som jag i det tysta funderar lite kring. Han är underbar men har lite svårt med det sociala. Står ofta och iakttar andra barn istället för att hoppa med i leken och blir lätt lite uppspelt när han väl törs börja leka.

Med oss föräldrar kan han hitta på egna lekar, interagera, köra fantasiekar mm men med andra barn blir han nästan nervös.

Han går på förskola och har vänner där och pedagogerna har inte lyft något mer än att han var väldigt försiktig och avvaktande i början men nu efter ett år mer kommit in i det 

Men just med nya barn blir han nervös och sen uppspelt och eftersom språket inte satt sig så bra än verkar en del andra barn se honom som lite dum/konstig.

Jag märker ju skillnad hur han är med oss i familjen och med nya barn.

Hur jobbar man med detta? Nån som känner igen sig?

• Svar på tråden Funderar på sonens beteende
  • Anonym (X)

Tillägg, det vi gör idag är att vi försöker ha med honom på aktiviteter där han kan träffa andra barn utanför förskolan och även umgås mkt med honom själv så han får träna på språk och att verkligen leka och få utlopp för fantasin han har. 

Det skär bara lite i mammahjärtat att han inte helt kommer med i leken med andra barn och att de liksom undviker honom när han inte kan göra sig förstådd verbalt utan försöker med de ord han har.

• Anonym (X)
    Anonym (Förstår) skrev 2024-07-16 20:19:51 följande:

Fattar helt att det skär i hjärtat, men det är, på gott och ont, bara att acceptera att vi alla är olika individer som funkar på olika sätt i sociala sammanhang. På det du beskriver finns där inget avvikande eller oroväckande i hans beteende, så den oron kan du iaf släppa. Sen är det jättebra att han går på förskola och att ni exponerar honom för sociala situationer så mycket ni kan - det kommer med absolut största sannolikhet inte ändra hur han funkar, men det kommer att göra det lättare för honom att hantera alla de sociala situationer som uppstår i livet, vare sig man vill det eller ej.

Jo, jag gör det också för att jag själv alltid varit mer introvert och vet känslan av att tycka att grupper är lite jobbiga och att det inte är helt lätt att smälta in som en social fjäril liksom. Så försöker hitta en nivå där han får träna på det utan att överbelasta med så det blir jobbigt.
  • Anonym (X)
    Anonym (Hin Håle) skrev 2024-07-16 20:23:02 följande:

Jag ser inget som helst onormalt i det du beskriver. 
    Jag tycker att du ska sluta leta fel i pågen och fortsätta uppmuntra till lek. 

Jag tycker mest synd om honom eftersom andra barn inte vill leka med honom när han inte får till språket som de. Det slutar ibland med att han går och sätter sig ensam och leker istället, även fast jag ser att han vill vara med. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Min dotter) skrev 2024-07-16 20:20:10 följande:

Min dotter hade problem med hörseln (lång historia) och först vid 3 fick hon hjälp och det var även då hon började prata. Hon var aldrig med och lekte utan stod vid sidan om och tittade på (mitt mammahjärtat brast) men efter ett par år hade hon tagit ikapp det sociala med råge... Idag är hon 9 år och både språket och det sociala sitter!

Vad fint att hon tagit ikapp det. Måste vara skönt.

Hörseln har jag svårt att tro helt på, han är lite orolig för höga ljud, eller reagerar på när saker låter mkt, men vi brukar viska till varann och han hör då allt jag viskar, och har inga problem med det när vi är hemma själva...

Men jag avskriver det inte såklart.
  • Anonym (X)
    Anonym skrev 2024-07-16 21:34:46 följande:

Han är helt normal.
    Du behöver inte göra något
    Språket kommer bli bättre. 
    Han går på förskolan och utvecklas med barn han känner där i en miljö han är van vid. Där finns vuxna utbildade i pedagogik och barns utveckling.
    Lita på förskolan som ett bra växthus för ditt barn

Jo. Jag hoppas det. Tycker bara synd om honom när han liksom hamnar lite vid sidan av i leken. 
Svar på tråden Funderar på sonens beteende