• Anonym (Kosmos)

Börja plugga distans med 6-månaders bebis

Hej!
    Jag är gravid med BF 12/1-25. Jag kom in på min drömutbildning nu till hösten men pga 50% sjukskrivning och förlossning i januari har jag kunnat skjuta upp starten 1 år.
    Jag kommer alltså börja studera heltid när bebisen är drygt 6 månader gammal. Har ett barn på 4 år sedan innan. Tanken är då att min sambo (pappan) sk vra FL och ta hand om bebisen. Men jag vill verkligen amma och eftersom det äldre barnet inte kommer få gå heltid på förskolan så kommer jag säkert behöva vara hemma och hjälpa till ibland på eftermiddagarna.
    Kommer ha 2,5 dagar varannan månd då jag ska vara på plats på skolan (ligger 50 mil ifrån) övriga studier sker helt på distans.
    Hur hade ni gjort med amningen? Jag vill delamma så länge jag orkar. Får pumpa de dagar jag är borta kanske?

Söker mest tanker, stöd och uppmuntran.

• Svar på tråden Börja plugga distans med 6-månaders bebis
  • Anonym (Emelie)

Det borde inte vara några problem, du kan helamma i 6 månader och sen kan du ta amningspauser även när du studerar hemma, om det behövs.
    När du behöver resa bort varannan månad kan du ju pumpa, men eftersom det är delamning vid den tiden så blir det huvudsakliga målen annan mat, och det blir inte lika mycket mjölk.
    Jag blev gravid (oplanerat) i samband med att jag fick antagningsbesked till min utbildning.  
    Jag började utbildningen i augusti och läste under höstterminen,  blev sjukskriven i december och min dotter föddes i februari.    Jag var föräldraledig 10 mån, och fortsatte där jag slutade i december året därpå.
    Min man gick då på föräldraledighet och eftersom jag studerade på distans kunde jag fortsätta amma.
    När dottern var 1,5 år började hon på förskola och min man började arbeta igen.
    Jag ammar fortfarande delvis, hon är nu 2,5 år.  

• Anonym (Emelie)

Grattis till graviditeten och utbildningen, förresten!  

• Anonym (Kosmos)
    Anonym (Emelie) skrev 2024-07-19 02:33:36 följande:

Det borde inte vara några problem, du kan helamma i 6 månader och sen kan du ta amningspauser även när du studerar hemma, om det behövs.
    När du behöver resa bort varannan månad kan du ju pumpa, men eftersom det är delamning vid den tiden så blir det huvudsakliga målen annan mat, och det blir inte lika mycket mjölk.
    Jag blev gravid (oplanerat) i samband med att jag fick antagningsbesked till min utbildning.  
    Jag började utbildningen i augusti och läste under höstterminen,  blev sjukskriven i december och min dotter föddes i februari.    Jag var föräldraledig 10 mån, och fortsatte där jag slutade i december året därpå.
    Min man gick då på föräldraledighet och eftersom jag studerade på distans kunde jag fortsätta amma.
    När dottern var 1,5 år började hon på förskola och min man började arbeta igen.
    Jag ammar fortfarande delvis, hon är nu 2,5 år.  

Hej! Tack för att du stillat min oro. Det kommer nog funka bra ändå, allt går. 
  • Jemp

Varför skulle du behöva vara hemma på eftermiddagen för det äldre barnet? Pappan måste ju vara kapabel att ta hand om båda.

Det kommer nog gå jättebra gällande studierna! Ni märker ju själva vara som funkar bäst med amning och rutiner de vanliga dagarna, både kring studiero och hur bebisen är. Vill du fortsätta amma även efter frånvaron är det klokt att pumpa ja (om inte resten av familjen vill göra en utflykt och följa med). 

• Anonym (Myran)

Jag pluggade på distans när dottern var i den åldern. Hade även en 2.5åring då. Gick jättebra. Jag hade 3-5 dagar på plats 1ggr månaden. Dom gångerna åkte sambon och barnen med mig och så bodde vi på hotell tillsammans. Jag var på plats i skolan på dagarna. Dom gick på lekplatser i nya staden och gjorde saker anpassade efter barnen där och så umgicks vi på eftermiddagarna/kvällarna. 

• Anonym (D)

Har ni ekonomisk möjlighet kan ju pappan och barnen följa med dig till studieorten. Då kan du ju amma morgon och kväll, och om pappan levererar bebisen till dig kan du ju även få in en amning på lunchen eller i samband med en rast. 

• Anonym (Airbnb)

Tipsar om att kolla på lägenheter via airbnb OM det är så att ni ska åka iväg hela familjen. Billigare än hotell och man kan laga egen mat. 

Svar på tråden Börja plugga distans med 6-månaders bebis