• Anonym (Radon)

Radon

Fick tillbaka svar på den slumpmässiga mätningen av radon i min bostadsrättsförening och min lägenhet. Mina värden låg 100 över riktet på 200. De åtgärder som gjorts i föreningen genom åren är några snurror på taket samt luftventiler ovan fönster. Enl styrelsen är det för dyrt med ytterligare åtgärder trots att de är skyldiga att åtgärda. Jag har även kontaktat min kommun då föreningen måste skicka in protokollet vilket de inte gjort. Det svar jag fick av ordföranden var att vädra mer. Jag vädrar året om. Detta är första gången vi får ta del av protokollet. Är inte haj på sånt här, men kanske någon här är? Hur farligt är det med värde på 300? Vad kan jag göra mer förrutom att vädra?

• Svar på tråden Radon
  • Meenos

Hej! jobbar som fastighetsskötare och Du har en farligt hög radonhalt i din lägenhet! 

Radon ökar risken för lungcancer med ca16% per 100 Bq/m³ över längre exponering inomhus. Dock klassas 400 BQ/m³ som mycket hög. Men all form av radon är farligt och kan orsaka lungcancer. 

Rökare har mycket större chans av att ta skada av radon än en icke rökare. 

Finns flera anledningar till varför det finns Radon:
    1: kan komma ifrån hushållsvattnet (normaltvis från brunnar) 
    2: Byggnads materialet 
    3: orsakats av marken, om det kommer ifrån marken (dvs bottenvåningen) , kan man täta sprickor och otätheter i husets grundkonstruktion, ibland behövs dock radonsug eller radonbrunn, samt med rör kan man skapa undertryck så jordluft inte sugs in. 

Radon som är orsakat av byggnadsmaterialet kan minskas med högre luftväxling. I de enklaste fallen bör det räcka med att installera frånluftsystem med fläkt. Inte helt 100% att vanlig vädring kommer göra det mycket bättre, Kanske något. 

• Anonym (Radon)
    Meenos skrev 2024-07-28 18:21:16 följande:

Hej! jobbar som fastighetsskötare och Du har en farligt hög radonhalt i din lägenhet! 

Radon ökar risken för lungcancer med ca16% per 100 Bq/m³ över längre exponering inomhus. Dock klassas 400 BQ/m³ som mycket hög. Men all form av radon är farligt och kan orsaka lungcancer. 

Rökare har mycket större chans av att ta skada av radon än en icke rökare. 

Finns flera anledningar till varför det finns Radon:
    1: kan komma ifrån hushållsvattnet (normaltvis från brunnar) 
    2: Byggnads materialet 
    3: orsakats av marken, om det kommer ifrån marken (dvs bottenvåningen) , kan man täta sprickor och otätheter i husets grundkonstruktion, ibland behövs dock radonsug eller radonbrunn, samt med rör kan man skapa undertryck så jordluft inte sugs in. 

Radon som är orsakat av byggnadsmaterialet kan minskas med högre luftväxling. I de enklaste fallen bör det räcka med att installera frånluftsystem med fläkt. Inte helt 100% att vanlig vädring kommer göra det mycket bättre, Kanske något. 

Usch är det så??!! Hoppas då verkligen min förening gör något. Kommunen lär väl gå in annars och trycka på? Jag har lämnat uppgifter där och de har startat ett ärende.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Radon) skrev 2024-07-28 19:07:40 följande:
    Usch är det så??!! Hoppas då verkligen min förening gör något. Kommunen lär väl gå in annars och trycka på? Jag har lämnat uppgifter där och de har startat ett ärende.

Jag bor i hyresrätt (med två barn och ett till på väg , äldsta utflyttad) men jag fick veta att vi hade lite för höga värden (200 nånting enligt snabbmätning) i min lägenhet i våras, nu på sommaren är det mycket lägre.

Jag har läst jättemycket om det och frågat folk och det där med 16% måste du tänka på att det är INTE 16 procentenheter utan det är alltså fortfarande mindre än 1% risk att drabbas om du inte är rökare. Som du ser i bilden ökar risken med 0,06 procentenheter per 100 Bq/kvadratmeter upp till 800 Bq/kvadratmeter. Så för en icke-rökare har den ökat från 0,41% till 0.59% ungefär vid värden på 300. Vet inte vad personen fick just 16% ifrån. 

Är man däremot rökare och redan har en högre risk är det värre. Jag är själv före detta rökare. 
    Och jo vädring gör det mycket bättre , mina värden gick alltså från över 200 till under 50 i ett av rummen genom att vi vädrade (och att det blev varmare utomhus) , första mätningen i april och andra i början på maj.

Hos oss kommer det antagligen både från marken och byggnadsmaterialet. Vet inte hur det är i bostadsrätt men i hyresrätt kan man inte göra något själv åt ventilationen. Hyresvärden ska åtgärda vid stambyte om något eller några år så vi får se. 

Tänkte att jag ville lugna dig lite iallafall , förut låg gränsen på 400. Och som sagt, röker man inte är det fortfarande väldigt väldigt liten risk att drabbas av lungcancer. 

• Meenos

Den som har Rådighet över fastigheten, normalt sett Fastighetsägaren eller Bostadsrättföreningen att optimera strålskyddet genom att vidta åtgärder så att radonhalten hålls så låg som möjligt enligt 3 kap. 6 § Strålskyddslagen (2018:396) 

1 §   Syftet med denna lag är att skydda människors hälsa och miljön mot skadlig verkan av strålning.

Det är din kommuns Miljö & Hälsoskyddskontor som kan kräva mätning av radon, jag vet inte hur pass man kan klaga över sin radonhalt direkt till dom? Vi har nästintill 0 radon i alla våra fastigheter så har aldrig haft problem med detta som du har då nästan alla fastigheter är ca 5-12 år gamla  

• Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2024-07-28 19:42:24 följande:

Jag bor i hyresrätt (med två barn och ett till på väg , äldsta utflyttad) men jag fick veta att vi hade lite för höga värden (200 nånting enligt snabbmätning) i min lägenhet i våras, nu på sommaren är det mycket lägre.

Jag har läst jättemycket om det och frågat folk och det där med 16% måste du tänka på att det är INTE 16 procentenheter utan det är alltså fortfarande mindre än 1% risk att drabbas om du inte är rökare. Som du ser i bilden ökar risken med 0,06 procentenheter per 100 Bq/kvadratmeter upp till 800 Bq/kvadratmeter. Så för en icke-rökare har den ökat från 0,41% till 0.59% ungefär vid värden på 300. Vet inte vad personen fick just 16% ifrån. 

Är man däremot rökare och redan har en högre risk är det värre. Jag är själv före detta rökare. 
    Och jo vädring gör det mycket bättre , mina värden gick alltså från över 200 till under 50 i ett av rummen genom att vi vädrade (och att det blev varmare utomhus) , första mätningen i april och andra i början på maj.

Hos oss kommer det antagligen både från marken och byggnadsmaterialet. Vet inte hur det är i bostadsrätt men i hyresrätt kan man inte göra något själv åt ventilationen. Hyresvärden ska åtgärda vid stambyte om något eller några år så vi får se. 

Tänkte att jag ville lugna dig lite iallafall , förut låg gränsen på 400. Och som sagt, röker man inte är det fortfarande väldigt väldigt liten risk att drabbas av lungcancer. 

Så helt enkelt , är du inte rökare har du fortfarande 99.41% chans att inte drabbas av lungcancer. 

Jag är före detta rökare (rökt i 15 år) så när det gäller mig själv är jag väl lite mer orolig.. men även utan radon har jag ju hyfsat hög risk att drabbas , är iallafall glad att jag slutade röka för några år sen. Men det här gjorde mig iallafall mycket mindre orolig för barnen.

Vi letar ändå efter lite större inom de närmaste åren  , speciellt nu när jag ska ha ett till barn men jag känner inte att det är någon jättepanik. 

Och det hjälper som sagt att vädra. 

• Anonym (Radon)
    Anonym (Jag) skrev 2024-07-28 19:42:24 följande:

Tack! Du lugnade mig :)
Svar på tråden Radon