Anonym (Jag) skrev 2024-07-28 19:42:24 följande:
Jag bor i hyresrätt (med två barn och ett till på väg , äldsta utflyttad) men jag fick veta att vi hade lite för höga värden (200 nånting enligt snabbmätning) i min lägenhet i våras, nu på sommaren är det mycket lägre.
Jag har läst jättemycket om det och frågat folk och det där med 16% måste du tänka på att det är INTE 16 procentenheter utan det är alltså fortfarande mindre än 1% risk att drabbas om du inte är rökare. Som du ser i bilden ökar risken med 0,06 procentenheter per 100 Bq/kvadratmeter upp till 800 Bq/kvadratmeter. Så för en icke-rökare har den ökat från 0,41% till 0.59% ungefär vid värden på 300. Vet inte vad personen fick just 16% ifrån.
Är man däremot rökare och redan har en högre risk är det värre. Jag är själv före detta rökare.
Och jo vädring gör det mycket bättre , mina värden gick alltså från över 200 till under 50 i ett av rummen genom att vi vädrade (och att det blev varmare utomhus) , första mätningen i april och andra i början på maj.
Hos oss kommer det antagligen både från marken och byggnadsmaterialet. Vet inte hur det är i bostadsrätt men i hyresrätt kan man inte göra något själv åt ventilationen. Hyresvärden ska åtgärda vid stambyte om något eller några år så vi får se.
Tänkte att jag ville lugna dig lite iallafall , förut låg gränsen på 400. Och som sagt, röker man inte är det fortfarande väldigt väldigt liten risk att drabbas av lungcancer.
Så helt enkelt , är du inte rökare har du fortfarande 99.41% chans att inte drabbas av lungcancer.
Jag är före detta rökare (rökt i 15 år) så när det gäller mig själv är jag väl lite mer orolig.. men även utan radon har jag ju hyfsat hög risk att drabbas , är iallafall glad att jag slutade röka för några år sen. Men det här gjorde mig iallafall mycket mindre orolig för barnen.
Vi letar ändå efter lite större inom de närmaste åren , speciellt nu när jag ska ha ett till barn men jag känner inte att det är någon jättepanik.
Och det hjälper som sagt att vädra.