• MrsTM

Hur övar man upp ett intresse för matlagning?

Finns det någon som har tips kring detta? Varken jag eller mannen gillar att laga mat, det är ett nödvändigt ont eftersom vi har barn i skolåldern. Smaklökarna spretar åt alla håll, vi är kräsna allihop men på olika sätt. Ofta blir det två rätter för att få ihop det, men jag vägrar helt enkelt laga tre rätter på en gång, där går gränsen. Hur har ni andra löst eventuellt kaos kring matlagningen? 

• Svar på tråden Hur övar man upp ett intresse för matlagning?
  • Tow2Mater

Hos oss har det en tid blivit mer av olika komponenter som äts tillsammans, än rätter. T ex grillas kycklingdelar kanske ett par äter ris till, en annan tar färdigskuren kålsallad med dressing som finns i kylen till. Den som hellre vill ha ärtor istället för kålsallad mikrar en skål frysta sådana till, eller kanske en uppskuren avakado.  Komponenter som t ex varm lagad sås har vi helt övergivit - i kylen finns flaskor med ketchup, bbq-sås etc för den som vill ha. Vill man inte ha kycklingen kanske det finns restkött från dagen innan i kylen som värms upp, eller smörgåsskinka eller liknande.

Ibland funderar jag på om man ska prova ett antal random ingredienser som i TV showen 'Chopped"; det blir då vad det blir och alla får äta och hålla tyst. Men det funkar inte med små barn. Lite roligt skulle det kanske vara att tillaga det iallafall. screenrant.com/chopped-craziest-baskets-featured/

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag tror ett större problem är att ni är kräsna. Varken jag eller maken är särskilt slängda i matlagning, inte heller nämnvärt intresserade. Vi äter mycket hemlagat men gör för det mesta enklare rätter som går snabbt att tillaga.

Men vi och dottern äter det mesta. Sonen är kräsnare, men det har blivit bättre. I vårt hushåll får man helt enkelt äta det som serveras, även om vi självklart tar viss hänsyn. Men inte en chans att vi skulle ställa oss och laga två eller tre olika rätter, inte till vardags. Ungarna dör inte heller av yoghurt och mackor någon gång ibland.

Detta är mitt tips. Sänk kraven. Hjälps åt. Gör storkok och frys in, i stället för att laga varje dag. Öva på att äta det som serveras, eller lösa det på annat sätt. Osv. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Har ni barn som matvägrar eller barn med speciella behov, blir det förstås annorlunda. Det har inte vi. Kan tillägga att vi kombinerar hemlagat med halvfabrikat och hämtmat ibland. Vi lagar också ofta mycket åt gången och fryser in. Då behöver man inte laga ny mat varje dag.

• klyban
    MrsTM skrev 2024-08-01 08:06:02 följande:
    Hur övar man upp ett intresse för matlagning?

Finns det någon som har tips kring detta? Varken jag eller mannen gillar att laga mat, det är ett nödvändigt ont eftersom vi har barn i skolåldern. Smaklökarna spretar åt alla håll, vi är kräsna allihop men på olika sätt. Ofta blir det två rätter för att få ihop det, men jag vägrar helt enkelt laga tre rätter på en gång, där går gränsen. Hur har ni andra löst eventuellt kaos kring matlagningen? 

När det kommer laga mat åt familj, så finns bara en lösning och det är en rätt per tillfälle.
    Andra lösningar är för tidskrävande.
    Men sure, det går lösa med långkok och grytor, men även det låter som lite tidskrävande.
    Och visst går det lösa med typ en får falukorv en annan köttbullar, men det går ju bara nån dag.

Sen hur ni faktiskt ska göra är svårt, och detta pga det är svår4t och veta vad som passar er alla.

Ni får hitta rätter som nån gillar och andra kan tolerera, och sen växla mellan "vems" som är god och så det blir så att alla får något de verkligen gillar.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Hur övar man upp ett intresse för matlagning?