• Anonym (Radon)

Radon

Fick tillbaka svar på den slumpmässiga mätningen av radon i min bostadsrättsförening och min lägenhet. Mina värden låg 100 över riktet på 200. De åtgärder som gjorts i föreningen genom åren är några snurror på taket samt luftventiler ovan fönster. Enl styrelsen är det för dyrt med ytterligare åtgärder trots att de är skyldiga att åtgärda. Jag har även kontaktat min kommun då föreningen måste skicka in protokollet vilket de inte gjort. Det svar jag fick av ordföranden var att vädra mer. Jag vädrar året om. Detta är första gången vi får ta del av protokollet. Är inte haj på sånt här, men kanske någon här är? Hur farligt är det med värde på 300? Vad kan jag göra mer förrutom att vädra?

• Svar på tråden Radon
  • Meenos

Hej! jobbar som fastighetsskötare och Du har en farligt hög radonhalt i din lägenhet! 

Radon ökar risken för lungcancer med ca16% per 100 Bq/m³ över längre exponering inomhus. Dock klassas 400 BQ/m³ som mycket hög. Men all form av radon är farligt och kan orsaka lungcancer. 

Rökare har mycket större chans av att ta skada av radon än en icke rökare. 

Finns flera anledningar till varför det finns Radon:
    1: kan komma ifrån hushållsvattnet (normaltvis från brunnar) 
    2: Byggnads materialet 
    3: orsakats av marken, om det kommer ifrån marken (dvs bottenvåningen) , kan man täta sprickor och otätheter i husets grundkonstruktion, ibland behövs dock radonsug eller radonbrunn, samt med rör kan man skapa undertryck så jordluft inte sugs in. 

Radon som är orsakat av byggnadsmaterialet kan minskas med högre luftväxling. I de enklaste fallen bör det räcka med att installera frånluftsystem med fläkt. Inte helt 100% att vanlig vädring kommer göra det mycket bättre, Kanske något. 

• Anonym (Radon)
    Meenos skrev 2024-07-28 18:21:16 följande:

Hej! jobbar som fastighetsskötare och Du har en farligt hög radonhalt i din lägenhet!