• Anonym (student)

Byta tilltalsnamn för att öka jobbchanser?

Hej,

Jag är en 22 årig tjej som pluggar på universitet och har länge funderat på att byta tilltalsnamn för att öka chanserna för jobb. Några tips på bra klassiska eller överklass tjejnamn. Mitt mellannamn är Louise så jag funderar på att kanske lägga till det som första namn. Fler tips på bra namn?

• Svar på tråden Byta tilltalsnamn för att öka jobbchanser?
  • Anonym (Varför)

Varför tror du att ditt nuvarande tilltalsnamn försämra chanserna till jobb? Är det ett utländskt namn?
    Oavsett vilket namn du har så brukar det inte spela så stor roll, viktigare är att du behärskar språket. Ett utländskt namn kan betyda att du nyss kommit till Sverige och inte pratar svenska.
    Skriv i ditt CV att du har svenska som modersmål (om så är fallet) och att du är uppvuxen i Sverige. Gärna med ett foto på dig själv. Då borde namnet vara helt irrelevant.

• Anonym (student)

Mitt tilltalsnamn är utländskt, ibland svårt att uttala har jag märkt när jag är på arbetsintervjuer eller liknande sammanhang. 

Ja jag behärskar flytande svenska och är också född och uppvuxen i Sverige (Stockholm). 

• Anonym (student)

Jag har även testat under en period att ha Louise som första namn när jag söker jobb eller dejtar och har noterat att fler blir intresserade av det än mitt utländska namn som är mitt första namn just nu. 

• Anonym (Ann-Louise)

Att byta namn helt skulle vara sårande för dina föräldrar, att säga att du byter plats på dina namn visar snarare på att du är tacksam att de gav dig ett internationellt gångbart namn.

• Anonym (student)

Ja kanske men samtidigt vill jag öka mina chanser att få jobb och komma in i samhället. Jag talar såklart flytande svenska och är högutbildad men vill samtidigt ha ett namn som speglar det också. 😄

• Anonym (Enkelt)

Du byter bara vilket som är tilltalsnamn, dvs Louise. 

• Anonym (Nja)
    Anonym (student) skrev 2024-08-06 09:25:55 följande:
    Byta tilltalsnamn för att öka jobbchanser?

Hej,

Jag är en 22 årig tjej som pluggar på universitet och har länge funderat på att byta tilltalsnamn för att öka chanserna för jobb. Några tips på bra klassiska eller överklass tjejnamn. Mitt mellannamn är Louise så jag funderar på att kanske lägga till det som första namn. Fler tips på bra namn?

Ska du byta så byt till ett vanligt namn. Inte ett thrashigt svennenamn så att säga för den skull men inte heller något överklassigt. Inte nån krånglig stavning heller.
  • Anonym (K)
    Anonym (Varför) skrev 2024-08-06 09:45:34 följande:

Varför tror du att ditt nuvarande tilltalsnamn försämra chanserna till jobb? Är det ett utländskt namn?
    Oavsett vilket namn du har så brukar det inte spela så stor roll, viktigare är att du behärskar språket. Ett utländskt namn kan betyda att du nyss kommit till Sverige och inte pratar svenska.
    Skriv i ditt CV att du har svenska som modersmål (om så är fallet) och att du är uppvuxen i Sverige. Gärna med ett foto på dig själv. Då borde namnet vara helt irrelevant.

Kan intyga att det inte spelar någon roll alls om man behärskar språket. Hade en psykolog en gång som satt och googlade ord under vårt samtal
  • Fontana
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-08-06 10:10:53 följande:

Du byter bara vilket som är tilltalsnamn, dvs Louise. 

Som Enkelt säger: Du behöver inte byta namn eller ändra ordningsföljden, du kan bara anmäla Tilltalsnamn hos Skatteverket. Kostar ingenting, Anmäls på samma blankett som namnändring.

Sen kan du förstås ändra ordningsföljden om du vill det, men du bör ända anmäla att Louise ska vara tilltalsnamn. Då kommer alla myndigheter att få den uppgiften.
  • Mrs Moneybags

Jag har två efternamn, ett kenyanskt och ett svenskt. Har alltid använt det svenska i jobbsammanhang, trots att det tills för bara något år sedan var ett sk mellannamn och inte mitt riktiga efternamn. Det har aldrig varit något problem. För något år sedan gjorde jag mitt svenska efternamn till ett efternamn efter ändringen av namnlagen. 

Jag skulle bara kalla mig Louise om jag var du. Det är ingen som kommer att säga att det inte är ditt riktiga namn och varför kallar du dig Louise osv. Det är ju ditt namn, bara att det är ditt andranamn. Det finns många som väljer att kalla sig för sitt andranamn. 

Jag har för övrigt ett europeiskt (engelskt) förnamn och ett kenyanskt. Jag försvenskar uttalet av mitt förnamn så att folk får lättare att uttala det. Jag bryr mig inte. Jag vet ju vad jag heter "på riktigt". Men alla är inte bra på engelska och får problem med uttalet. 

När folk ser mitt namn i jobbsammanhang kan de inte ana hur jag ser ut eller att jag har rötter någon annanstans. Det har hänt att folk har hajat till och t om sagt något i stil med att de inte förväntade sig att jag skulle se ut som jag gör. Nähä, säger jag bara och så går jag vidare med vad det nu är vi ska göra. 

• Anonym (byte)

Ja varför inte om det är genomtänkt.... Louise är vackert namn o enkelt att uttala...

Svar på tråden Byta tilltalsnamn för att öka jobbchanser?