• Anonym (Helt otroligt)

Vad krävs för att bli av med sitt barn

Efter många oros anmälningar så gör socialen ingenting båda föräldrarna missbrukar och har inget jobb . barnen har inte mat hemma så ofta och sletna kläder vad krävs igentligen det har varit så här i flera år

• Svar på tråden Vad krävs för att bli av med sitt barn
  • Anonym (Kula)

Soc verkar bara fokusera på att göra ett dåligt jobb o ta barn som har de bra. Där letar dom fel. totalt världelösa 

• Anonym (T)
    Anonym (Helt otroligt) skrev 2024-07-17 22:24:16 följande:

Efter många oros anmälningar så gör socialen ingenting båda föräldrarna missbrukar och har inget jobb . barnen har inte mat hemma så ofta och sletna kläder vad krävs igentligen det har varit så här i flera år

Det kan man undra. Särskilt som så många barn dödats av sina föräldrar de senaste året /åren. Varför fångas inte de barnen upp? 

Har vänner somvar fosterfamilj ett kort tag, de fick ett barn under ett år placerat hos sig. Båda föräldrarna var narkomaner. Hela målet med placeringen och soc arbete med familjen var att barnen skulle tillbaka till föräldrarna.
  • Anonym
    Anonym (T) skrev 2024-07-18 10:38:37 följande:
    Det kan man undra. Särskilt som så många barn dödats av sina föräldrar de senaste året /åren. Varför fångas inte de barnen upp? 

Har vänner somvar fosterfamilj ett kort tag, de fick ett barn under ett år placerat hos sig. Båda föräldrarna var narkomaner. Hela målet med placeringen och soc arbete med familjen var att barnen skulle tillbaka till föräldrarna.
    Det är inget konstigt att prio är på att barnen ska kunna flytta hem!
    Det är mål ett så att säga. Alltid.
  • Anonym (T)

Citera funkar inte? Generellt så är det bra att hålla ihop familjer så långt möjligt. Håller med. Men precis som TS så ifrågasätter jag lämpligheten i det när föräldrarna missbrukar. Missbruk borde vara en anledning till att placera barnen.

• Anonym (S)
    Anonym (T) skrev 2024-07-18 11:46:14 följande:

Citera funkar inte? Generellt så är det bra att hålla ihop familjer så långt möjligt. Håller med. Men precis som TS så ifrågasätter jag lämpligheten i det när föräldrarna missbrukar. Missbruk borde vara en anledning till att placera barnen.

Om målet är att barnen ska flytta hem igen så är förstås vägen dit att föräldrarna slutar att missbruka. Att man har ett mål betyder inte att det är säkert att man når det.
  • Anonym (T)
    Anonym (S) skrev 2024-07-18 13:34:47 följande:
    Om målet är att barnen ska flytta hem igen så är förstås vägen dit att föräldrarna slutar att missbruka. Att man har ett mål betyder inte att det är säkert att man når det.

Ja alltså jag förstår det och jag håller med. Men borde inte barnen hållas placerade så länge det faktiskt finns ett aktivt missbruk? Som i familjen i TS? Där soc inte agerar.

Missbruk i sig är alltså inte tillräckligt för placering. Jag kan tycka att det borde vara det. Den som är påverkad ska inte ha ansvar för barn.

• Anonym (Guckosko)
    Anonym (Helt otroligt) skrev 2024-07-17 22:24:16 följande:

Vad är det för missbruk och hru vet du vad de gör i sitt hem?
    Eller dräller de runt fulla på stan?
    Att vara arbetslös är inte ett skäl att omhänderta någons barn, varför tar du ens upp det?

Hur vet du att barnen inte har mat hemma?
    Slitna kläder är inte olagligt, alla har inte råd att köpa nytt i tid och otid.

Varför vill du att familjen ska bli av med sina barn, varför frågar du inte istället hur familjen skulle kunna få hjälp så att de kommer på fötter istället?
  • Anonym (Job)

Om föräldrarna är påverkade så blir man naturligtvis orolig för barnen.

Om man ser den typen av svårigheter så kan man orosanmäla på nytt, och påpeka att problemen kvarstår.

En del socialförvaltningar har dåligt med resurser för att göra många utredningar, det kan också vara svårt att bevisa att föräldrarna har missbrukssvårigheter. Då avstår socialtjänsten från att agera.

Sedan  finns det en del socialsekreterare som inte är så bra, precis som det är i alla yrken, att det finns bättre och sämre.

• Anonym (Helt otroligt)
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-07-18 16:38:49 följande:
    Vad är det för missbruk och hru vet du vad de gör i sitt hem?
    Eller dräller de runt fulla på stan?
    Att vara arbetslös är inte ett skäl att omhänderta någons barn, varför tar du ens upp det?

Hur vet du att barnen inte har mat hemma?
    Slitna kläder är inte olagligt, alla har inte råd att köpa nytt i tid och otid.

Varför vill du att familjen ska bli av med sina barn, varför frågar du inte istället hur familjen skulle kunna få hjälp så att de kommer på fötter istället?
    Hur jag kan veta allt detta är för vi har kontakt nästan dagligen. Hur tänker du? om man prioriterar att köpa droger och cigg istället för kläder och mat till sina barn är det inte fel? Om man har varit arbetslös i över 5år och lever enbart på bidrag. Jag vill att barnen ska ha ett tryckt hem med mat och kläder. Och nu undrar jag varför inte soc Inte hjälper dom. Men du verkar ju tycka att jag det är mitt ansvar att dom ska komma på fötter igen ärligt talat.
  • felicityporter
    Anonym (Helt otroligt) skrev 2024-07-20 22:55:12 följande:
    Hur jag kan veta allt detta är för vi har kontakt nästan dagligen. Hur tänker du? om man prioriterar att köpa droger och cigg istället för kläder och mat till sina barn är det inte fel? Om man har varit arbetslös i över 5år och lever enbart på bidrag. Jag vill att barnen ska ha ett tryckt hem med mat och kläder. Och nu undrar jag varför inte soc Inte hjälper dom. Men du verkar ju tycka att jag det är mitt ansvar att dom ska komma på fötter igen ärligt talat.
    Jag tycker att det är viktigt att ha föräldrar som kan stava till tryggt. Kan de inte det är de nog inte särskilt lämpliga kan jag tycka.
  • Tow2Mater
    Anonym (Helt otroligt) skrev 2024-07-20 22:55:12 följande:
    är det inte olagligt att köpa droger? Du kan ju polisanmäla.
Svar på tråden Vad krävs för att bli av med sitt barn