• Emsi43

Oregelbunden mens - söka vård?

Förra hösten (drygt ett år sedan mao) tog jag ut kopparspiral som suttit i drygt 5 år för att vi vill bli gravid. Efter uttaget har min mens dock, som det känns, blivit mer och mer oregelbunden. Kan gå från 23 till uppåt 50 dagar mellan mensen och jag har svårt att hitta vart ägglossning sker. Testat med ÄL-test men tyckte inte den gjorde någon direkt indikation, något svagt streck men inte mer än så och det har inte gett någon graviditet. Kan oxå tillägga att mensen även varierar i mängd - ibland märker jag knappt att jag har mens, bara rosa på pappret liksom och ibland är det betydligt mer. 🙈

Känns konstigt att kontakta gyn. men borde jag söka hjälp för mina oregelbundna cykler eller försöka med äl-test igen? Vad tycker ni?

Vill så gärna bli gravid, alla runt mig har/ska få barn. Visst jag är 30 men man man blir ju inte yngre direkt.

• Svar på tråden Oregelbunden mens - söka vård?
  • Anonym (Sök)

Du kommer aldrig ångra att du sökt hjälp om det sen visar sig vara svårt att bli gravid. Och det låter inte superenkelt för er att hitta de fertila fönstret med så oregelbundna cykler. Men positivt är att det brukar gå att få hjälp med läkemedel som får kroppen att ägglossa ganska så enkelt ☺️

• Anonym (H)

Hade samma problem som du när jag slutade med p-piller förra året. Fick tid hos gyn som skrev ut provera för att försöka få till en regelbunden mens. Fanns även en plan b med letrozol om det inte skulle räcka med provera, men det behövdes inte.

Nu sitter jag här med min son som är sex dagar. Som tidigare sagt, du kommer aldrig ångra att du sökte hjälp ❤️

• Emsi43

Tack för era svar! Bokar nog in en tid, kan de hjälpa så kan de annars är det ju bara fortsätta försöka.

• Miatheone
    Emsi43 skrev 2024-08-06 13:15:10 följande:
    Oregelbunden mens - söka vård?

Förra hösten (drygt ett år sedan mao) tog jag ut kopparspiral som suttit i drygt 5 år för att vi vill bli gravid. Efter uttaget har min mens dock, som det känns, blivit mer och mer oregelbunden. Kan gå från 23 till uppåt 50 dagar mellan mensen och jag har svårt att hitta vart ägglossning sker. Testat med ÄL-test men tyckte inte den gjorde någon direkt indikation, något svagt streck men inte mer än så och det har inte gett någon graviditet. Kan oxå tillägga att mensen även varierar i mängd - ibland märker jag knappt att jag har mens, bara rosa på pappret liksom och ibland är det betydligt mer. 🙈

Känns konstigt att kontakta gyn. men borde jag söka hjälp för mina oregelbundna cykler eller försöka med äl-test igen? Vad tycker ni?

Vill så gärna bli gravid, alla runt mig har/ska få barn. Visst jag är 30 men man man blir ju inte yngre direkt.

Låter precis som mig fast efter uttag av pstav. Plockade ut min pstav mars 2022 har sedan dess haft oregelbunden mens och försökt bli gravid med barn nr2. Har nu äntligen fått hjälp av en läkare som skrivit ut provera för att få igång mensen samt letrozol för ägglossningen. Påbörjar provera nu på söndag och hoppas detta verkligen är det som behövs då det är vårt enda hopp efter lång tids försök till ett syskon. Så säger som alla andra sök hjälp, du kommer garanterat inte ångra det och lycka till nu 🥰
Svar på tråden Oregelbunden mens - söka vård?