Är det här verkligen ADHD?
Jag har två barn, varav ena med diagnosen autism. Mitt ex har ADHD. Och vi har också många andra runt oss med båda diagnoserna.
Nu har jag träffat en ny man som har ety barn på 10 år. Barnet har ingen diagnos men föräldrarna hävdar att han med säkerhet har ADHD och därför måste behandlas särskilt försiktigt. Jag har försökt vara lyhörd för detta, men känner mer och mer att han bara är bortskämd och ouppfostrad.
Jag upplever inte alls att han har svårt att sitta still, frågar han om något så lyssnar han gärna på förklaringen fokuserat Lite otålig ibland - men så har mitt ena barn (det utan diagnos) och varit i den åldern.
Det jag reagerar på är att han klagar på allt. Allt är fel. Hen kan gå fram till kompisars föräldrar och säga att de är dumma i huvudet som inte kommer ihåg och har köpt hem den sortens läsk hen gillar när hen kommer dit. Hen kan kalla personalen i skolan för könsord och många gånger har jag fått väldigt otrevliga svar på frågor. Typ ?varför bryr du dig?, ?vem har frågat dig?, ?håll käften? osv.
Pappan (jag är ju främst med i samband där pappan är) säger aldrig till eller reagerar på dessa saker. Jag brukar svara lite lättsamt i stil med ?nej du frågade ju inte, men jag ville bara berätta det här för er?. Och senare påpeka för pappan om att det inte var så trevligt. Då kommer förklaringen om ADHD och att de därför inte säger till.
Jag har tidigare hört precis tvärtom att det är viktigt att förklara vad som är okej och inte. Samt vara tydlig och konsekvent. Men jag är ingen expert.
Nu börjar mina barn reagera och fråga mig varför ingen säger ifrån när hen är otrevlig, slåss och kan vara rent elak. Och jag börjar känna mig rådvill.
Känner för pappan, men såhär vill jag inte ha det. Kan inte se en framtid där man i hemmet blir kallad för både det ena och det andra.
Är det verkligen ADHD som kan yttra sig såhär? Och vad ska jag isf göra? Är det bara att vara tillåtande?