• Anonym (Vill ha ett syskon)

Långtidsamning och mens

Hur lång tid kan det dröja innan man får tillbaka sin mens? Nu är min dotter snart 11 månader och jag vill bli gravid (otålig). Att sluta amma är inte aktuellt, tror även det blir svårt att ta bort nattamningen helt. Försöker se till att hon äter mycket på dagen men några gånger vaknar hon på natten ändå. 

När fick ni som fortsatte amma på barnets villkor tillbaka er mens? Aldrig? 

• Svar på tråden Långtidsamning och mens
  • Anonym (....)

Min dotter var 11 månader när första mensen kom mem väldigt oregelbundet, sen jag slutade amma när hon var 16 månader, sen tog det ytterligare 5 månader innan det blev regelbundet.

Du behöver dock inte få tillbaka mensen innan du kan bli gravid, har 4 kompisar som blev gravida innan, 2 av dem trodde inte att det gick

• DidoAeneis

Jag ville också bli gravid snabbt efter förra barnet. Fick tillbaka mensen rätt snabbt, efter åtta månader (förra gången tog det elva månader), men så länge jag fortsatte amma fick jag missfall. Prolaktin, amningshormonet, trycker undan progesteronet, som behövs för att behålla embryon, så för somliga kan det hjälpa att sluta amma helt om man vill bli gravid. Nu kanske det inte är så för dig, men om du märker att det är svårt när du väl får tillbaka äl kan det vara bra att känna till. Lycka till!

• Anonym (Kajsa)

Jag helammade 8 månader och nattammade fram till att sonen var 12 månader. Hade ingen mens under den tiden. Slutade amma helt när min man tog över föräldraledigheten och fick då väldigt oregelbunden mens. Det var först ca 18 månader efter förlossningen som mensen blev regelbunden, och då hade jag inte ammat alls på ett halvår.

Tror det är svårt amma medan man försöker gravid. 

• Anonym (Vill ha ett syskon)

Tack för svaren. Jag kan kanske inte göra så mycket annat än att vänta. Tror det dröjde ca 18 månader med min senaste dotter men jag minns verkligen inte. Då ville jag inte bli gravid så det spelade liksom ingen roll att den dröjde, snarare tvärtom. Mina två första barn kom mensen så fort jag började ge lite flaska som komplement till amningen. Men sen som ni säger så garanterar ju inte heller mensen att jag kan bli gravid eller behålla ev embryo. 

Svar på tråden Långtidsamning och mens