Gränslös omtanke
Jag tror de flesta av oss uppskattar omtanke, men jag har ofta blivit påtvingad omtanke av folk som är påträngande och gränslösa mot mig. Jag uppskattar verkligen inte den typen av omtanke och uppmärksamhet, jag föredrar normal omtanke där den som bryr sig om mig inte tvingar sig på mig utan att jag bett dem om någon hjälp, utan visar respekt för att jag är en vuxen människa som kan fatta egna beslut och ta eget ansvar för mitt liv. De som höll 2 meters avstånd även långt före Corona och inte bara klampar in i min privata sfär.
Jag har upplevt att de som bryr sig om en är oftast de som inte visar någon hänsyn till den de hjälper, jag har sett det både själv och hos folk som försöker hjälpa andra. Bara för att man bryr sig och är orolig för någon har man väl inte rätt att tvinga sig på och bete sig hur som helst?
Jag har suttit i sammanhang där någon som är orolig för att någon inte synts till eller hörts av på ett tag ijar sig över att de ringt och ringt till personen och den aldrig svarar. Och någon annan har då sagt: "Men lägg ner det där, förstår du inte att den inte vill prata med dig!"
Folk tycker att alla som håller på så är så himla omtänksamma, men jag tycker det beteendet är respektlöst mot den de är så oooorooooliga för. Det är en vuxen människa som klarar sig själv, herregud låt människor vara ifred, ni stalkar ju personen! Får folk så lite omtanke själva att de tycker det är så fint att någon bryr sig, så de skulle uppskatta om någon trängde sig på, även om man säger stopp? Jag har sett och upplevt att det finns såna som ändå kliver över gränsen och det tycker jag fan inte är okej! Om personen inte vill, spelar ingen roll vem den är eller har för problem, vad ger någon utomstående rätten att bestämma över någon annan?!
Folk som bryr sig tänker inte på att det de tror är rätt kan vara helt fel för just den personen och de hjälper de inte utan snarare stjälper. Jag föredrar dem som visar omtanke med lyhördhet och respekt och lyssnar och tar till sig det jag säger, det jag säger är ju det de måste utgå ifrån. Har haft många sådana fina människor i mitt liv som visat normal omtanke och jag har inte varit i behov av någon hysterisk stalker för jag har redan fått den dos omtanke jag behöver.
De som vill hjälpa en och agerar utifrån det kan inte ens tänka sig att de kan göra något fel eftersom de vill så väl, Jodå jag har noterat att just de som bryr sig så mycket är de som kan vara skadliga för mig för de tar ingen hänsyn till vad jag säger och tycker utan bara kör på. Jag har faktiskt fått plocka bort dem ur mitt liv för de varken lyssnar eller tar någon hänsyn till mina känslor och behov och bara agerar utifrån hur de själva skulle vilja bli bemötta. Då handlar det inte om den de hjälper, utan att de själva ska må bra.
Detta är inte omtanke, detta är folk som bara bryr sig om att må bra själva och inte förstår att de bryter mot alla regler och inte respekterar personer de försöker hjälpa. De är totalt hänsynslösa personer utan självinsikt helt enkelt.