• Sommarsol2

Hur är det att ha barn? Hur kan folk uppleva så olika?

Jag undrar, hur är det att ha barn?
    Jag undrar mest upp till 8 år men mest första åren.

Jag förstår det som att vissa tycker deras liv blivit så mycket bättre, men många andra beskriver det som en mardröm. Hur kan det vara så olika?

1.Hur är det att ha barn?
    2. Ålder på ditt/dina barn?
    3. Hur har ditt liv förändrats till det bättre/sämre?
    4. Hur många procent jobbar du?

• Svar på tråden Hur är det att ha barn? Hur kan folk uppleva så olika?
  • Anonym (Mamma)

Folk upplever det olika för att barn ÄR olika, och även vuxna! Så ett barn som är besvärligt för den ena kanske inte är det för den andra. Omöjligt att förutspå hur det vore för dig.

1) Supermysigt, fint, påfrestande och ett rent helvete. Det beror på vilken dag du frågar mig och vilken tid på dagen.
    2) 7 år.
    3) Bättre... Barnet tycker om att göra aktiviteter med mig som exet annars hade vägrat, kan vara allt från att spela spel till att åka ut i naturen eller vad som helst. Vi har mycket roligt tillsammans. Mysig liten person där det finns ömsesidig kärlek. Sämre... Mina nerver spelar ofta på sina sista strängar, det går nog inte en dag utan att jag behöver parera irritation från antingen mig eller barnet. Lever med hjärtat i halsgropen över alla tusen olyckor som barnet kan råka ut för av oaktsamhet. Har ingen som helst fritid eller frihet (mamma på heltid), kan inte gå ut på kvällar eller ha kvällshobbies osv (det bara är så, orkar inte gå in på varför). Kvällarna sitter jag av tiden för att bara ha lugnt omkring mig.
    4) 80 % så jag ska orka med jobbet.

• Anonym (Lisa89)

Flest verkar tycka att det är jobbigt, mer negativt..

• Anonym (Jill)

1. Roligt. En till att planera för. Häftigt att se barnet växa upp och skapa sin egen identitet och personlighet.
    2. 14
    3. Hm, bättre antar jag, men jag vill inte säga att barn är meningen med livet. Mitt liv var bra innan, mitt liv är bra efter, men livet i stort går i vågor och behöver fyllas med innehåll och mål för att jag ska må bra.
    4. 100%. Alltid gjort, förutom föräldraledigheten då. 

• Anonym (Lisa89)

Mamma: Hade du gjort det igen? om du inte haft barn..

• Anonym (Sandra)
    Sommarsol2 skrev 2024-07-29 14:11:25 följande:
    Hur är det att ha barn? Hur kan folk uppleva så olika?

Jag undrar, hur är det att ha barn?
    Jag undrar mest upp till 8 år men mest första åren.

Jag förstår det som att vissa tycker deras liv blivit så mycket bättre, men många andra beskriver det som en mardröm. Hur kan det vara så olika?

1.Hur är det att ha barn?
    2. Ålder på ditt/dina barn?
    3. Hur har ditt liv förändrats till det bättre/sämre?
    4. Hur många procent jobbar du?

Det upplevs olika beroende på att dels är barn olika, men även föräldrar är olika och har olika personligheter. Hur kan du inte förstå det?
  • Sommarsol2

Saken för mig är att jag har så oerhört mycket fritid och för lite meningsfullhet i mitt liv, då jag jobbar haltiv pga delvis depression och hjärntrötthet.

Jag har så oerhört svårt för att komma fram till ett beslut som tar knäcken på mig. :(

Hade jag jobbat heltid eller 80-90% hade jag inte skaffat barn för då hade jag nog känt att mitt liv är tillräckligt meningsfullt och rikt.

• Anonym (Sandra)
    Sommarsol2 skrev 2024-07-29 14:33:45 följande:

Saken för mig är att jag har så oerhört mycket fritid och för lite meningsfullhet i mitt liv, då jag jobbar haltiv pga delvis depression och hjärntrötthet.

Jag har så oerhört svårt för att komma fram till ett beslut som tar knäcken på mig. :(

Hade jag jobbat heltid eller 80-90% hade jag inte skaffat barn för då hade jag nog känt att mitt liv är tillräckligt meningsfullt och rikt.

Har inte du en annan tråd också, där du undrar om du ska skaffa barn?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lisa89) skrev 2024-07-29 14:25:38 följande:

Flest verkar tycka att det är jobbigt, mer negativt..

Ja, och forskning backar upp det också. Folk utan barn är generellt lyckligare än folk med barn. Sedan kan man ju ändå tycka att det är värt det även om det är jobbigt!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lisa89) skrev 2024-07-29 14:28:38 följande:

Mamma: Hade du gjort det igen? om du inte haft barn..

Hmm, vet inte. Det finns mycket jag hade gjort annorlunda i mitt liv, hade nog inte velat skaffa barn med exet, men då hade jag inte haft det barn jag har nu, kanske inget alls. Meningslös att spekulera i.
  • Anonym (Mamma)
    Sommarsol2 skrev 2024-07-29 14:33:45 följande:

Tänk dig framtiden istället. Hur vill du att ditt liv ska se ut om 10, 20 mm år?
Svar på tråden Hur är det att ha barn? Hur kan folk uppleva så olika?