• Anonym (TS)

Gravid , dotter har kanske springmask

Är gravid i vecka 10, min dotter som är 8 sa ikväll att det kliade lite och att hon tyckte hon såg en vit mask när hon var på toeletten men är såklart inte helt säker på att det är det.
    Hon fick medicin iallafall (Pyrvin som är receptfri)) för säkerhets skull för vi hade hemma. 

Jättejobbigt om vi andra får det, lillebror är bara två men om det verkligen är det hon har är det ju svårt att undvika. 

Men det jag undrar är väl mest om man kan ta medicinen när man är gravid och om jag borde ta den för säkerhets skull eller vänta tills jag verkligen vet om jag har det?
    Ska ringa barnmorskan på måndag men tänkte om nån här vet? 

Springmask är väl inte farligt när man är gravid? 

• Svar på tråden Gravid , dotter har kanske springmask
  • Anonym (Myrtle)

Springmask är otäckt men ofarligt.
    Städa toaletter, sovrum och andra ytor som känns relevanta. Byt sängkläder och handdukar och tvätta i minst 60 grader.
    Tvätta händerna ofta och noga och håll barnens naglar korta så inte ägg fastnar där.
    Förr skulle hela familjen behandlas vet inte vilka rekommendationer som gäller nu.
    Om du behöver behandlas så prata med sjukvården så att behandling är okej för gravida.

• Anonym (TS)
    Anonym (Myrtle) skrev 2024-07-20 18:43:15 följande:

Springmask är otäckt men ofarligt.
    Städa toaletter, sovrum och andra ytor som känns relevanta. Byt sängkläder och handdukar och tvätta i minst 60 grader.
    Tvätta händerna ofta och noga och håll barnens naglar korta så inte ägg fastnar där.
    Förr skulle hela familjen behandlas vet inte vilka rekommendationer som gäller nu.
    Om du behöver behandlas så prata med sjukvården så att behandling är okej för gravida.

Tack för svar! Förut när nått av barnen har haft det eller kanske har haft det har vi tagit medicin allihop direkt för säkerhets skull även när vi inte har känt nått men nu när jag är gravid och inte har symtom på springmask tänkte jag att det kanske är bättre att prata med barnmorska eller läkare och fråga innan jag tar medicinen. 

Är ju inte helt 100 att det var det dottern hade , tänkte hon kan ju ha sett fel.. 

Svar på tråden Gravid , dotter har kanske springmask